رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : تعهد منابع طبیعی استان در سال ۱۴۰۲ تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال است.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹ 07 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان عبدالعلی جلیلیان رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سهم اداره منابع طبیعی استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال است، گفت : تاکنون عملیات اجرایی تولید یک میلیون و ۷۰۰ نهال در استان به اتمام رسیده و آماده توزیع است.

رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: سال گذشته ۷۰۰ هزار نهال کشت شده که امسال پیش‌بینی شده به بیش از سه برابر افزایش پیدا کند.

جلیلیان گفت: ۲ نهالستان مادری گرمسیری و سردسیری تحت نظر اداره کل منابع طبیعی استان به تکثیر نهال‌های جنگلی برای کشت در عرصه‌های منابع طبیعی می‌پردازند که به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید سالانه این نهالستان‌ها بیش از دو میلیون اصله نهال است، گفت: نهالستان گرمسیری در شهرستان سرپلذهاب واقع شده است که در این نهالستان عمدتاً نهال‌های گرمسیری مقاوم به خشکی مثل اکالیپتوس، کنار، زیتون تلخ، توت، افرا، انار، اقاقیا، زبان گنجشک و بادام وحشی اسکوپاریا تولید می‌شود.

جلیلیان تصریح کرد: نهالستان سردسیری در اسلام آبادغرب قرار دارد که "بنه"، بلوط، گلابی جنگلی، ارژن، تِنْگِس، داغداغان، ارغوان و بادام کوهی از عمده گونه‌های جنگلی هستند که در این نهالستان کشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در نهالستان سردسیری تعدادی از گونه‌ها از جمله اقاقیا، توت، صنوبر و زبان گنجشک برای کشت در پارک‌ها نیز تولید می‌شود.

جلیلیان یادآوری کرد: گونه‌های کشت شده از گونه‌هایی است که کمیته فنی و علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشخص کرده به طوریکه گونه‌های صنوبر، فضای سبز و جنگلی و شبه جنگلی در این طرح تولید شده است.

وی گفت: کاشت درخت و جلوگیری از قطع یا نابودی آن در کشور‌های جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا کاهش میزان درختان، زندگی را با خطر روبرو می‌سازد و این امری است که تمام کارشناسان و انسان‌ها به آن پی برده اند. از این رو مردمان سراسر دنیا متناسب با نوع آب و هوای منطقه خود در تمام روز‌های مناسب سال اقدام به کاشت درخت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بودجه کلانی را به این امر و مراقبت از درختان و جنگل‌ها اختصاص می‌دهند.

جلیلیان با تاکید بر حفاظت و نگهداری از گونه‌های کاشت شده به عنوان شرط اصلی اجرای موفق این طرح افزود: نوع گونه، نوع و مقدار خاک، آبیاری، جمع اوری بذر و نکات متعدد دیگری در این طرح مورد اهتمام است تا علاوه بر مزایا، آسیبی را در آینده از ناحیه اجرای طرح نداشته باشیم.

وی؛ کنترل ریزگردها، تولید فضای سبز، جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ ارزش‌های محیط زیستی را از جمله ضروریات درختکاری عنوان کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار