مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: موزه فرهنگی این استان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار قرار دارد که هفت هزار و ۱۰۰ متر زیربنای فاز اول آن در حال ساخت و ۸۰ درصد این فاز تکمیل شده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ 07 June 2023

فاز اول موزه فرهنگی دفاع مقدس استان کرمانشاه پیشرفت ۸۰ درصدی دارد

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سردار «بهروز خوشبخت» افزود: با توجه به شرایط خاص استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، وجود مرز مشترک ۳۷۱ کیلومتری با کشور عراق و حضور یگان‌های متعدد از سراسر کشور باعث شده تا در این استان برای خدمت رسانی هرچه بهتر سه موزه دفاع مقدس وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: موزه فرهنگی مرصاد از نظر ابنیه، پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و قابل بهره‌برداری است اما در بحث موزه آرایی پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و تکمیل آن در دست اجرا است.

سردار خوشبخت افزود: با توجه به موقعیت موزه فرهنگی مرصاد و تعداد شهدا در این منطقه و همچنین اجرای نظام هماهنگ و آراستگی تصاویر شهدای مرصاد با هماهنگی استانداری کرمانشاه انجام و تصمیم بر آن شد تا تصاویر شهدای یگان هایی که در دوران دفاع مقدس در این منطقه حضور داشتند برای بازدید عموم در این محل جمع آوری شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه گفت: این موزه به عنوان دروازه اربعین نیز شناخته می شود و تردد زوار حسینی از این منطقه صورت می گیرد؛ بسیاری از زوار از این موزه بازدید می کنند و برای آشنایی بیشتر آنها با دوران دفاع مقدس باید اقدامات فرهنگی بیشتری انجام شود.

سردار خوشبخت افزود: موزه فرهنگی گیلانغرب که بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ متر احداث شد از نظر ابنیه به طور تکمیل شده و در بحث موزه آرایی نیز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

تدفین ۱۳۳ شهید گمنام در استان کرمانشاه

وی با بیان اینکه ۱۳۳ شهید گمنام در استان کرمانشاه تدفین شده اند، بیان کرد: از این تعداد ۴۶ شهید در گلزار شهدا و ۸۷ شهید نیز در یادمان های استان تدفین شده اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه گفت: در استان کرمانشاه ۵۱ یادمان شهدا وجود دارد که ۹ یادمان در مناطق عملیاتی قرار دارند.

تدوین سالانه ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان

سردار خوشبخت ادامه داد: سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب و ۲۰ عنوان کتاب صوتی که بحث تاریخ شفاهی فرماندهان و خاطرات شهدا و خانواده های آنها است در این استان به چاپ می رسد.

وی افزود: ۶۷ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۱ به صورت مکتوب و ۲۰ عنوان نیز به صورت صوتی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه بیان کرد: در سال جاری قرار است از دانشنامه چهار استان رونمایی شود که یکی از آنها دانشنامه کرمانشاه خواهد بود.

سردار خوشبخت گفت: تفاوت دانشنامه استان کرمانشاه با دیگر استان ها در حضور یگان های مختلف از سراسر کشور در زمان جنگ در این استان است.

وی ادامه داد: برای تدوین این دانشنامه به مدخل های گوناگون نیاز است و این دانشنامه ها در قالب کارگروه نظامی، شهدا، فرهنگی و اجتکماعی سیاسی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه اطلاعات مختلفی برای تالیف دانشنامه لازم است، اظهار کرد: اطلاعاتی نظیر حضور یگان های نظامی مختلف، عملکرد آنها در دوران دفاع مقدس در استان، تعداد شهدای آنها، حضور یگان ها در عملیات های گوناگون و اقدامات فرهنگی اجتماعی آنها است که در قالب دانشنامه به چاپ می رسد.

حضور روایت گران خاطرات جنگ در موزه‌های استان

سردار خوشبخت افزود: در همه موزه های فرهنگی دفاع مقدس استان کرمانشاه روایت گرانی حضور دارند که در دوران دفاع مقدس از خاک و ناموس ایرانی دفاع کرده اند و حالا نیز در این مکان ها در مورد چگونگی انجام عملیات ها و پیشبرد اهداف نظامی برای بازدید کنندگان توضیحاتی را ارایه می دهند.

وی ادامه داد: در همه استان ها به خاطر نشر ارزش های دفاع مقدس باغ موزه هایی یا وجود دارد یا در دست احداث است اما در استان کرمانشاه و خوزستان به دلیل شرایط خاص بیشتر از سایر استان ها موزه دفاع مقدس وجود دارد به طوری که در استان خوزستان پنج موزه و در استان کرمانشاه سه موزه فرهنگی وجود دارد.

سردار خوشبخت با بیان اینکه موزه دفاع مقدس استان همدان برگرفته از موزه فرهنگی استان کرمانشاه واقع در پارک شیرین است، گفت: موزه ای که ارزش های مقاومت مردم شریف کرمانشاه را نشان دهد در حال احداث است و قرار بر این است که تا سال ۱۴۰۴ تکمیل و به بهره برداری برسد.

کنگره شهدا سال آینده در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد

وی در ادامه سخنانش گفت: ۹ هزار و ۸۰۰ رزمنده در دوران دفاع مقدس در استان کرمانشاه به شهادت رسیده اند و برای پاسداشت آنان با همکاری سپاه نبی اکرم (ص) و دیگر ارگان های مربوطه سال آینده کنگره شهدای استان کرمانشاه در این استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه نقش مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس نقشی بی بدیلی است، گفت: آغاز و پایان جنگ تحمیلی در این استان رقم خورد و این استان به عنوان سینه ستبر ایران اسلامی شناخته می شود و نقش مردمانش در آن زمان ستودنی است.

وی ادامه داد: افتتاحیه این مراسم در منطقه عملیاتی بازی دراز و اختتامیه آن نیز در سالن اجلاس استان کرمانشاه خواهد بود.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر در کرمانشاه انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شده اند که از اسناد حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار