مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور گفت : کرمانشاه یکی از شهر‌های با قدمت تاریخی بسیار کهن در ایران است که با حفظ و احیای بنا‌های تاریخی آن هویت تاریخی این شهر زنده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ 06 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان شهاب طلایی شکری مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور در سفر به استان کرمانشاه پس از بازدید از تعدادی از بنا‌های تاریخی شهر کرمانشاه در نشست با سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، گفت : استان کرمانشاه با یک ظرفیت تاریخی فراوان و پیشینه بسیار کهن نقش پر رنگی در همه ادوار داشته که اسناد آن در جای جای این استان به وفور مشاهده می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور افزود: کرمانشاه یکی از شهر‌های با قدمت تاریخی بسیار کهن در ایران است که با حفظ و احیای بنا‌های تاریخی آن هویت تاریخی این شهر زنده می‌شود.

وی تاکید کرد: احیای بنا‌های تاریخی و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی با کاربری مناسب، ضمن احیای اثر تاریخی به جریان زندگی در این بنا‌ها و نگهداری آن‌ها برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

طلایی با تاکید بر اینکه نگاه ما در صندوق احیاء به استان کرمانشاه ملی و منطقه‌ای خواهد بود، تصریح کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود همه بنا‌های ارزشمند استان با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و مالکان خصوصی به سمت احیا و بهره‌برداری مناسب حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ هزار بنای ثبت شده در کشور وجود دارد، گفت: تنها چهار هزار مورد این بنا‌ها دارای مالکیت دولتی هستند.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور با اشاره به مشکلات استان‌ها در تعامل با بهره‌برداران بنا‌های تاریخی، افزود: برای رفع این مشکل در فرایند واگذاری، نظارت و بهره‌برداری تعامل صندوق را با استان‌ها بیشتر و بهتر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هدف همه ما احیا و حفظ بنا‌های تاریخی است، گفت: در واگذاری‌ها حتما نظر استان‌ها را در بحث اهلیت سنجی سرمایه‌گذاران اعمال می‌کنیم.

طلایی در خصوص عدم تناسب تورم و میزان پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما این است که بنا‌ها را به صورت بلند مدت واگذار کنیم که بازسازی بنا‌ها با رویکرد بلندمدت و استفاده از مصالح مناسب با عمر زیاد انجام شود.

داریوش فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه اظهار کرد: انتظار می‌رود انتفاع ادارات کل در واگذاری بنا‌ها لحاظ شود و در برگزاری مزایده‌ها و سیاستگذاری‌ها استان‌ها را ورود دهند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه ۱۰۰ بنای تاریخی ثبت شده در استان داریم، گفت: ۱۰۰ بنای واجد ارزش دیگر شناسایی شده که متاسفانه در بیشتر این بنا‌ها مالکان برای ثبت ملی با اداره‌کل همراهی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه با شرایط کنونی بافت‌های تاریخی ما به بافت فرسوده تبدیل می‌شوند، گفت: انتظار می‌رود سیاست‌های تشویقی برای ثبت ملی لحاظ شود که در مالکین برای ثبت ملی و حفظ و احیای بنا‌های با ارزش انگیزه لازم را ایجاد کند.

فرمانی عمده مشکل بهره‌برداران بنا‌های تاریخی را عدم تناسب تسهیلات با تورم دانست و گفت: با توجه به ضرورت بازنگری در بروز رسانی میزان اعتبار و تسهیلات برای ادامه روند فعالیت بهره‌برداران و تسریع در فرآیند اتمام کار، نیازمند توجه ویژه همکاران صندوق احیا و حفظ بنا‌های تاریخی است.

وی تاکید کرد: نقش ادارات کل در فرآیند واگذاری باید لحاظ شود تا به پر رنگ شدن نظارت اداره‌کل در زمان بهره‌برداری کمک کند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار