یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در ۷۰ درصد موارد با تشخیص درست و درمان دارویی و مناسب می‌توان صرع را کنترل کرد.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 05 June 2023

به گزارش خرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر وحید صالحی فر با بیان اینکه صرع یکی از بیماریهای نسبتاً شایع درگیر کننده سیستم عصبی می باشد، اظهار کرد: این بیماری با مجموعه‌ای از علائم بالینی بروز پیدا می‌کند که شایعترین آنها تشنج است، به این معنا که فرد مبتلا به صرع به صورت مکرر و بدون محرک خاصی دچار تشنج می‌شود.

صالحی فر با بیان اینکه حدود یک درصد از جمعیت مردم جهان مبتلا به بیماری صرع هستند، گفت: این بیماری در کشورهای در حال توسعه و همینطور در افراد مسن شایع‌تر است.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ فوق تخصص صرع و تشنج گفت: در ۷۰ درصد موارد با تشخیص درست و درمان دارویی و مناسب می توان صرع را کنترل کرد و در افرادی که با وجود درمان دارویی مناسب تشنج‌شان قابل کنترل نیست، می‌توان از روش‌های جراحی تحریک عصبی یا رژیم درمانی کمک گرفت.

صالحی فر اظهار کرد: در گروهی از بیماران که تحت درمان جراحی قرار می گیرند، بهبودی کامل حاصل شده و گاه حتی می‌توان درمان دارویی را نیز به تدریج قطع کرد.

وی با بیان اینکه علت بروز این بیماری گاهی قابل تشخیص و گاهی نیز غیرقابل تشخیص است، گفت: از علل قابل تشخیص صرع می‌توان به علل ژنتیک، تومورهای مغزی، سکته مغزی و نیز عفونت های مغزی مانند مننژیت، آنسفالیت و ترومای مغز اشاره کرد.

به گفته این پزشک متخصص صرع را در بسیاری از موارد می توان با گرفتن نوار مغز معمولی تشخیص داد، اما گاهی برای تعیین دقیق نوع و کانون تشنج و رد نمودن برخی شرایط بالینی که با صرع ممکن است اشتباه گرفته شوند، انجام مانیتورینگ ۲۴ ساعته همزمان نوار مغزی ویدئویی ضرورت پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: تشنج هایی که به علت برخی شرایط بالینی خاص مثل کاهش قند خون و یا در اثر مصرف برخی مواد محرک مانند ترامادول رخ می دهد را نباید به عنوان صرع تلقی کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار