شرکت مخابرات استان کرمانشاه برای تقویت شبکه‌های تلفن شهری و بین شهری، شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت، توسعه فیبرنوری را در تمام شهرستان‌های استان در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ 01 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا فیبرنوری، رشته‌ای از تارهای بسیار نازک شیشه ای بوده که قطر هر یک از تارها نظیر قطر یک تار موی انسان است، تارهای فوق در کلاف‌هایی سازماندهی و کابل‌های نوری را بوجود می‌آورند، از فیبرنوری به منظور ارسال سیگنال‌های نوری در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.

فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی دارای مزایای ارزانتر، ظرفیت بالا، تضعیف ناچیز، سیگنال‌های نوری، مصرف برق پایین، سیگنال‌های دیجیتال، غیراشتعال زا، سبک وزن و انعطاف پذیری است.

فیبرنوری نسبت به سایر فناوری ها قادر است داده‌های بیشتری با سرعت بالاتر در فواصل طولانی تر انتقال دهد. در نتیجه پایه و اساس انتقال داده‌های مدرن شده است و به طور فزاینده ای در شبکه های مخابراتی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی و شبکه‌های مراکز داده سازمانی استفاده می‌شود.

توسعه زیرساخت فیبرنوری و رسیدن آن به درب منازل مردم که در دولت سیزدهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفته، قرار است گره از مشکلات بسیاری بگشاید که هر روز به زبان گلایه از شهروندان می‌شنویم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: ارتباطات پیش نیاز زندگی مردم است، وزارت ارتباطات در بحث توسعه فیبرنوری اپراتورهای دیگر را به میدان آورده و این شرکت‌ها از محل کمک‌های وزارتخانه هم‌اکنون در سطح استان کار می‌کنند.

«حمیدرضا امیری» افزود: شرکت مخابرات ایران یک شرکت مادر است که امکانات آن قابل مقایسه با بقیه نیست و از پنج سال پیش پروژه‌ توسعه فیبرنوری را شروع کرده و هم اکنون در بیشتر نقاط شهر کرمانشاه مشغول به کار هستیم.

وی با بیان اینکه شهر کرمانشاه رتبه اول مصرف حجم اینترنت فیبرنوری را در کشور داراست، اضافه کرد: در حواشی این شهر به دلیل وضعیت مالی مردم فعلا پروژه فیبرنوری را توسعه ندادیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه، در ادامه به اجرای ۲۰۰ کیلومتر فیبرنوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیشتر این عملیات با هدف تامین زیرساخت های ارتباطی در مناطق روستایی استان انجام شده است.

توسعه ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری در سال جاری

امیری افزود: امسال نیز برنامه اجرای ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری برای اتصال بازارچه‌های مرزی و روستاهای در مسیر را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه یادآور شد: سهم شرکت مخابرات در بحث اینترنت خانگی از تمامی شرکت‌های موجود در بازار بیشتر است در تنیجه مشخص است که کیفیت مخابرات از بقیه شرکت‌ها بالاتر بوده و در برخی موارد به دلیل دوری از مرکز مخابراتی و در حاشیه شهر بودن ممکن است، کیفیت اینترنت مخابرات افت کند.

وی اظهار داشت: شهرستان‌های کرمانشاه، سنقروکلیایی، پاوه، جوانرود، اسلام‌آبادغرب و سرپل‌ذهاب تا به حال به شبکه فیبرنوری مجهز شده‌اند و به شهرستان‌های دیگر استان هم به مرور در حال انجام است.

امیری تاکید کرد: سعی کردیم به نقاط گردشگری استان کرمانشاه سرویس‌دهی را انجام دهیم و در برخی مناطق دکل‌های مخابراتی و در برخی مناطق دیگر وای فای نصب شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۲ هزار مشترک بهره بردار در سطح استان وجود دارد و تا حدود ۲۰ هزار مشترک ظرفیت ایجاد شده است و تا پایان سال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حدود چهار هزار و ۲۰۰ مشترک دیگر به شبکه فیبرنوری متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه گفت: همراه اول در استان کرمانشاه بزودی پروژه فایو جی را شروع خواهد کرد. یکی از مشکلات عمده ما در سطح شهر کرمانشاه ممانعت های مردمی برای نصب دکل های مخابراتی است. با این ارتقا که به طور قطع یک تحول در سطح مخابراتی استان ایجاد خواهد کرد، مشکلات کاهش سرعت اینترنت تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: تامین ارتباطات روستایی به عهده دولت است و به عهده اپراتورها و یا مخابرات ایران نیست و دولت تصمیم می‌گیرد که روستاها را در چه زمانی، با چه سرعتی و با چه فناوری به شبکه ارتباطات متصل کند.

۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک اعتباری همراه اول در کرمانشاه وجود دارد

امیری با بیان اینکه هم اکنون ۴۰۰ هزار مشترک دایمی و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک اعتباری همراه اول در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات بزرگ شرکت مخابرات ایران سرقت‌ها است. در بخشنامه جدید شرکت تنها موظف به ۲ بار ترمیم شبکه مشترک هستیم و بیش از سه بار بر عهده خود مشترک است. اما در استان برای برخی مشترکین تا ۲۲ بار خطوط مخابراتی آنها بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: میلیاردها تومان شرکت مخابرات ایران بابت سرقت‌ها ضرر کرده و شبکه کنونی مخابراتی ۷۰ ساله است و ترمیم و بازسازی آن در یک یا ۲ سال به طور قطع ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه گفت: به صورت هفتگی جلساتی با نیروی انتظامی در زمینه سرقت ها برگزار می شود. خیلی از اوقات شهر را با اجازه مردم ایمن سازی کردیم و مردم باید در این زمینه به ما کمک کنند. تمام مکانیزم های مقابله با سرقت را انجام داده ایم و بدنبال بهبود فناوری مخابراتی هستیم.

وی در عین حال تاکید کرد: با تمام تدابیر انجام شده اما متاسفانه هنوز یکی از بزرگترین مشکلات ما سرقت کابل های خانگی است.

امیری یادآور شد: اگر تلفنی یک ماه کامل ارتباط نداشته باشد و به دلیل سرقت یا خرابی قطع باشد، شرکت مخابرات ایران موظف به عودت آبونمان گرفته شده است. مشترکین باید خرابی تلفن خود را در سامانه تلفنی ۲۰۱۱۷ اعلام کنند.

مخابرات کرمانشاه سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه در ادامه گفت: این شرکت سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های تلفن ثابت، همراه و دیتا (اینترنت) سرمایه‌گذاری کرد.

امیری با اعلام اینکه با سرمایه گذاری های انجام شده، سال گذشته دسترسی ۳۰۰ روستای دیگر در استان به اینترنت فراهم شد، افزود: اکنون استان کرمانشاه ۲۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که به اینترنت دسترسی ندارند.

به گفته او، از این تعداد اتصال به شبکه اینترنت ۱۶۰ روستا بر عهده همراه اول گذاشته شده و مابقی نیز به ایرانسل واگذار شده است.

او گفت: از کل تعهدات همراه اول فقط ۵۵ روستا باقی مانده که امیدواریم با تامین تجهیزات امکان اتصال این روستاها نیز به شبکه اینترنت فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق قانون در راستای دسترسی مردم به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه گام بر می داریم.

تقویت سیستم های انتقالی با توجه به رشد ترافیک تلفن ثابت و ایجاد ۵۰ نقطه در سطح استان و افزایش ۱۰ برابری ظرفیت انتقال دیگر موضوعی بود که امیری به آن پرداخت.

آنچنان که مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه توضیح داد: در حوزه تلفن ثابت تا ۷۰ درصد نیازمندی های تجهیزاتی در داخل کشور تامین می شود اما این موضوع در حوزه تلفن همراه برعکس است و تا ۷۰ درصد تکنولوژی و قطعات از خارج از کشور تامین می شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار