به گفته رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، به منظور توسعه و ترویج این ورزش طی سال گذشته هزار دانش آموز مُرشد در سطح شش استان کشور تربیت شدند.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷ 31 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مهرعلی باران چشمه در حاشیه سفر، با اشاره به اقداماتی که طی دو سال گذشته برای ترویج ورزش زورخانه ای و پهلوانی انجام گرفته، افزود: سال ۱۳۹۹ ورزش زورخانه‌ای در پخش برنامه در تلویزیون بین فدراسیون های ورزشی در رتبه ۴۵ قرار داشت که با رایزنی های صورت گرفته، جزو پنج فدراسیون اول شدیم.

وی ادامه داد: اقدام اساسی دیگر برای ترویج این ورزش، معرفی و توسعه آن در سطح مدارس بود که در این رابطه تفاهم نامه ای را با وزارت آموزش و پرورش منعقد کردیم تا ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را در مدارس آموزش دهیم.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای تصریح کرد: این طرح ابتدا در سطح شش استان به شکل پایلوت برگزار شد که طی آن هزار مرشد دانش آموز تربیت کردیم و بنا داریم امسال هم این طرح را در شش استان دیگر اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم ورزش زورخانه ای به عنوان میراث کهن کشورمان پایدار بماند، باید آن را به سطح مدارس، دانشگاه ها، بسیج و... جاهایی که جامعه مخاطبان زیادی دارد بکشانیم و این به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار دارد.

باران چشمه در ادامه این گفت و گو از رایزنی با صندوق اعتباری هنر برای بیمه شدن مرشدانی که بیمه خدمات درمانی ندارند هم خبر داد و گفت: از طرفی از دو سال پیش در حال پیگیری هستم تا هزینه های آب، برق و گاز زورخانه‌ها هم مانند مدارس و مساجد رایگان شود.

وی با بیان اینکه این پیگیری ها هنوز منجر به نتیجه نشده، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰  زورخانه در کشور داریم که به دلیل بدهی درحال بسته شدن هستند، لذا اگر می خواهیم چراغ زورخانه ها روشن بماند، حداقل کار رایگان شدن هزینه حامل های انرژی آنها است.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه ای ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از زورخانه هایی که در کشور فعالیت می کنند، مربوط به بخش خصوصی هستند و اگر بتوانیم هزینه انرژی آنها را رایگان کنیم، انگیزه‌ای برای علاقمندان دیگر خواهد بود که به این ورزش ورود کنند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۲۱ زورخانه و در دو ماهه امسال هم سه زورخانه در سطح  کشور افتتاح شده، تعداد فعلی زورخانه های کشور را حدود ۹۴۰ زورخانه اعلام کرد.

باران چشمه تصریح کرد: البته از این تعداد حدود ۱۰۰ زورخانه متعلق به بخش خصوصی به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی بسته شدند که با کمک هایی که داشتیم، تعدادی از آنها دوباره بازگشایی شدند.

وی در ادامه این گفت و گو در خصوص حضور بانوان در زورخانه ها هم گفت: طی یکی دوسال گذشته شرایطی را فراهم کردیم تا بانوان هم بتوانند به عنوان تماشاچی در زورخانه‌ها حضور پیدا کنند، چرا که حضور مادران در زورخانه‌ها به فرزندانشان که وارد این ورزش شده‌اند، انگیزه می‌دهد.

رئیس فدراسیون ورزش زورخانه ای ادامه داد: در بحث فعالیت بانوان در این رشته ورزشی هم باید گفت که در این رابطه شورای سیاستگذاری وزارت ورزش باید تصمیم گیری کند که آیا بانوان می توانند این ورزش را انجام دهند، یا خیر.

وی در ادامه در رابطه با حواشی دوپینگ یکی از ورزشکاران کشتی پهلوانی در مسابقات قهرمانی کشور هم گفت: پیش از اینکه این مسابقات را برگزار کنیم، اعلام کردیم که در آن از ورزشکاران تست دوپینگ خواهیم گرفت.

باران چشمه اضافه کرد: حداقل طی دو دهه گذشته هیچ دوپینگی از کشتی پهلوانی گرفته نشده و علیرغم اینکه هزینه های زیادی دارد، این اقدام را انجام دادیم و برای مسابقات بعدی هم این کار را انجام خواهیم داد تا کسانی که اخلاق پهلوانی را رعایت نمی کنند، مشخص شوند.

وی در پایان ورزش زورخانه ای را ورزش ملی و آئینی کشورمان خواند و اظهارکرد: این ورزش با فرهنگ مردم این مرز و بوم در آمیخته و نیاز است که بیش از این به آن توجه داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار