مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی طبیعی تاریخی اورامانات از رونمایی از سند چشم انداز پنج ساله اورامانات در سالگرد ثبت جهانی آن خبرداد.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸ 31 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان پویا طالب نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی طبیعی تاریخی اورامانات با اشاره به گذشت حدود دوسال از ثبت جهانی اورامانات، گفت : پس از ثبت جهانی این منطقه بکر و بی نظیر تلاش‌هایی برای برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف در آن انجام دادیم.

وی یکی از این برنامه‌ها را برگزاری همایش بین المللی اورامانات با همکاری دانشگاه رازی در سال گذشته خواند و افزود: پس از فراخوان برگزاری همایش، حدود ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شد که از بین آن‌ها حدود ۳۰۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات با بیان اینکه این مقاله‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون تاریخ، ادبیات، جغرافیا، اقتصاد، معماری و جامعه شناسی منطقه بود، افزود: با اتمام همایش، کمیته‌ای در پژوهشکده هورامان شناسی دانشگاه رازی تشکیل شد تا مقالات پذیرفته شده را دسته بندی، گروه بندی و سطح بندی کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بعلاوه، پیش از برگزاری همایش بین المللی اورامانات، ۱۸ پیش نشست تخصصی را با حضور اساتید مطرح و حدود دو هزار شرکت کننده برگزار کردیم که از دل این نشست‌ها هم داده‌های خوبی را جمع آوری کردیم.

وی هدف از انجام این اقدامات را تدوین چکیده‌ای از داده‌های ارائه شده در مورد اورامانات عنوان کرد و گفت: نتایج این فعالیت‌ها به تدوین سند چشم انداز پنج ساله اورامانات منتهی خواهد شد.

طالب نیا اضافه کرد: در سند چشم انداز پنج ساله اورامانات، ضمن ارائه مطالعات انجام شده در حوزه‌های مختلف این منطقه و معرفی جاذبه‌های مهم آن، به یک آسیب شناسی از منطقه و بیان راهکار‌هایی برای آن خواهیم پرداخت.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی طبیعی تاریخی اورامانات، سند چشم انداز پنج ساله اورامانات در سالگرد ثبت جهانی آن یعنی در پنجم مردادماه رونمایی خواهد شد.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای اورامانات را تدوین پلان مدیریتی پنج ساله آن در قالب یک کتاب عنوان کرد و تاکید کرد مجموعه این اقدامات باعث انتفاع اقتصادی، توسعه پایدار، حفاظت از فرهنگ، تاریخ، تمدن و هویت مردم این منطقه خواهد شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار