رئیس شورای ملی نخود:
رئیس شورای ملی نخود گفت: رفع تعهدات ارزی یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی صادرات محصول نخود است.
کد خبر: ۱۱۰۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱ 28 May 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ناصر مرادی در حاشیه جشنواره ملی نخود که امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از تاسیس شورای نخود دستیابی تولیدکننده و کشاورز به افزایش راندمان تولید بود.

وی افزود: تاسیس این شورا باید به افزایش راندمان تولید و بذرهای مورد استفاده کشاورز کمک کند تا کشاورز با رغبت به تولید محصول نخود بپردازد.

رئیس شورای ملی نخود تصریح کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان محصول نخود اکنون با توجه به راهنمایی مسئولین به افزایش راندمان و بهبود تولیدات دست یافتند.

وی خاطرنشان کرد: در آمار جهانی دارای رتبه ۶ سطح زیر کشت نخود هستیم اما در برداشت محصول یا راندمان تولید به مقام یازدهم رسیده و از لحاظ تولید چند پله نسبت به سطح زیر کشت افت داشتیم.

مرادی تاکید کرد: برآورد موسسات تحقیقات دیم بر روی بذرها و راهنمایی کشاورزان در زمینه برابری تولید محصول نخود و سطح زیر کشت آن حائز اهمیت است به طوری که برداشت نخود از مزارع دیم از ۵٠٠ کیلو به ٢ برابر افزایش یافته و به فرآوری و صادرات این محصول کمک کند.

وی با اشاره به تفاوت قیمت قابل توجه تولید محصول نخود در نوع دانه درشت و دانه ریز آن، گفت: محققین ما می‌توانند با کمک به تولید محصول نخود دانه درشت کمک زیادی به بحث اقتصادی این محصول کنند.

رئیس شورای ملی نخود رفع تعهدات ارزی را از چالش‌های مهم پیش‌رو تولید محصول نخود برشمرد و گفت: صادرات محصول نخود در سال نزدیک به ۱۰ هزار تن و با ارزش تقریبی حدود ۶۳ میلیون دلار است که در برابر صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور رقم ناچیزی است و تقاضا داریم تسهیلاتی برای صادرات این محصول در نظر گرفته شود. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار