رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: ورود سامانه ناپایدار از شب گذشته به قصرشیرین در غرب کرمانشاه باعث کاهش دید افقی در این شهرستان مرزی در صبح امروز جمعه به میزان ۵۰ متر شد.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 26 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس امیرپرویز نجفی در این خصوص اظهار داشت: دید افقی لحظه‌ای ناشی از ورود گرد و غبار هم اکنون در شهرستان مرزی قصرشیرین ۹هزار متر و ۹۵۰متر از حد استاندارد یک هوای سالم (۱۰هزار متر) کمتر است.

وی اظهار کرد: بیشینه سرعت وزش باد در این منطقه مرزی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ متر بر ثانیه معادل ۴۷کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید.

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین، دمای فعلی هوای شهرستان مرزی قصرشیرین را ۲۶درجه سانتیگراد بالای صفر و رطوبت نسبی موجود در هوا ۴۲درصد اعلام کرد.

نجفی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون قصرشیرین ۲۰ روز درگیر غبار بوده که شامل هفت روز در فروردین، ۱۰ روز در اردیبهشت ماه و سه روز در خرداد ماه است.

وی با بیان اینکه گرد و خاک با چنین شدتی پیش بینی نشده بود، گفت: سامانه ناپایدار طبق پیش بینی های قبلی صورت گرفته تا اواخر وقت امروز فعال خواهد بود که البته خروج گرد و خاک منطقه بستگی به وزش باد دارد که از شهرستان خارج شود.

رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: از ابتدای سال زراعی جاری در قصرشیرین ۳۷۹ میلیمتر و از ابتدای سال آبی (فروردین ماه امسال تاکنون) ۱۷۹ میلیمتر باران در این شهرستان باریده است.

طبق توصیه های کارشناسان‌ بهداشت، شهروندان به ویژه افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی به دلیل آلودگی هوا از ورود به فضاهای باز خودداری کرده و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند.

گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی گرد و غبار بوده است.

از سوی دیگر، به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، هوای شهرهای مرزی استان، امروز(جمعه، پنجم خرداد) به دلیل ورود ریزگردها در وضعیت بحران قرار گرفت.

احد جلیلیان با بیان اینکه شاخص کیفی هوا تا ساعت ۹ صبح امروز برای ایستگاه قصرشیرین عدد ۵۰۰ را نشان می‌دهد، گفت: این عدد بیانگر وضعیت بحران و قهوه‌ای در این شهرستان است.

وی ادامه داد: دو شهرستان گیلانغرب ‌و سرپل ذهاب نیز با عدد شاخص ۵۰۰ در شرایط مشابه و وضعیت بحران قرار دارد.در سایر ایستگاه‌های استان وضعیت هوا سالم است.

جلیلیان با اشاره به ورود توده گرد و غبار  به جو استان کرمانشاه از اواخر روز گذشته، ابراز امیدواری کرد به تدریج شاهد کاهش غلظت غبار موجود در هوای شهرهای مرزی استان باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار