عزم جدی دستگاه‌های متولی برای پایان یافتن وضعیت بحرانی رودخانه «قره سو» و تحقق وعده چندین ساله ساماندهی این رودخانه اقدامی مثبت در حفظ وضعیت زیست محیطی منطقه است.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶ 22 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر قره سو رودخانه‌ای است که از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و در مسیر خود از وسط شهر کرمانشاه عبور و سپس در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌ریزد و به همین دلیل روزانه مردم بار‌ها از کنار این رودخانه تردد خواهند داشت، اما تاکنون جز بوی نامطبوع از این رودخانه چیزی نصیب مردم نشده و در واقع با وجود اینکه این رودخانه می‌توانست به عنوان یک فرصت و یک مکان تفریحی برای مردم خاطره سازی کند، اما جز تهدید و اعلام وضعیت بحران تاکنون به خود ندیده است.

در پی سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان کرمانشاه خبرگزاری مهر در قالب گزارشی با عنوان «فاضلاب دلیل آلودگی «قره‌سو» در کرمانشاه / رودخانه احیا شود» وضعیت نامساعد رودخانه قره سو را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کرد و پیش از آن نیز گزارشاتی بر همین مبنا شامل قصه پرغصه ساماندهی «قره‌سو»، «قره‌سو» همچنان بلاتکلیف / رودخانه شهر کرمانشاه متولی ندارد و «ساماندهی قره سو در پاس کاری مسئولان» به طور سلسه وار مطالبه داشته است.

سرانجام با پیگیری‌های بسیار و مطالبات صورت گرفته احمد وحیدی وزیر کشور در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه به این مسئله پرداخت و پیگیری اداره آبفا و سایر دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات رودخانه قره سو را با قید فوریت در دستور کار استان قرار داد.

پس از گذشت مدتی در تاریخ ۶ بهمن ماه استاندار کرمانشاه در نشستی با مدیریت منابع، ظرفیت‌ها و چالش‌های آبی استان کرمانشاه پس از تاکید بر اهمیت رودخانه قره سو به عنوان یک ظرفیت مغفول مانده در حوزه گردشگری از اجرای طرح جامع ساماندهی این رودخانه خبر داد و به تلاش شبانه روزی مسئولین متولی برای پاکسازی، ساماندهی و زیباسازی تاکید کرد و تبدیل آن به یک فرصت و مزیت ویژه گردشگری را ضروری دانست.

در همین راستا بالاخره ساماندهی رودخانه قره سو پس از سال‌ها وعده و وعید به طور جدی دنبال شد و هم اکنون با اعلام مسئولین رودخانه قره سو در مسیر ساماندهی و عملیات پاکسازی قرار گرفته و به زودی این رودخانه شاهد روز‌های خوش و جریان آبی تمیز خواهد بود.

وعده ساماندهی رودخانه «قره سو» محقق شد/ روز‌های خوش در انتظار قره سو

به همین دلیل به منظور پیگیری از روند و نحوه پیش رفت ساماندهی این رودخانه با مسئولان گفتگو شد.

ممنوعیت ورود فاضلاب به رودخانه «قره سو» از ۳۱ اردیبهشت ماه

افشین یگانه مدیرکل بحران استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از امروز ۳۱ اردیبهشت ماه ورود فاضلاب به داخل رودخانه «قره سو» ممنوع بوده و پس از سال‌ها ساماندهی این رودخانه از لحاظ حقوقی تعیین و تکلیف شد.

وی افزود: خط فاضلاب در قسمت‌های شمالی رودخانه «قره سو» جمع آوری شده که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: مقرر شده پس عدم ورود فاضلاب طی یک الی ۲ ماه آینده شهرداری کرمانشاه نسبت به لایروبی و زیباسازی رودخانه قره سو اقدام کند.

یگانه بیان کرد: با توجه به اینکه بعضاً کشاورزان در مسیر رودخانه قره سو از آن برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می‌کرده با پاکسازی این رودخانه موضوع سلامت مردم و حفظ محیط زیست نیز افزایش می‌یابد.

مهار ورود ۹۰ درصد فاضلاب‌ها به رودخانه «قره سو»

محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز در گفتگوی تلویزیونی با مردم استان کرمانشاه با بیان اینکه حرکت برای توسعه و تعالی استان با همکاری مردم آغاز شده، اظهار کرد: یکی از مواردی که در ابتدای پذیرش مسئولیت استانداری کرمانشاه مورد تاکید و توجه قرار گرفت و سال‌ها دچار وقفه شده بود، ورود فاضلاب به رودخانه قره سو بود.

وعده ساماندهی رودخانه «قره سو» محقق شد/ روز‌های خوش در انتظار قره سو

وی افزود: از امروز بیش از ۹۰ درصد ورودی فاضلاب به داخل رودخانه قره سو را مهار خواهیم کرد و در مرحله بعد با ایجاد تصفیه خانه آن را احیا می‌کنیم که به افزایش سلامت مردم بخشیدن چهره زیبا به شهر کمک می‌کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به فرصت‌های ویژه استان در حوزه گردشگری، تصریح کرد: با یک مطالعه جدی و دقیق در کنار کشاورزی و صنعت توجه ویژه به حوزه گردشگری را خواهیم داشت، اما این موضوع به معنای غفلت از سایر حوزه‌ها نیست.

فاضلاب شمال شهر کرمانشاه از قره سو جدا شد

رضا داوودی مدیرعامل شرکت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید به عمل به تعهدات خود در خصوص جداسازی فاضلاب از رودخانه قره سو، اظهار کرد: فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه قره سو می‌شود عمدتاً مربوط به مناطق شمالی شهر که از چندین نقطه وارد این رودخانه می‌شد.

وی افزود: علاوه بر فاضلاب شمال شهر فاضلاب جنوب شهر نیز از طریق آبشوران به رودخانه قره سو سرازیر می‌شد که پس از چهار ماه پیگیری و عملیات هم اکنون جدا سازی شده‌اند.

وعده ساماندهی رودخانه «قره سو» محقق شد/ روز‌های خوش در انتظار قره سو

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی برای راه‌اندازی فاضلاب‌های مناطق شمالی، تصریح کرد: در همین راستا و تفکیک فاضلاب شهری از رودخانه قره سو ایستگاه شماره سه فاضلاب کرمانشاه در نقاط مختلف شمال شهر از جمله شهرک تعاون، کارمندان، فرهنگیان و… جدا سازی شد.

داوودی خاطرنشان کرد: در پیک جریان آب موفق به جدا سازی یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب و در پیک متوسط جریان آب نیز بیش از یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه از رودخانه قره سو شدیم.

وی عمده آلودگی رودخانه قره سو را ورود فاضلاب به آن دانست و ادامه داد: با توجه به این مسئله و اهمیت پاکسازی این رودخانه تا اواسط اردیبهشت‌ماه به تعهدات خود در قبال جدا سازی فاضلاب عمل کردیم همچنین نصب و راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و جدا سازی فاضلاب و انتقال آن به تصفیه خانه کرمانشاه سایر اقدامات انجام شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار