رئیس شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج کرمانشاه گفت: ۴۰ هزار بیمار کرمانشاهی به صورت رسمی عضو انجمن‌های تخصصی بیماران خاص و صعب العلاج هستند و بزرگترین مشکل آن‌ها کمبود دارو و فعال نبودن داروخانه هلال احمر کرمانشاه است.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸ 22 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «حسین بیگلری» بیان داشت: اگر کرمانشاه نیز مانند برخی دیگر از شهر‌های کشور داروخانه هلال احمر می‌داشت می‌توانستیم کمیاب‌ترین دارو‌ها را وارد کنیم چرا که هلال احمر به دلیل بودجه و روابط بین المللی خوبی که دارد دستش برای وارد کردن دارو‌ها با وجود تحریم‌ها باز است.

رئیس شورای عالی بیماران خاص استان تصریح کرد که این دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که باید مجوز فعالیت داروخانه هلال احمر را بدهد و با اینکه در گذشته این داروخانه فعال بوده است، اما الان دیگر مجوز نمی‌دهد.

به گفته وی در گذشته که داروخانه هلال احمر فعال بود یک قسمتی از آن به صورت خیریه فعالیت می‌کرد تا اگر بیماری مشکل مالی در پرداخت هزینه دارو داشت به او کمک شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دستورالعمل جدید دولت مبنی بر قرار گرفتن ۱۰۷ بیماری در ردیف بیماری‌های خاص و صعب العلاج اشاره‌ای داشت و گفت: با این دستورالعمل تعداد بیشتری از بیماران خاص استان خدمات ویژه بیمه‌ای دریافت خواهند کرد.

رئیس شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج کرمانشاه اضافه کرد: هر بیماری باید در ابتدا مدارکی را به بیمه سلامت بدهد و بعد از ارجاع به دانشگاه علوم پزشکی نشان دار می‌شود و از خدمات خاص مانند پوشش ۸۵ تا ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان توسط بیمه بهره مند می‌گردد.

آنچنان که بیگلری تصریح کرد بیمه در صورتی یک داروی خارجی را در روند درمان بیماران خاص پوشش می‌دهد که نمونه داخلی نداشته باشد.

او افزود: در حالی که بسیاری از دارو‌ها نمونه داخلی دارند، اما متاسفانه برخی از پزشکان در تجویز دارو به این موضوع توجه نمی‌کنند و همین می‌شود که برخی از بیماران در بحث پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان دچار مشکل می‌شوند.

وی تعداد بیماران مبتلا به دیابت را در صدر آمار بیماران خاص استان اعلام کرد و افزود: دیابت سرمنشاء همه بیماری هاست و بسیاری از بیماران کلیوی اول دیابت داشته اند.

بیگلری تعداد بیماران دیابتی آشکار استان را ۱۸ هزار نفر بیان کرد و گفت: دیابت مانند کوه یخ است و این ۱۸ هزار نفر را در اصل باید نوک کوه یخ دانست.

او خوردن غدا‌های فست فودی، بی تحرکی، نداشتن تفریحات و تغذیه سالم، ورزش نکردن و سیگار کشیدن را اصلی‌ترین عوامل مبتلا به دیابت عنوان و تصریح کرد: ریشه ژنتیکی بیماری به بخش کوچکی از مبتلایان به دیابت مربوط می‌شود ضمن اینکه در گذشته، چون مردم خودشان کار و زراعت می‌کردند دیابتی هم نداشتیم.

به گفته بیگلری بیماران خاص استان بعد از دیابت، بیشتر درگیر سرطان و یا پیوند کلیه هستند، وی تصریح کرد الان ۶۱۶ بیمار دیالیزی داریم و طبق قانون جدید صندوق حمایت از بیماران خاص به اهدا کننده کلیه مبلغ ۴۰ میلیون تومان اهدا می‌شود در حالی که در گذشته این مبلغ یک میلیون تومان بود.

رئیس شورای عالی بیماران خاص استان در ادامه در خصوص علت افزایش آمار این بیماران در سال‌های اخیر توضیح داد که بهبود روند درمان و بالا رفتن آگاهی و فرهنگ باعث شده تا مردم به دنبال درمان خود باشند و مانند گذشته نسبت به درمان خود بی تفاوت نباشند.

بیگلری ادامه داد: همچنین وجود متخصصان و تجهیزات خوب پزشکی در سال‌های اخیر از دیگر عوامل زیاد شدن آمار بیماران خاص در استان بوده است.

وی ایجاد مرکز جامع بیماران خاص روبروی بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه از محل اعتبارات مصوب سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و نیز افزایش دستگاه اشعه تراپی از یک به سه دستگاه را از نمونه‌های بالا رفتن استاندارد رسیدگی به بیماران خاص در استان معرفی کرد.

به گفته وی در گذشته فقط در کرمانشاه و اسلام آباد غرب دیالیز انجام می‌شد، اما الان در تمام شهر‌های استان، بخش دیالیز وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار