رشد تولید در استان کرمانشاه ضروری و نیازمند داشتن برنامه، کشف راه‌های علمی و عملیاتی، مواجه با سوداگری و هم راستا سازی انرژی بخش خصوصی، مردم، دولت و نخبگان است.
کد خبر: ۱۱۰۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲ 21 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس اگرچه «مهار تورم، رشد تولید» به عنوان شعار محوری سال ۱۴۰۲ انتخاب شده ولی این موضوع همواره از مطالبات دائمی رهبر معظم انقلاب طی سالیان متمادی و دغدغه‌های نخبگان، کارشناسان و متخصصان اقتصادی کشور بوده و برای حل آن راهکارهای فراوانی ارائه کرده‌اند.

با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت به صدها مقاله و راهکار برای مهار تورم در طول سال‌های گذشته بر می‌خوریم که حاکی از توجه و دغدغه اصلی کشور به این مقوله است.

رشد تولید برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری همواره یکی از دغدغه های مدیران ارشد استان کرمانشاه بوده است. توجه به امر تولید، رفع موانع تولید، کشف راه‌های علمی و عملیاتی رونق و جهش تولید، کلیدواژه اصلی حل و رفع همه مشکلات کشور و مردم استان مطرح بوده است.

به بهانه نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام سال "مهار تورم و رشد تولید" و با توجه به شرایط خاص استان کرمانشاه و پتانسیل های آن، مصاحبه ای را با دکتر «یوسف محمدی فر» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص افزایش تولید و راهکارهای آن انجام دادیم که در ادامه می خوانیم؛

بنای مصاحبه پیش رو پرداختن به راهکارهای تحقق شعار سال می باشد و امید است بتوانیم هر کدام به سهم خود برای رسیدن به توسعه پایدار و امنیت اقتصادی مردم قدمی برداریم.

جناب آقای دکتر محمدی‌فر از شما بابت وقتی که برای انجام مصاحبه اختصاص داده اید قدردانی می کنم، به عنوان سوال اول از نظر شما به صورت کلی چه عواملی بر رشد تولید در استان کرمانشاه اثرگذارند؟

از شما بابت انتخاب موضوع مهم راهکارهای رشد تولید در استان سپاسگزاری می کنم؛ به هر حال شما مستحضر هستید که استان کرمانشاه در زمینه اشتغال و تولید دارای مسائل جدی است و سهم محدودی را از تولید کشور به خود اختصاص داده است. رشد تولید می تواند در حل مسائل استان کرمانشاه و افزایش رفاه برای جامعه موثر باشد؛ بنابراین رشد تولید در استان کرمانشاه ضروری و تحقق آن نیازمند داشتن برنامه و هم راستا سازی انرژی بخش خصوصی، مردم، دولت و نخبگان است.

لکن آنچه اهمیت دارد آن است که مساله رشد تولید از جنس پدیده های اجتماعی است؛ پدیده های اقتصادی و اجتماعی ذاتا دارای ماهیت چند بُعدی هستند که در شکل گیری و رشد آنها عوامل متعددی اثرگذار هستند و نمی توان یک عامل یا تعداد محدودی از عوامل را برای رشد تولید مطرح کرد. تصمیمات اثرگذار بر رشد تولید در ابعاد کلان، ابعاد میانی و ابعاد خُرد، قابل تفکیک هستند. برخی از متغیرهای اثرگذار در سطح اثرگذاری ملی و بین المللی قرار دارند و برخی در سطح ملی و در حوزه اختیارات استان ها.

البته در راستای متغیرهای کلان می توان پیشنهاداتی را به مراکز تصمیم سازی در تهران ارائه داد، لکن انرژی استان باید متمرکز بر عوامل اثرگذار بر رشد تولید در استان باشد. به عنوان نمونه اینکه حجم پول به چه صورت مدیریت شود و یا نرخ سود بانک ها چقدر باشد را نمی توان در استان تصمیم گیری کرد و تصمیمی در سطح کلان ملی است.

اگر بخواهید یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر رشد تولید را نام ببرید به چه عاملی اشاره می کنید؟

البته مطرح شد که تک متغیره نمی توان بحث کرد اما یکی از مهمترین عواملی که همزمان بر افزایش تورم و کاهش تولید تاثیر می گذارد و باید در مواجهه با آن برنامه داشت، مساله "سوداگری" است. سوداگری هم بر تولید و هم بر تورم تاثیرگذار است چراکه سوداگری بازده بالا و ریسک کم برای سوداگر به همراه دارد که این مساله زمینه انتقال منابع کمیاب از تولید به سوداگری را فراهم نموده و تشدید تورم و کاهش تولید را به دنبال دارد. اما اگر به سایر عوامل بخواهیم بپردازیم می توانیم به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ عوامل مدیریتی و عوامل سطح بنگاه و صنعت بپردازیم.

 

از عوامل فرهنگی و اجتماعی که تولید را متاثر می کنند به چه عواملی می توانید اشاره کنید و آیا راهکاری سریعی در این زمینه وجود دارد؟

قاعدتا مسائل اجتماعی یک شبه شکل نمی گیرند که خیلی سریع بتوان آن را مداوا کرد اما ضعف فرهنگ سخت کوشی، ضعف تفکر کارآفرینی و ثروت آفرینی در استان، اثرات بخش منفی ساختار اجتماعی استان، وجود سبک زندگی قناعتی و کم خواهانه (البته جنبه های منفی آن)، ضعف فرهنگ پس انداز از مهمترین چالش های استان در حوزه فرهنگ عمومی مرتبط با تولید هستند که مستقیم یا غیر مستقیم فضای رشد تولید را متاثر می سازند که برای مواجهه با آنها می بایست برنامه ریزی لازم را به عمل آورد.

در این راستا می توانیم پیشنهاد کنیم که دستگاه‌های اجرایی متولی فرهنگ عمومی ( استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش) با محوریت یکی از سازمان های مرتبط نسبت به تدوین و اجرای برنامه جامع بهبود فرهنگ کار اقدام نمایند.

آنچه در این حوزه حائز اهمیت است لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای اثرگذار و همچنین سایر بازیگران محلی تاثیرگذار است. در این خصوص می‌بایست با آموزش‌های عمومی زمینه ارزشمند بودن کار و کارآفرینی، تولید و خلق ثروت قانونی و مشروع را فراهم ساخت و بر بد بودن بیکاری، تنبلی تأکید کرد. لزوم طراحی کمپین مناسب تبلیغی در این شاخص حائز توجه است.

شما در عوامل اثرگذار در رشد تولید در استان مطرح کردید که عامل اداری نیز از جمله موضوعات اثرگذار است. لطفا بیشتر تشریح بفرمایید؟

نهاد دولت استانی می بایست در این حوزه فعال و پویا عمل کند. به عنوان نمونه با توجه به شاخص فضای کسب و کار می توان به افزایش نقش و تمرکز دولت استانی بر تسهیل گری در حوزه کسب و کار و بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد؛ غلبه بر تنگناهای قانونی و ساختار بروکراسی و غالب نمودن نگاه سیستمی بین نهادهای اداری و سازمانی در حل مساله رشد تولید از اهمیت زیادی برخوردار هستند. هر چند که نمی توان از بهبود عملکرد سازمان‌های توسعه دهندهی کارآفرینی در استان (نظیر دانشگاه، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری) نیز غافل بود.

متغیرهای سطح صنعت که مطرح فرمودید، شامل چه عواملی هستند؟

در سطح صنعت نیز می بایست اقدامات موثری صورت پذیرد که زمینه افزایش تولید فراهم شود از جمله می توان به ارائه آموزش های مهارتی در حوزه های مختلف (فنی و بازرگانی و مدیریتی) و رفع موانع مربوط به تامین تجهیزات و زیرساختهای فنی برای ایجاد یا توسعه کسب و کارها اشاره کرد؛ یا متناسب سازی زنجیره تولید با صنایع بالا دستی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های صنایع بالادستی استان خصوصا در حوزه نفت و پتروشیمی و فراهم سازی فضای تعاملی و بهبود رویکرد حمایتی از یکدیگر در میان فعالان صنعت استان.

اثر عوامل اقتصادی را در چه میزانی می بینید، اگر امکان دارد به صورت خلاصه ذکر بفرمایید که در این مساله شما چه پیشنهاداتی دارید؟

در حوزه اقتصاد استانی نیز می توان به موضوعات مختلفی اشاره کرد اما نکته مهم این است که باوجود مهم بودن متغیرهای اقتصادی این عامل در کنار سایر عوامل می تواند ایفای نقش کند. در بین عوامل اقتصادی می توان به موارد متعددی اشاره کرد از جمله اینکه رشد تولید نیازمند سرمایه است لذا می بایست نسبت به فراهم‌سازی زیر ساخت ها جهت تسهیل استقرار سرمایه در استان تلاش بیشتری داشت. تامین سرمایه مورد نیاز واحدهای اقتصادی استان (جهت راه‌اندازی کسب و کار) و بهبود مشارکت واقعی سیستم بانکی (در ارائه تسهیلات تولیدی و خدماتی) از موضوعات مهم قابل طرح هستند که امیدوار هستیم با تلاشی که صورت می پذیرد، شرایط استان بهبود یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار