مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به ۶ مرز فعال تجاری در استان، گفت: گمرکات کرمانشاه در رتبه نخست صادرات کالا و خدمات به کشور عراق قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 20 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر علی اصغر عباس زاده مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با ارائه عملکرد گمرکات استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر استان ۶ مرز فعال در زمینه‌های صادرات، واردات، ترانزیت، مسافری دارد که در گمرک کرمانشاه و پرویز خان تمام این رویه‌ها به طور همزمان در حال انجام است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ دلار صادرات در استان کرمانشاه رقم خورده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۶ درصد و از نظر ارزشی یک درصد افزایش داشتیم.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ گمرک دارای سیستم امور جامع گمرکی شده و سبب شده تمامی اظهارات مربوط به صادرات و واردات و نیز نحوه انتقال آنها از این طریق انجام گیرد و همچنین راه اندازی این سیستم اجازه اظهار کالاهای صادراتی از سایر استان‌ها به کرمانشاه را به صورت غیر حضوری را فراهم می‌کند.

عباس زاده تاکید کرد: از مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای صادراتی از گمرکات کرمانشاه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن از نوع صادرات عبوری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن اظهاری است و به طور کلی نیز ۶۰ درصد اظهار نامه‌ها به صورت عبوری و ۴۰ درصد به صورت اظهاری از مرزها خارج شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه جایگاه مناسبی در صادرات دارد، گفت: هم اکنون کرمانشاه در حوزه صادرات کل کشور رتبه چهارم و در صادرات به مرزهای عراق بر رتبه نخست ایستاده است که در میان مرزهای استانی گمرک پرویزخان با صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ تن کالا و سهم ۳۶ درصدی رتبه یک را دارد.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه ادامه داد: گمرک خسروی با ۲ میلیون صادرات سهم ۲۹ درصدی، گمرک سومار با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا سهم ۱۸ درصدی، گمرک شوشمی با ۳۵۰ هزار تن و پنج درصد سهم و گمرک شیخ صله نیز با ۷۳۰ هزار تن کالا سهم یازده درصدی در صادرات نقش دارند.

عباس زاده بیان داشت: عمده کالاهای صادر شده مصالح ساختمانی، آهن آلات، کاشی و سرامیک، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، میوه و تره بار و لبنیات را شامل می‌شود.

تشریح آخرین وضعیت طرح جامع گمرکی کرمانشاه

وی در ادامه به وضعیت طرح جامع امور گمرکی و زیر ساخت‌های مرزی، مطرح کرد: در گمرک پرویزخان عملیات به خوبی در حال انجام است که با استفاده از ۴۰ هکتار از زمین‌های اطراف مرز که متعلق به گمرک است برای اجرای این طرح فاز بندی شده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در فاز نخست اجرای طرح جامع گمرکی ۷۳ میلیارد تومان هزینه شده، اضافه کرد: این فاز با جانمایی و تکمیل محل ایکس ری و باسکول‌ها، احداث ساختمان رفاهی و سرویس اداری و زیر ساخت‌های ترانزیتی تقریباً رو به اتمام بوده که هم اکنون وارد فاز دوم با پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی شده ایم.

عباس زاده عنوان کرد: اجرای طرح جامع گمرکی در چندین فاز تعریف شده اما به دلیل بزرگی و هزینه بالای این طرح تکمیل جامع آن در فازهای تعریف شده زمان بر است اما با توجه به اینکه دولت هزینه دهنده اجرای طرح بوده و اعطای اعتبار مشروط به مالکیت ادارات بر طرح و زمین‌ها است هم اکنون به دنبال ثبت سند بوده و در صورت ثبت سند پیشرفت کار را دست باز دنبال خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: در فاز دوم طرح جامع گمرکی استقرار کارمندان در بخش اداری و رفاهی، احداث خانه‌های سازمانی در مرز برای کارمندان، کسب مجوز برای ساخت ۲۴ واحد در شهرستان قصرشیرین با اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل ساختمان قدیمی در دست اقدام و جذب اعتبار است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در اشاره به ساماندهی پارکینگ کامیون‌ها نیز، افزود: بخشی از این طرح که مربوط به ۴۰ هکتار است و زیر ساخت‌های مربوط به خط رینگ حرکت کامیون‌ها را شامل می‌شود با اعتبار خود انجام خواهیم داد اما بخش دیگر این پارکینگ‌ها مربوط به بخش خصوصی است با هماهنگی با راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال ساماندهی هستند.

عباس زاده تاکید کرد: در حال حاضر گمرک پرویزخان به لحاظ پارکینگ مشکل نداشته اما با توجه به موقعیت این مرز در آینده و توسعه آن این میزان پاسخگو نبوده و در طرح جامع گمرکی تدابیر لازم برای آن انجام شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار