معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت دانه روغنی "کلزا" از مزارع مناطق گرمسیری استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵ 20 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرهاد شریفی، با بیان اینکه امسال نزدیک به ۲۳۰۰ هکتار کلزا در مزارع استان کرمانشاه کشت شده، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال نزدیک پنج هزار تن کلزا در استان کرمانشاه تولید شود.

شریفی افزود: متوسط عملکرد کلزا در مزارع استان کرمانشاه دو تن در هکتار است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: امسال در همه شهرستان های استان کرمانشاه بجز شهرستان پاوه کشت کلزا انجام شده است.


وی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن قیمت خرید تضمینی کلزا بی‌میلی کشاورزان استان به کشت این دانه روغنی را در پی داشته، گفت: قیمت فعلی خرید تضمینی کلزا از کشاورزان ۲۲ هزار تومان به ازای تحویل هر کیلوگرم محصول است که نرخ پایینی بوده و کلزا را از دور رقابت با سایر کشت‌ها خارج کرده است( نرخ جدید خرید کلزا ۳۰ هزار تومان اعلام شده اما هنوز این قیمت برای خرید اعمال نشده است).

 وی توضیح داد: کشت کلزا یک کشت آبی است که پایین بودن قیمت خرید تضمینی آن عملا کاهش سطح زیرکشت این دانه روغنی را در پی داشته، چون کشاورزان کلزاکار در بهترین شرایط ۵۰ میلیون تومان به ازای هرهکتار کشت کلزا عایدشان خواهد شد که در قیاس با کشت دیگر محصولات پایین تر است.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ هزار هکتار رسیده بود، یادآور شد: شیوع آفت سِنَک در مزارع کلزای استان در آن سال نیز به سهم خود کاهش سطح زیر کشت این دانه روغنی را در استان در پی داشته است.

شریفی گفت: برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر استان در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین و سرپلذهاب شروع شده و تا اواخر تیرماه ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار