مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه :
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: گیاهان دارویی سطح استان به دلیل برداشت های بی رویه و سنتی در معرض خطر انقراض قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹ 09 May 2023

 رحمت الله جلیلیان 

انشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در خصوص خطر انقراض گونه های گیاهی دارویی در سطح استان اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر برداشت های ما سنتی است و بحث احیا را به خصوص بهره برداران محلی در نظر نمی گیرند، گیاهانی که با پیاز برداشت می شود در خطر انقراض هستند.

وی با بیان اینکه یکی از خطرات ما برداشت های غیرقانونی و سنتی است، افزود: گیاهانی که بیشتر در سبد غذایی مردم قرار داشته و مردم محلی هم از خصوصیات و نحوه برداشت و استفاده آن اگاه هستند هر چه بیشتر برداشت شود تعداد و پایه های آن در طبیعت کمتر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: گیاهانی مثل صعلب، زو، پیچک، سورانه و موسیرهای طبیعی گونه های در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی استان
خاطر نشان کرد: شرق استان شامل صحنه، سنقر کرمانشاه و هرسین خاستگاه موسیر است، پیچک و سورانه در ارتفاعات دالاهو. روانسر و صحنه می رویند.

کولانی تاکید کرد: زمان استفاده باید فصل گل دهی نباشد و گونه های دارای پیاز هنگام برداشت از ریشه جدا نشود تا نخل آن دچار ٱسیب نبیند و این گیاهان خودشان گل دهی داشته باشند.

به گفته وی دولت می تواند برخی از این گونه ها را در اراضی دیم زراعتی کند که کمکی به ذخایر ژنتیکی باشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار