معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اجرای طرح پزشک خانواده هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد و صرفه جویی برای دولت خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ 06 May 2023

رحمت الله جلیلیان

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه محمد ابراهیم شکیبا در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده اظهار کرد: فاز نخست اجرای طرح در کنگاور و فاز دوم آن تیر ماه برگزار می‌شود سعی ما بر این است که در ۷ شهرستان تا تیر ماه آن طرح اجرا شود و یک شهرستان بزرگ با جمعیت ۹۳۰ هزار نفری (کرمانشاه) باقی می‌ماند که در شهریور ماه اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کرناچی، دره دراز، کهریز و نوکان پزشک خانواده روستایی داریم، افزود: بر اساس پیش بینی وزارتخانه این طرح باید در ۴ فاز و تا بهمن ماه اجرا می‌شد، اما با مکاتبه‌ای که با وزیر داشتیم اعلام کردیم تا شهریور ماه کل استان را تحت پوشش قرار می‌دهیم که خوشبختانه مانعی هم وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شرط اجرای این طرح را تامین مالی از طریق اعتبار مناسبی که وزارت بهداشت در نظر گرفته، دانست و گفت: برای اجرای طرح پزشکان و ماما‌ها با بیمه قرارداد می‌بندند و پرداختی‌ها از طریق بیمه خواهد بود و منتظر ابلاغ آن هستیم.

وی درباره ثبت نام طرح گفت: پایگاه‌ها در شهرستان‌ها آغاز به کار می‌کنند برای ثبت نام پزشکان هم آزمون نمی‌گیریم، چون مازاد بر نیاز نیستند.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن تمام جمعیت در سامانه سیب گفت: در این طرح هر ۳ هزار نفر تحت پوشش یک پایگاه قرار می‌گیرند، مناطق را در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تفکیک می‌کنیم، مراکز و پایگاه ه اطلاع کامل جمعیتی را دارند فقط محله بندی انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: مراقب سلامت مکلف است ۱۵۰۰ نفر از جمعیت مورد نظر خود را تحت پوشش بیاورد.

وی با بیان اینکه با آمدن پزشک خانواده طبعا مردم در آینده فوائد طرح را درک می‌کنند، تصریح کرد: اوایل اجرای طرح تشویق‌هایی در نظر گرفته شده و ۶ ماه تا دو سال اختیاری است یعنی کسی که تحت پوشش پزشک است هم می‌تواند نزد پزشک خانواده برود هم مستقیم به مطب دکتر متخصص مراجعه کند.

وی تعرفه پایین‌تر را یکی از مزایای اجرای این طرح دانست و خاطر نشان کرد: ۷۰ درصد نوبت گیری هم از طریق سیستم ارجاع در کلینیک یا مطب خواهد بود.
سایر مراجعات آزاد است.

وی گفت: اجرای طرح پس از استقرار کامل طرح و تکمیل زیرساخت‌ها مانند سایر کشور‌ها اجباری می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه اولویت وزارت بهداشت اجرای این طرح است، تشریح کرد: ۴۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده و بر اساس آن پزشک خانواده مخیر است ارجاع بدهد و برای نظارت پایگاه‌های ما سیستم شبکه دارد به این معنی که یک پایگاه زیر نظر یک مرکز جامع سلامت است و مسئول فنی و کارشناس بازدید و نظارت می‌کنند، نظارت دیگر سیستم ارجاع است.

وی گفت: در این طرح شرح حال پزشک عمومی باید به پزشک متخصص ارسال شود و پرونده بیمار همیشه وجود دارد که قابل دسترسی برای پزشک عمومی و مراقب سلامت است.

شکیبا تاکید کرد: اجرای طرح برای دولت در ابتدا هزینه دارد، اما یک صرفه جویی بسیار عالی خواهد بود و هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار