عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم صرفه اقتصادی پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه، گفت: پالایشگاه آناهیتا برای راه‌اندازی به سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی نیازمند است.
کد خبر: ۱۰۹۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ 31 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر محمد رشیدی با اشاره به پیگیری‌های جدی در خصوص پالایشگاه نفتی آناهیتا، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعددی که برای تعیین تکلیف این پروژه صورت گرفته با بررسی‌های ریاست صندوق توسعه ملی، کارشناسان این صندوق معتقدند که پروژه پالایشگاه آناهیتا از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

وی افزود: به دلیل پایین بودن توجیه اقتصادی صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری بر این پروژه اعلام آمادگی نکرده و تنها با ارائه تسهیلاتی بانکی و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و معرفی بانک عامل موافقت شده است.

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده پروژه پالایشگاه آناهیتا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری نیاز داشته که با توجه به میزان اشتغالزایی و درآمد پایین آن نسبت به هزینه‌های صرف شده نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی سود آوری بالایی داشته باشد.

رشیدی با اشاره به نظر کارشناسان در مورد صرف اعتبار مورد نیاز در پروژه‌های سود آور دیگر، خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که از اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای راه‌اندازی پالایشگاه آناهیتا انجام شده و احتمال پایین بودن سود و صرفه اقتصادی آن می‌توان این هزینه را برای کارهای جدی‌تری استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پالایشگاه آناهیتا باید در سواحل صورت گیرد، گفت: اگرچه این پروژه برای مردم استان کرمانشاه اشتغالزایی به همراه دارد اما این پروژه به دلیل برخی مسائل مانند آب بر بودن تهدیدی برای ذخایر آبی استان خواهد بود چرا که هر لیتر نفت ۱۸ لیتر آب مصرف می‌کند.

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پالایشگاه نفتی آناهیتا یکی از نیازهای کشور بوده که در هر حال باید احداث شود اما این پروژه به دلیل مشکلاتی که دارد احتمال اجرایی شدن آن و حمایت ویژه مالی از سوی صندوق توسعه پایین بوده و در صورتی که این پروژه به نتیجه نرسد باید یک پروژه به صرفه جایگزین آن شود و پالایشگاه آناهیتا در استان‌های ساحلی دنبال شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار