کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه:
فردا جمعه و در یازدهمین روز از بهار شاهد ورود توده هوای سرد به جو استان کرمانشاه خواهیم بود. مدت و عمر این هوای سرد ۷۲ ساعت است ( جمعه، شنبه و یکشنبه)؛ اختلاف دماها درشب وروز برای زراعت‌ها و باغات خسارت‌زا خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸ 30 March 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه شهناز حق‌پرست، کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه امروز اظهار کرد: هوای استان طی امروز، صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و رشد ابر خواهد بود.

وی در ادامه با اعلام سطح نارنجی هواشناسی، افزود: فردا جمعه و در یازدهمین روز از بهار شاهد ورود توده هوای سرد خواهیم بود، موجی ناپایدار در ساعاتی از روز جمعه تا صبح شنبه، شرایط را برای وقوع بارندگی همراه با وزش باد نسبتا شدید، احتمالا رعدوبرق و رگبار پراکنده تگرگ، در سطح استان فراهم می‌کند. شرایط ناپایدار در نیمه شرقی و نواحی شمالی استان از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان کرمانشاه به دلیل همراهی این موج با ریزش هوای سرد، بارش علاوه بر ارتفاعات و گردنه‌های برفگیر، ممکن است در مناطق سردسیر نیز به شکل برف مشاهده می‌شود.

وی مدت و عمر این هوای سرد ۷۲ ساعت (جمعه، شنبه و یکشنبه) اعلام کرد و گفت: ؛ کمینه دمای هوا در بامداد روزهای شنبه تا یکشنبه، در مناطق سردسیر و معتدل به حدود ۳ تا ۷ درجه زیر صفر کاهش یابد. در ادامه هفته، از دوشنبه تا اواخر هفته شاهد تقویت شرایط پایدار و روند افزایشی دما در سطح استان خواهیم بود.

حق‌پرست تصریح کرد:کاهش دمای اوایل هفته آینده (شنبه تا دوشنبه) و محسوس و احتمال بروز خسارت در بخش کشاورزی وجود دارد.

علی چاله‌چاله، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این رابطه، اظهار کرد: توصیه‌های در سطح مراکز خدمات به کشاورزان و بهره‌برداران حوزه کشاورزی برای جلوگیری از خسارت به باغات، مزارع و واحدهای تولیدی دام و طیور داشتیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده حتما از سم‌پاشی و محلول‌پاشی خودداری شود، دمای گلخانه‌ها تنظیم شود، از هرس درختان میوه در این تاریخ جدا خودداری کنند و نسبت به پوشش تنه درختان میوه اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: دمای مرغداری‌ها و دامداری‌ها حتما تنظیم کنند برای تأمین سوخت و انرژی پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند، تنظیم دریچه‌های کندوهای زنبور عسل، محافظت از کندوها و همچنین محافظت از تنظیمات آبیاری از جمله توصیه‌های صورت گرفته بوده است.

وی افزود: مهمترین راهکار مقابله با این چنین پدیده‌هایی، علاوه بر رعایت توصیه‌های صورت گرفته؛ بیمه واحدهای تولیدی هم در سطح مزارع، باغات، واحدهای پرورش دام و... است.

چاله‌چاله خاطرنشان کرد: براساس فاکتورهای بیمه‌ای که از طریق صندوق محصولات کشاورزی انجام می‌گیرد تا حدودی خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

آستانه دمایی وقوع سرمازدگی درختان میوه

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار