استاندار کرمانشاه گفت: خسروی یک مرز بین المللی و از نزدیکترین نقاط کشورمان برای تشرف زوار اربعین است از این رو با رفع نواقص و مشکلات، ضمن آمادگی باید مقدمات لازم در زمان مفید پیش رو برای خدمات رسانی مطلوب و مناسب به زوار انجام شود.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ 29 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، محمد طیب صحرایی عصر سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پاسگاه‌های مرزی و حضور در جمع مرزبانان نوار مرزی در خسروی با قدردانی از متولیان امنیت مرزها، افزود: برنامه امروز با هدف سرکشی به مناطق مرزی و عرض خدا قوت و تبریک سال نو به مرزبانان و متولیان امنیت مرزها انجام شد.

وی اظهار کرد: در بازدید از نوار مرزی همچنین برخی نکاتی که در پایانه‌های مرزی باید اصلاح شود و نیاز به برنامه ریزی و اجرای به موقع دارد نیز مورد بررسی قرار گرفت تا آمادگی برای سفر زائران اربعین در زمان لازم فراهم و آرامش و سلامتی زوار تامین شود.

استاندار کرمانشاه گفت: باید آمادگی‌ها حفظ و مقدمات لازم در مرز خسروی به موقع انجام شود تا بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای زوار پرخیر و برکت اربعین باشیم.

او ادامه داد: برخی نواقص و مشکلات مرز را به صورت میدانی مورد بررسی قرار دادیم و با همراهی دست اندرکاران مرتبط باید مقدمات را در زمان مفید پیش رو توسط متولیان انجام دهیم.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز با قدردانی از استاندار کرمانشاه در راستای حضور در نوار مرزی و دیدار با مرزبانان و مورد تفقد قرار دادن برقرار کنندگان و حافظان امنیت مرزها، گفت: نیروهای مرزبانی همواره با تلاش شبانه روزی و در ایام تعطیل، غیرتعطیل و تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی در مرزها در حال انجام وظیفه هستند تا به امنیت مرزها خدشه‌ای وارد نشود.
 

سردار کیاست سپهری افزود: امروز در سایه تلاش شبانه روزی و جهاد نیروهای مرزبانی در مرزها هموطنان ما با آرامش زندگی روزمره خود را دنبال می‌کنند و امروز شاهد امنیت در مرزها هستیم.

وی اظهار کرد: ورود استاندار کرمانشاه را در نوار مرز و حضور در کنار مرزبانان مغتنم می‌شماریم و امید است این، نقطه عطفی برای فعالیت مرزبانان ما در حراست هر چه تمام‌تر از امنیت مرزها باشد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز با اشاره به حضور استاندار کرمانشاه در مرزهای شهرستان و بازدید از چندین گروهان و پاسگاه مرزی، گفت: مرزبانان نقش بسزایی در حراست از تمامیت ارضی و حراست از مرزها ایفا می کنند.

محمد حیدری افزود: مرزبانان غیور در اربعین سال ۱۴۰۱ و تردد زوار از مرز خسروی فعالانه خدمت کردند و در تسهیل تردد زائران نقشی بسزا داشتند.

وی یادآور شد: امید است با برنامه روزی که امروز در این سفر انجام شد بتوانیم این نقش را که در اربعین گذشته داشتیم به ویژه هنگ مرزی قصرشیرین و تعامل با دولت عراق و مرزبانان عراقی تقویت و گره‌هایی که در گذشته وجود داشت را برطرف کنیم.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین سال گذشته برای تردد زائران اربعین بازگشایی شد.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و بدلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران، زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزیی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار