شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه به عنوان هشتمین شهر باستانی دنیا با طبیعتی بکر، دلچسب و سرسبز و آب و هوایی مطبوع همواره از مناطقی است که در ایام نوروز و تعطیلات یکی از مقاصد مهم گردشگران و مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸ 26 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سرپل ذهاب با داشتن قدمتی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و سابقه سکونت دوران نوسنگی یک هزار و ۲۷۱ کیلومتر مربع مساحت دارد که براساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه های موجود از قبیل کتیبه و سنگ نوشته آنوبانی نی پادشاه لولوبی ها که بر سینه رشته کوه همیشه استوار زاگرس و دکان داوود، طاق گرا و ده ها اثر باستانی و تاریخی دیگر حک شده به راحتی قابل استخراج است.

سرپل‌ذهاب دارای دشت های مستعد حاصلخیز ذهاب (زهاو) و قلعه شاهین (قلاشاین) است که به دلیل وجود رودخانه‌ها، سراب ها و چشمه سارهای متعدد از ظرفیت های فراوانی بخش گردشگری است و در فصل زمستان و بهار هر طبیعت دوستی را به خود جذب می کند.

منابع آبی فراوان این منطقه شامل رودخانه الوند (ئه لوه ن)، دله شیر (ده له شیر)، گلم کبود (گوله م که وه)، سراب ماراب (ماراو)، گلو دره، پیران، سرابگرم (سراو گرم)، قره بلاغ و قلعه شاهین از جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان سرپل ذهاب است که شرایطی را فراهم کرده تا مسافران در این منطقه بتوانند از این جاذبه ها بهره کافی برده و دمی را در کنار این مواهب طبیعی بیاسایند.

نام‌های سرپل ذهاب در طول تاریخ کهن

سرپل‌ذهاب در طول تاریخ کهن خود با اسامی مختلفی شامل پاتیر که مربوط به دوران لولوبی‌ها و مادها معروف بوده و یا شاید آنچنان که دیاکونوف در «تاریخ ماد» معتقد است که باتیر قدیمی‌ترین نام سرپل ذهاب نام یکی از نیاکان زردتشت بوده است.

سرپل‌ذهاب در زمان قدیم به حلوان هم معروف بود که حلوان شهر مهم ساسانی ها و پایتخت ۱۵۶ ساله بنوعنازیان است که برخی این اسم را برگرفته از رودخانه الوند که از داخل این شهر می گذرد می‌دانند. آشوری‌ها از شهر سرپل ذهاب به نام «کالمانو» یاد کرده‌اند و در زمان ساسانیان این ناحیه استانی به نام خسروشاد فیروز بوده است.

وجود ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی در سرپل‌ذهاب

در شهرستان سرپل‌ذهاب ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نقش برجسته آنو بانی نی، قربانگاه، آتشدان، پله ها و صفه، مرد مادی در حال نیایش، برد عاشقان، کتیبه اشکانی، سنگ نبشته مردوک آپال آیدین، زیچ منیژه در ابتدای دشت قلعه شاهین، قلعه و حوض منیژه، قلعه شاهین، زیجگه سراب، نقاره کوب، برج هزار گریه، برج کل گاراه، قلعه مریم، تپه سراب ذهاب، آتشگاه سراب ذهاب، نهر والاش، برج والاش، آتشکده کویک، آتشدان برد عاشقان، دروازه جبال، قلعه سرخ دیزه، قصر پاتاق، گور حمزه قاری، قریه مله دیز و نقش پادشان لولوبی از دیگر آثار تاریخی و باستانی موجود در شهرستان سرپل ذهاب است.

سنگ نوشته آنوبانی نی

قدمت شهر سرپل ‌ذهاب براساس مطالعه آثار باستانی و کتیبه‌های موجود در آن از جمله کتیبه و سنگ نوشته آنوبانی نی پادشاه لولوبی‌ها به چهار هزار و ۸۰۰ سال پیش باز می گردد. سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی‌نی با قدمت چهار هزار و ۸۰۰ سال بر دل کوه «میانکل» سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه واقع شده است.

کتیبه آنوبانی ‌نی یکی از قدیمی ‌ترین و به عبارتی اولین هنر معماری روی سنگ آسیا به شمار می‌رود که کتیبه بیستون کرمانشاه۲ هزار سال بعد از این کتیبه حکاکی شده است و از خیلی جهات به نقش برجسته آنوبانی نی شباهت دارد و این گونه حدس زده می‌شود که کتیبه بیستون را با تقلید از این کتیبه خلق کرده‌اند.

این نقش برجسته پرده‌ای است که در آن شاه (آنوبانی نی) در برابر الهه ایشتار که او را در مقابل دشمنان پیروزی داده‌ است، ایستاده و پای خود را بر بدن دشمن نهاده ‌است. ایشتار نیزه‌ای به دست دارد و قصد دارد با طنابی که به دست گرفته، گردن اسیری دیگر را ببندد علاوه بر شاه و ایشتار، ۹ اسیر بدون لباس نیز در تصویر مشاهده می شود.

آثار مذهبی

سرپل‌ذهاب ۳۲ اثر مذهبی دارد که از جمله این آثار در دوره اسلامی می توان به بقعه مبارک احمد ابن اسحاق (ره) از محدثان و صحابه امامان (ع)، وکیل خاص امام حسن عسگری (ع) و ملاقات کننده امام زمان (عج) و سفیر خاص آن امام همام (ع) در قم نام برد که بارگاه ایشان همواره مورد توجه ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت است.

وجود یادمان های شهدا در سرپل‌ذهاب

یادمان دوران هشت سال دفاع مقدس در مناطق مختلف شهرستان سرپل ذهاب از آثار مهم دوران جنگ تحمیلی است که می تواند تمام علاقمندان به فرهنگ جبهه و شهادت را به خود جذب کند و بر همین اساس در تمام ایام سال عاشقانی از سراسر کشور برای دیدن مناطق عملیاتی در غرب کشور به سرپل ذهاب سفر می کنند.

یادمان های بازی دراز، شهید شیرودی، قراویز و پادگان ابوذر همگی حکایت از رازهای رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و نجواهای شبانه آنان در دفاع از کیان مقدس اسلامی دارد که این مکان های مقدس برای پذیرایی از کاروان

های راهیان نور تجهیز شده اند.

بازدید ۴۰هزار نفر از مسافران نوروزی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی سرپل ذهاب

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به ورود گردشگران به این شهرستان در این ایام گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ هزار مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه های گردشگری، طبیعی، تاریخی و مذهبی این شهرستان دیدن کرده اند.

«صدرالله بابلی»  افزود: شهرستان سرپل‌ذهاب با توجه به نوع آب و هوای آن برای این ایام از سال دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است و مسافرین بسیاری این شهرستان مرزی را برای سفر نوروزی خود انتخاب می کنند.

وی اظهار کرد: این شهرستان همچنین دارای مناطق زیبا و طبیعتی بکر و دیدنی است و باتوجه به قدمت تاریخی آن از آثار باستانی و تاریخی کم نظیری نیز برخوردار است.

نماینده عالی دولت در سرپل‌ذهاب گفت: وجود بارگاه مقدس حضرت احمد ابن اسحاق (ره) و یادمان‌های شهدا در این شهرستان از دیگر دلایل سفر هم وطنان عزیز به این شهر مرزی است.

بابلی با بیان اینکه سرپل‌ذهاب دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز است از همه مردم ایران اسلامی دعوت کرد تا در این ایام تعطیلات نوروز این منطقه را برای بازدید سفرهای نوروزی خود قرار دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار