مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: در ۱۱ ماه امسال ۱۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷ 15 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم ،سلیم خانی اظهار داشت: در 11 ماهه امسال اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونواکسید کربن 15 نفر شامل 9 زن و 6 مرد بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که تعدا متوفیان 24 نفر شامل 9 زن و 15 مرد بوده، کاهش داشته است.

خانی گفت: گاز مونو اکسید کربن با نام"قاتل بی صدا"شناخته می شود، با اقدامات پیشگیرانه خود را در مقابل آن مصون بداریم.

وی افزود: مسمومیت با این گاز علائمی مانند سردرد، گیجی، خواب آلودگی، باریک بینی، تهوع، شکم درد، احساس زخم در گلو، سرفه خشک و کبودی لب و ناخن‌ها و در خردسالان بیشتر درگیری دستگاه گوارش را به همراه دارد که پس از دقایقی باعث مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود که به "مرگ خاموش" لقب گرفته است.

خانی گفت: برای جلوگیری از گازگرفتگی باید در نصب بخاری به توصیه‌های ایمنی در خصوص چگونگی نصب دودکش و شرایط لازم عمل شود، توصیه می‌شود که قبل از نصب بخاری، از سطح پشت‌بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش بفرستید تا از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار اطمینان کنید، درحالی‌که این وزنه تا انتها پایین آمد نشان‌دهنده باز بودن مسیر است.

وی افزود: مکش مناسب دودکش‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش‌ها این است که بدنه آن‌ها همواره داغ باشد، چراکه سرد بودن دودکش، زمانی که بخاری روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله آن از نشانه‌های تولید گاز سمی و کشنده منواکسید کربن است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار