در ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و در دروازه اورامانات، غاری باستانی با عجایب فراوان وجود دارد که بزرگترین غار آبی خاورمیانه نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ 12 March 2023

به گزارش خبر گزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا غارشناسان انگلیسی اولین گروهی بودند که سال ۱۳۵۵ این غار را شناسایی کردند و یک سال پس از آن هم گروهی از غارنوردان فرانسوی تا عمق بیش از ۵۰۰ متری غار را پیمایش کردند.

بعدها یعنی در سال ۱۳۶۰ گروهی از غارنوردان کرمانشاهی برای کشف بخش‌های ناشناخته دیگری از این غار وارد آن شدند که حاصل تلاش‌هایشان رسیدن به عمق بیش از ۳۰۰۰ متری غار بود، جایی که آب تا سطح سقف غار می‌رسید.

غار قوری قلعه، غاری مهیج با شگفتی‌های فراوان و دالان‌های متعدد است که هرکدام از آنها را به نام‌هایی همچون مریم، کوهان شتر، مسیر برزخ، بتهوون، عروس و نماز نامگذاری کرده‌اند. در هرکدام از این تالارها قندیل‌هایی وجود دارد که چشم ببیندگان را مسحور خود می‌کند.

هرچند که در حال حاضر به دلیل مسائل محیطی زیستی تنها بازدید از حدود ۵۰۰ متر از مسیر این غار رویایی برای گردشگران امکان‌پذیر است که در این مسیر دو تالار مریم و کوهان شتر را می‌توانند ببینند، اما در ادامه مسیر تالارهای عجیب و زیبای دیگری هم وجود دارد که گردشگران آنها را تاکنون ندیده‌اند.

پس از تالار مریم و کوهان شتر که به دلایل شباهت قندیل هایشان به تمثال حضرت مریم و کوهان شتر به این نامها نامگذاری شده‌اند، در ادامه مسیر، تالار عروس قرار گرفته، تالاری با کریستال‌ها و قندیل‌هایی سفید و براق که طول برخی از قندیل‌ها به ۱۲ متر هم می‌رسد.

پس از تالار عروس، به تالار بتهوون می‌رسیم، تالاری عجیب که قندیل‌های آن صداهای متفاوتی می‌دهند و برای همین هم نامش را بتهوون گذاشته‌اند.

در نهایت به تالار نماز می‌رسیم، تالاری که در انتهای آن تونل برزخ قرار گرفته و شاید برای اینکه غارنوردان پیش از رسیدن به تونل برزخ، آرامش پیدا کنند، یک نام معنوی را روی آن گذاشته‌اند. تونل برزخ جایی است تاریک و ترسناک که هرکسی جرات پا گذاشتن در این تونل را ندارد.

گفته می‌شود که هنوز انتهای این غار معلوم نیست و دمای آن در تمام فصول سال بین هفت تا یازده درجه سانتیگرد است. عمق آب هم در برخی از تالارهای این غار به حدود ۱۴ متر می‌رسد.

هرساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر کشورمان از این غار زیبا که در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر روانسر واقع شده بازدید می‌کنند و حالا هم در آستانه ایام نوروز، مسئولان این مجموعه توریستی در تلاشند تا زمینه بازدید گردشگران را از آن فراهم کنند.

سیدمحمد امین حسینی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان کرمانشاه که متولی مجموعه توریستی غار قوری قلعه است، در گفت و گو با ایسنا، از آماده‌سازی این مجموعه برای بازدید گردشگران و میهمانان نوروزی خبر داد و اظهار کرد: به منظور زیباسازی محوطه غار کار ساماندهی، پاکسازی و رنگ آمیزی آن را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک بازارچه نیز در داخل محوطه طراحی کرده‌ایم تا دستفروشان بتوانند در این محل در ایام نوروز محصولات خود را عرضه و به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه از تلاش برای راه‌اندازی یک رستوران در داخل محوطه خبر داد و افزود: این رستوران قرار است توسط بخش خصوصی برای ایام نوروز راه‌اندازی شود.

وی در ادامه به محدودیت گردشگران برای بازدید تنها حدود ۵۰۰ متر از غار هم اشاره و تصریح کرد: در این رابطه از محیط زیست استان درخواست کردیم که اجازه بازدید بخش بیشتری از غار را به گردشگران بدهد، اما مسئولین محیط زیست مخالفت کردند، بنابراین در تلاشیم تا از طریق استانداری این مسئله را پیگیری کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: درصورتی که محیط زیست موافق بازگشایی بخشی دیگر از مسیر غار باشد، همکاری لازم را با حضور کارشناسانی از خود این سازمان خواهیم داشت که تخریب و آسیبی به غار وارد نشود.

به گفته این مسئول، هزینه بازدید هر گردشگر ایرانی از غارقوری قلعه حدود ۷۰ هزار تومان است که این رقم برای گردشگران خارجی حدود ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار