فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: هم اکنون ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر پوشش سامانه بزرگ گرمسیری قرار دارد و به برکت این ابرپروژه بخش زیادی از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان به آبی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 12 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «صدرالله بابلی» افزود: همچنین برای برخورداری هفت هزار هکتار از اراضی جامانده کشاورزی این شهرستان از سامانه گرمسیری توسط رییس جمهور در سفر به این شهرستان دستور و تاکید لازم صادر شده است.

وی اظهار کرد: سرپل ذهاب بیس از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۱ تا ۱۲ هزار تن محصولات باغی و ۳۵ تا ۴۰ هزار تن محصولات دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: سامانه گرمسیری به برکت انقلاب اسلامی و با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرایی شد که اجرای آن در این منطقه مرزی باعث رونق، توسعه و تحول و اشتغال آفرینی شده است.

بابلی ادامه داد: در سال جاری برداشت ۱۰۰ هزار تن محصول گندم به برکت برخورداری شهرستان از سامانه گرمسیری بوده چون ۵۰ هزار تن از این محصول مربوط به زمین هایی بوده که از سامانه گرمسیری برخوردارند.

وی اضافه کرد: همچنین امسال ۱۱۰ هزار تن محصول چغندر و ۱۲ هزار تن محصول ذرت از مزارع کشاورزی این شهرستان برداشت شد که همگی به برکت خدمات نظام جمهوری اسلامی به کشاورزان این منطقه حاصل شده است.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: این شهرستان طبق آمارهای موجود در قبل از انقلاب اسلامی دارای ۱۰۰ دستگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی بوده که امروز به برکت این نظام مقدس شاهد فعالیت ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی در این منطقه هستیم.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت، ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار