مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه:
شهرستان سرپل ذهاب واقع در غرب استان کرمانشاه یکی از باستانی‌ترین شهر‌های ایران است که در دوره‌های مختلف تاریخی اسامی همچون پاتیر، کالمانو و حلوان را اشته است.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ 11 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه نادر رحیمی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرپل ذهاب در خصوص جاذبه‌های مهم گردشگری این شهرستان برای میهمانان نوروزی گفت : سرپل ذهاب بسته کاملی از جاذبه‌های مختلف گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و جنگ است.

وی ادامه داد: یکی از این جاذبه‌های مهم تاریخی این شهرستان سنگ نگاره آنوبانی نی در داخل شهر سرپلذهاب است، نقش نگاره‌ای مربوط به یکی از پادشاهان لولوبی با نام آنوبانی نی که حدود ۴۸۰۰ سال قدمت دارد.

به گفته این مسئول، برخی از کارشناسان و باستان شناسان بر این باورند که برای ساخت کتیبه جهانی بیستون و تاق بستان از کتیبه آنو بانی نی الهام گرفته شده است.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب از زیج منیژه دیگر اثر تاریخی این شهرستان به عنوان شاهکار مهندسی و معماری دوره ساسانی یاد کرد و گفت: این بنای تاریخی که در مسیر جاده کرمانشاه به سرپلذهاب واقع شده، سالم‌ترین بنای برجای مانده از ساسانیان در استان کرمانشاه است.

وی یادآورشد: هرچند در گذشته زیج به مکانی برای رصد ستارگان گفته می‌شد، اما طبق نظر برخی از کارشناسان بنای زیج منیژه سرپلذهاب احتمالا یک عمارت و یا کاخ بوده است.

رحیمی به اثر تاریخی دیگری که در نزدیکی زیج منیژه قرار دارد اشاره کرد و گفت: تاق گرا در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سرپلذهاب در گردنه پاتاق نیز یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود، اثری که برخی از باستان شناسان معتقدند یک پاسگاه مرزی مربوط به اواخر دوره اشکانی است، اما اکثر باستان شناسان براین باورند که به دوره ساسانی بر می‌گردد.

وی از جاذبه‌های طبیعی کم نظیر این شهرستان نام برد و گفت: آبشار پیران واقع در روستایی به این نام یکی از زیباترین آبشار‌های ایران است که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب ارتفاع این آبشار را بیش از ۱۵۰ متر اعلام کرد و افزود: از این آبشار به عنوان بلندترین آبشار پلکانی ایران نام برده می‌شود.

وی از سرپلذهاب به عنوان سرزمین سراب‌های زیبا و چشمه‌های جوشان نام برد و گفت: سراب ماراب، سراب گرم، سراب قلعه شاهین و سراب بلاغ چند نمونه از سراب‌های زیبای این شهرستان هستند.

رحیمی به وجود دشت‌های گسترده در این شهرستان هم اشاره کرد و یادآور شد: دشت ذهاب، دشت قلعه شاهین، دشت بشیوه و دشت پاتاق از جمله بهترین دشت‌های ایران هستند.

وی یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان را و جود یادمان‌های دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: سرپلذهاب در طول هشت سال دفاع مقدس بصورت مستقیم درگیر جنگ بود و اکنون هم یادمان‌های شهدای سرپلذهاب، شهید شیرودی، بازی دراز و پادگان ابوذر که از آن به عنوان دوکوهه غرب کشور یاد می‌شود، یادگار‌هایی از آن دوران در این شهرستان هستند.

رئیس میراث فرهنگی سرپلذهاب از وجود بقعه احمدابن اسحاق هم به عنوان یک جاذبه مهم مذهبی در این شهرستان یاد کرد و افزود: احمدابن اسحاق از یاران امام حسن عسگری (ع) است که گفته می‌شود امام زمان (عج) را دیده است.

وی با بیان اینکه مردم سرپلذهاب آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند، عنوان کرد: هرچند در این شهرستان هتل و خانه مسافر نداریم، اما دو اقامتگاه بوم گردی در روستا‌های پیران و قلاویز به همراه ۹ مدرسه تجهیز شده برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار