کتابخانه مرکزی کرمانشاه، پس از گذشت بیش از ۱۵ سال با تخصیص اعتبارات نامنظم تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد که نیازمند توجه مسئولان است.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ 02 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر یحیی بیابادی: موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی عناصری هستند که زمینه ساز اقتدار کشورها هستند و هرچقدر مدیران و مسئولان در هر یک از این حوزه‌ها بهتر و فعال‌تر عمل کنند زمینه ساز اقتدار بیشتر کشور هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود آنکه طی دهه گذشته همواره بر بهبود وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کشور تاکید کرده‌اند و بیشتر شعارهای سال‌های اخیر نیز رنگ و بوی اقتصادی داشته است اما در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و در مناسبت‌های مختلف بر موضوع فرهنگ و انجام کار فرهنگی تاکید کرده‌اند و می‌فرمایند «تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر تأثیر زیادی که فرهنگ دارد.»

یکی از موضوعاتی که زیر مجموعه فرهنگ قرار دارد موضوع کتاب و کتابخوانی است که طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی تحت شعاع قرار گرفته اما این مشکلات سبب نشده که علاقمندان به کتاب این گوهر ارزشمند را کنار بگذارند.

طی سال‌های گذشته با افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن کتاب بیشتر افراد سعی می‌کنند کتاب مورد نیاز خود را از کتابخانه‌ها به امانت گرفته تا بتوانند این غذای فرهنگی را برای خود فراهم کنند.

در جهان نیز کتابخانه‌های معروفی حتی به عنوان موزه و مکانی برای گردشگری ایجاد شده است و افرادی نیز پس از تهیه کتاب مورد علاقه خود و مطالعه آن، کتاب را برای استفاده عموم به کتابخانه‌ها هدیه و اهدا می‌کنند.

استان کرمانشاه دارای ۹۰ باب کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی است که سعی کرده تا بتواند نیاز علاقمندان به فرهنگ را پاسخ بدهد و برای افزایش رضایتمندی کتاب دوستان اقدام به ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه در هفت طبقه کرد.

عملیات اجرایی ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه در سال ۸۶ آغاز شد اما با گذشت مدتی از آغاز پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات این پروژه متوقف شد و در سال ۹۰ در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه جز مصوبات این سفر برای تأمین اعتبار و تکمیل قرار گرفت.

با گذشت بیش از ۱۵ سال از آغاز ساخت کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه اما از این پروژه چیزی جز اسکلت بتنی قابل مشاهده نیست و این پروژه طی این سال‌ها به دلیل تخصیص اعتبارات جزئی پیشرفت فیزیکی خوبی را نداشته و مشکلات اقتصادی نیز سبب شده سالانه اعتبارات لازم برای تکمیل آن افزایش پیدا کند.

در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه در تابستان امسال با توجه به پیشرفت بالای ۵۰ درصدی پروژه این پروژه در لیست مصوبات سفر قرار گرفت که منجر به تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای این پروژه فرهنگی کرمانشاه شد.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای کتابخانه مرکزی کرمانشاه از محل مصوبات سفر رئیس جمهور

معصومه حسنی خونسار مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه اظهار کرد: تعداد ۹۰ باب کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه داریم که تعداد ۶۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند.

وی افزود: استان کرمانشاه ۱۱۳ باب کتابخانه دارد که ۹۰ باب کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی است و ۴۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنای کتابخانه عمومی استان کرمانشاه است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه داریم که برابر چشم انداز باید برای هر نفر چهار جلد کتاب داشته اما در استان برای هر ۲ نفر یک جلد کتاب داریم.

حسنی خونسار با اشاره به وضعیت کتابخانه مرکزی کرمانشاه، بیان کرد: ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال ۸۶ آغاز شد که با اختصاص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی پیشرفت ۲۵ درصدی را به همراه داشت.

وی ادامه داد: پس از آن پروژه به دلیل کمبود اعتبارات متوقف و یا با سرعت کند همراه شد تا اینکه کتابخانه مرکزی کرمانشاه جز مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و در سال ۹۷ و ۹۸ با اعتبار ۵.۵ میلیارد تومانی به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه پروژه نیمه تمام در لیست مصوبات سفر قرار گرفت و ۳۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از آن اعتبار تخصیص یافته است.

حسنی خونسار گفت: از محل اعتبارات استانی هم ۵ میلیارد تومان برای کتابخانه مرکزی کرمانشاه دیده شده که ۴۲ درصد از آن تخصیص داده شده است.

رشد فرهنگ کتابخوانی به کاهش آسیب‌های فرهنگی کمک می‌کند

علی شعبانی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه که در سالن شهید قلیوند تشکیل شد با اشاره به اهمیت سند ملی کتابخانه‌ها، اظهار کرد: اجرای صحیح سند آمایش سرزمینی کتابخانه‌ها به جانمایی درست فضاهای مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و در نتیجه رشد فرهنگی استان منتج خواهد شد.

وی افزود: ضرورت کتابخوانی یک شعار نیست و ایجاد فضای مطالعه باعث رشد فرهنگی جامعه است و باید به اصل وجود کتابخانه‌ها و کتاب به عنوان یک حوزه حیاتی و نجات بخش جامعه نگاه شود.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه «آسیب‌های فرهنگی در صورت غفلت به مسائل امنیتی تبدیل می‌شود»، ادامه داد: بچه‌های امروز نه منظم‌اند و نه اطاعت پذیر و البته کتابخوان هم نیستند، با وضعیت کنونی کسی کتابخوان نخواهد شد و باید توجه داشت که هرگاه اوضاع فرهنگی ما بهم بریزد اوضاع امنیتی ما نیز متأثر از آن می‌شود.

شعبانی تصریح کرد: اگر سند آمایش سرزمینی کتابخانه‌ها به طور صحیح اجرایی شود نجات بخش خواهد بود و موضوع آمایش سرزمینی کتابخانه‌ها اگر درست اجرا شود آورده مفیدی خواهد داشت و مراکز فرهنگی را به هم پیوند می‌دهد.

وی بر تقویت نهاد کتابخانه‌ها به عنوان متولی امر کتابخوانی تاکید کرد و گفت: اگر نهاد کتابخانه‌ها تقویت شد و مراکز به این نهاد پیوند بخورد می‌توان به گسترش فرهنگ مطالعه امیدوار بود و باید به سمت ایجاد فضاهای فرهنگی و تربیت بچه‌های کتابخوان پیش برویم.

شعبانی خاطر نشان کرد: اتفاقات فرهنگی به رشد فرهنگی کرمانشاه کمک خواهد کرد و می‌طلبد که با فرهنگ سازی کتابخانه‌ها به دکور خانه‌ها بازگردد و حتماً باید به چهره‌های فرهنگی توجه شود.

لزوم توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پروژه فرهنگی نیمه تمام کرمانشاه

در جریان سفر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمانشاه در هفته دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل ساخت پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه از آخرین وضعیت ساخت این مجتمع فرهنگی اطلاع پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمانشاه در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و ما نیز سعی می‌کنیم مابقی اعتبار را تکمیل پروژه در اختیار استان کرمانشاه قرار دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار