منطقه آزاد قصرشیرین از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفته و در ۱۵ اردیبهشت ماه سال گذشته نیز به تصویب رسیده اما همچنان در حد هفت هزار و ۲۲۳ هکتار زمین باقی مانده و گفته می‌شود طرح مطالعاتی آن نیز یکسال طول دارد.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴ 01 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، قصرشیرین یکی از مناطق مهم و استراتژیک در کشور و استان کرمانشاه محسوب می‌شود که از نظر اقلیمی و تاریخی جایگاه ویژه و ممتازی دارد و نزدیک‌ترین راه ارتباطی مرزی کشور و آسان‌ترین راه برای ورود به عتبات عالیات است به همین دلیل پیگیری منطقه آزاد قصرشیرین در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه در تیر ماه سال 1395 در دستور کار قرار گرفت.

دولت منطقه آزاد قصرشیرین را به مجلس شورای اسلامی فرستاد اما با وجود تصویب این لایحه در مجلس، شورای نگهبان با آن موافقت نکرد و این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و سرانجام با پیگیری‌های فراوان در 15 اردیبهشت ماه سال گذشته با تصویب مجمع تشخیص، قصرشیرین منطقه آزاد تجاری شد و مدیر اجرایی این منطقه در سفر رئیس جمهور به استان در تیر ماه امسال معرفی شد.

اما مرحله بعد تصویب اساسنامه این منطقه بود که مدت زیادی طول کشید اما در نهایت در چهارم بهمن ماه مورد تأیید و تصویب شورای نگهبان قرار گرفت و حالا انتظار می‌رود تهیه طرح جامع و آغاز عملیات اجرایی در این منطقه با بالاترین سرعت و کیفیت نسبت به مراحل پیشین انجام شود.

منطقه آزاد قصرشیرین وسعتی بالغ بر 7223 هکتار دارد که از پایانه مرزی پرویزخان تا پایانه مرزی خسروی در شهرستان قصرشیرین امتداد پیدا می‌کند. موقعیت منطقه آزاد قصرشیرین سبب شده تا 171 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان و بخش‌های مرکزی کشور عراق داشته باشد.

هرچند این منطقه 15 اردیبهشت سال گذشته به تصویب رسیده اما به نظر می‌رسد این منطقه تنها عنوان منطقه آزاد را یدک می‌کشد و جز 7223 هکتار زمین خاکی امکانات دیگری که سبب رغبت و جذب سرمایه‌گذاران شود، در آن مشاهد نمی‌شود و این نگرانی‌ها برای افزایش مدت زمان استفاده از این ظرفیت را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه از معرفی این منطقه به شرکت مشاور و آغاز کار مطالعاتی یکساله خبر داده و به گفته او بعد از این مراحل نوبت به واگذاری زمین به سرمایه گذاران، تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری، زون‌بندی و پهنه بندی زمین‌ها می‌رسد که البته تجربه کار اجرایی در استان کرمانشاه نشان می‌دهد این اقدامات مدت زمان بسیاری نیاز دارد.

صحرایی بر ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها در این منطقه همچون آب، برق، گاز، فرودگاه، تأمین آب شرب و صنعتی مورد نیاز از سامانه گرمسیری تأکید دارد و ابراز امیدواری کرده که در سال آینده شاهد آغاز فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد و در بلندمدت تبدیل این منطقه به یک سکوی بین‌المللی باشیم.

به گفته صحرایی، جلسات با سرمایه گذاران دارای اهلیت سرمایه گذاری در دستور کار است و سرمایه‌گذاران زیادی هم به حضور در منطقه آزاد قصرشیرین علاقه‌مند هستند که با بررسی دقیق زمینه حضور بهترین‌ها فراهم خواهد شد.

مقرر شده بود در اسفند ماه جاری همایشی بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای این منطقه برگزار شود اما به نظر می‌رسد نبود امکانات و زیرساخت‌های کافی در منطقه سبب شده این همایش به تأخیر بیفتد و در بهترین حالت در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار شود.

تلاش برای ایجاد فرودگاه در قصرشیرین

شهریار حیدری نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرستان‌های مرزی به دلیل موقعیت استراژیک ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌های استان ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین است و در دو سال گذشته تلاش ما بر این متمرکز شده که این پروژه مهم و اثرگذار با سرعت و دقت انجام شود و نیازمند فرایند مختلفی در دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته از منطقه آزاد معین ارس دعوت شد و در منطقه آزاد قصرشیرین حاضر شدند عنوان کرد: فعالیت مشاور طرح جامع از دو ماه گذشته آغاز شده و فرم‌هایی بین تمام نهادها و ادارات تقسیم شده و دو هفته فرصت دارند اطلاعات جامع و کاملی از منطقه آزاد به مساحت 7232 هکتار ارائه دهند.

حیدری با بیان اینکه چون اجرای طرح جامع 6 یا هفت ماه زمان نیاز دارد پیشنهاد شده در سه فاز تقسیم‌بندی شود گفت: پیشنهاد شد فاز اول از انتهای مرز رسمی پرویزخان به سمت هدایت به سرعت اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه این منطقه شعاعی در نوار مرزی قصرشیرین را دربرمی‌گیرد که از جهات مختلف قابل توجه است افزود: دو مرز پرویزخان و خسروی دروازه ورود و خروج هستند که آمادگی را دارند و کمربندی قصرشیرین و آزادراه قصرشیرین به سمت خسروی نیز ظرفیتی است که از آن استفاده می‌شود و باید گفت که زیرساخت‌های منطقه آزاد قصرشیرین نسبت به 6 منطقه دیگر به مراتب آماده‌تر است.

حیدری با بیان اینکه دیدگاه‌ها درباره منطقه آزاد در کشور متفاوت است عنوان کرد: برخی مخالف ایجاد این مناطق هستند و برخی اعتقاد دارند تنها برای تولید و صادرات باشد و دیدگاه واقعی این است که منطقه آزاد محل تجارت آزاد برای واردات و صادرات باشد که این رویه برای منطقه آزاد قصرشیرین مدنظر است.

وی گفت: منطقه آزاد ارس سال‌ها تجربه دارد و مسئولان آن اعلام کردند با توجه به منطقه جغرافیایی قصرشیرین یکی از بهترین نقاط کشور از نظر دسترسی به کشور عراق، سوریه و دریای مدیترانه است و برای سه سال آینده نقش مؤثر این منطقه در رفع بیکاری شهرستان‌های مرزی و به مرور در سراسر استان قابل مشاهده خواهد بود.

حیدری افزود: مقرر شده بود در اسفند ماه همایش بین‌المللی با دعوت از سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی در قصرشیرین برگزار شود و جلسه کارشناسی برگزار شد و زمان برگزاری این همایش به اردیبهشت ماه موکول شد که حداقل بسترها فراهم و پیشرفتی در طرح جامع حاصل شود.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: از خرداد سال آینده زمین این منطقه قابل واگذاری است و امکاناتی فراهم می‌شود و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ویژه استان کرمانشاه برای سرمایه‌گذاری دعوت می‌شود.

حیدری بیان کرد: منطقه آزاد قصرشیرین نیازمند جاده مناسب، راه‌آهن و فرودگاه است و چند روز پیش نیز طرح فرودگاه مطرح شد و هرگاه کار اجرایی و عملیاتی از نظر سرمایه‌گذاری شروع شود، فرودگاه نیز برای آن ایجاد می‌شود.

عبدالوحید محمدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: تصویب اساسنامه مناطق هفتگانه آزاد در شورای نگهبان مقدمه‌ای برای عملیات اجرایی در این مناطق است.

وی عنوان کرد: منطقه آزاد ارس به عنوان پشتیبان منطقه آزاد قصرشیرین اقدامات خود را شروع کرده و مجری تهیه طرح جامع انتخاب شده و در منطقه مستقر شده‌اند.

محمدی گفت: قبل از تصویب طرح جامع نباید عملیات اجرایی آغاز شود اما برای اینکه بتوانیم امر سرمایه‌گذاری را تسریع ببخشیم از یک تبصره در قانون استفاده کردیم و در منطقه پرویزخان مطالعات اولیه در حال انجام است که سرمایه‌گذاران سریعتر در منطقه مستقر شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بیان کرد: برای کلیات طرح جامع شرکت مطالعاتی یکسال وقت دارد که طرح را تهیه کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار