نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته و مذاکره با وزیر نیرو برای تعیین تکلیف هرچه زودتر سامانه "سردسیری"، ابراز امیدواری کرد عملیات اجرایی این طرح سال آینده آغاز شود.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 28 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر محمد رشیدی از پیگیری‌ و رایزنی‌های صورت گرفته خصوصا با وزیر نیرو برای تعیین تکلیف سامانه سردسیری خبر داد و گفت: طی دیداری که اخیرا با وزیر نیرو داشتیم نیز بر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر این طرح تاکید شد و ایشان قول داد اجرای این سامانه آغاز شود.

وی ادامه داد: تاکید وزیر نیرو بر این بود که ابتدا مطالعات سامانه سردسیری هرچه زودتر تکمیل و برآوردهای لازم انجام شود تا در سال آینده بتوانیم کار این طرح را آغاز کنیم.

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه درباره منابع مالی در نظر گرفته شده برای سامانه سردسیری نیز با بیان اینکه این طرح در بودجه ردیف مطالعه و اجرا دارد و مبلغ دیگری نیز از بودجه وزارت نیرو برای این طرح لحاظ شده، یادآور شد: قرار است از محل صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای سامانه‌های سردسیری و گرمسیری در نظر گرفته شود.

رشیدی از مزایای سامانه سردسیری هم یاد کرد که با اجرای آن ۵۰۰ میلیون مترمکعب آبی که اکنون از کشور خارج می‌شود از طریق دو استان کرمانشاه و ایلام به حوزه آبریز کرخه برمی‌گردد.

وی این میزان بازگشت آب را رقم بزرگی هم برای کشور و هم برای استان کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد:  سامانه سردسیری بواسطه آنکه از نزدیک کامیاران و روانسر به سمت کوزران و ماهیدشت می‌آید، برای شهرستان کرمانشاه نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، سامانه سردسیری بلحاظ تامین منابع آب برای بخش کشاورزی، شرب و صنعت کار بسیار بزرگی برای استان است.

رشیدی با بیان اینکه ورود آب سامانه سردسیری منجر به احیاء رودخانه "قره‌سو" نیز خواهد شد، اضافه کرد: احیاء این رودخانه به عنوان یک ظرفیت گردشگری بزرگ به کمک اقتصاد و اشتغال کرمانشاه خواهد آمد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار