دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه با اشاره به احتمال تداوم افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار، گفت: واردات، می‌تواند باعث شکسته شدن قیمت‌ها شود.
کد خبر: ۱۰۹۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲ 30 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ایرج نوری با بیان اینکه در کرمانشاه نیز مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور با افزایش قیمت گوشت گوسفندی مواجهیم، افزود: البته این افزایش قیمت برای دام زنده چندان زیاد نیست و در این بخش نسبت به شهرهای دیگر افزایش قیمت کمتری داریم، اما قیمت گوشتی که دست مصرف کننده می‌رسد بالاست.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم گوسفند زنده در میادین دام کرمانشاه را ۱۳۵ تا ۱۳۸ هزار تومان دانست و عنوان کرد: گوشت گوسفندی، البته به صورت پاک شده( ران یا ماهیچه) در نهایت با قیمت کیلویی ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه از دلایل اختلاف قیمت زیاد بین میدان دام تا مصرف کننده نهایی هم یاد کرد و افزود: بر اساس آنالیز قیمت صورت گرفته، قیمت گوشت گوسفندی حدود ۳۰ هزار تومانی گرانتر از آنچه که باید به دست مصرف کننده می‌رسد و دلیلش نیز به فعالیت دلالان و حلقه‌های واسطه‌ای برمی‌گردد که سال‌هاست درگیر آنها هستیم، اما اراده جدی برای حذف آنها وجود ندارد.

نوری با بیان اینکه در گذشته خود قصابان دام مورد نیازشان را تامین و به کشتارگاه می‌فرستادند، ادامه داد: اکنون واسطه‌هایی این کار را برای قصابان انجام می‌دهند که این امر باعث می‌شود در کنار سود قانونی که قصاب می‌برد، رقمی هم عاید واسطه‌ها شود.

احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها

وی سپس به چرایی بالا رفتن قیمت گوسفند طی چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: عامل اصلی حذف ارز یارانه‌ای بود که بزرگترین صدمه را به بخش دام و طیور وارد کرد و نهاده مورد نیاز دامداران بسیار گرانتر شده است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه اظهار کرد: عامل دیگر آن بود که در سال‌های گذشته در چنین فصلی در مناطق گرمسیر بارش چندانی نداشتیم و به دلیل نبود علوفه کافی برای دام برخی تولیدکنندگان به ناچار دام هایشان و خصوصا بره ماده را می‌فروختند و عرضه زیاد بود، اما امسال با توجه به بارش‌های خوب نواحی گرمسیری امید برای تامین علوفه کافی زیاد شده و از یک سو دیگر عرضه دام ماده صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر کسانی که دام خود را در گذشته فروخته بودند اکنون خرید انجام می‌دهند که این عدم عرضه و افزایش تقاضا به بالا رفتن قیمت دام زنده دامن می‌‍زند.

نوری با بیان اینکه برخی هم چون قیمت‌های روبه بالای گوسفند را می‌بینند از عرضه خودداری می‌کنند، گفت: با این شرایط چنانچه فکری به حال این وضعیت نشود، احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت گوسفندی وجود خواهد داشت.

واردات و تعادل عرضه و تقاضا، راهکار مدیریت بازار

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه از راهکارهایی که می‌تواند به تعدیل قیمت گوشت گوسفندی کمک کند نیز یاد کرد و گفت: اولین راهکار مدیریت عرضه و تقاضا است، بدین معنا که در ایامی همچون فصل بهار که وفور دام را داریم، مازاد آن برای ایامی که عرضه کمتری وجود دارد خریداری شود که متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

نوری واردات را نیز راهکار دیگری برای تعدیل قیمت گوشت گوسفندی دانست و خاطرنشان کرد: این واردات باید به صورت دام زنده باشد تا از قبل کشتار آن اشتغالزایی هم ایجاد شود

به گفته این فعال صنعت دام، چنانچه واردات دام زنده صورت بگیرد، قیمت گوشت گوسفندی در زمان کوتاهی خواهد شکست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار