یک فعال صنعت خودرو با تاکید بر لزوم تداوم عرضه خودرو در بورس، گفت: این روند هم به نفع صنعت خودرو کشور و هم به نفع مصرف‌کننده است.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵ 29 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بابک کریمخان عرضه خودرو در بورس را زمینه‌ساز فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری خودرو دانست و گفت: وقتی خودروساز ملزم به فروش محصولات خود با زیان می‌شود تمایلی به افزایش تولید ندارد، اما زمانی که قیمت برای خودروساز به صرفه باشد، رغبت بیشتری برای افزایش تولید خواهد داشت.

رئیس انجمن همگن صنایع خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه افزایش تولید خودرو را در نهایت به سود مصرف کنندگان دانست که به تعادل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.

کریمخان یادآور شد: از سوی دیگر تفاوت قیمتی که بین قیمت عرضه خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه وجود داشت نیز به جای آنکه عاید دلال شود، به جیب خودروساز خواهد رفت. ضمن اینکه مصرف کننده هم می‌تواند خودرو را با قیمت پایین‌تری نسب به بازار آزاد خریداری کند.

این فعال صنعت خودرو با  بیان اینکه عرضه خودرو در بورس طرحی است که به کسی زیان وارد نمی‌کند و بهتر است ادامه داشته باشد، از وجود یک مشکلی اصلی پیش روی این شیوه یاد کرد.

به گفته کریمخان، همه مزایای عرضه خودرو در بورس به شرطی است که بهای کامل خودرو به دست خودروساز برسد که در واقع اینگونه نیست و دولت بخشی از آن را بابت هزینه‌های مختلف کسر می‌کند که باعث می‌شود فروش خودرو در بورس عملا کمکی به خودروساز نکند و چرخه معیوب زیان‌دهی، کاهش تولید و افزایش قیمت در بازار آزاد ادامه پیدا کند.

وی معتقد است، تداوم عرضه خودرو در بورس حتما باید همراه با حذف هزینه‌های جانبی از سوی دولت باشد تا به صنعت خودرو کشور و مصرف کنندگان کمک کند و از سود حاصل از آن خودروسازان نیز بتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار