چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق و هفتمین کنگره مداخلات پیشگیری قلبی ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲ 28 January 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمدجواد زیبایی‌نژاد رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه فشار خون بالا خطر بروز سکته قلبی و مغزی را در بین مردم افزایش می‌دهد، اظهار داشت: تقریبا یک سوم از بیماران (36 درصد) اطلاعی از بیماری فشارخون خود ندارند، همچنین 12 و دهم درصد از این جامعه هدف دیابت داشتند، اما دارو مصرف نمی‌کردند.

وی، نمونه‌های مربوط به زنان را حدود 52 درصد و مردان را 48 درصد اعلام کرد و افزود: 22 درصد از این افراد سابقه فشار خون داشته‌اند، اما 4 و دو دهم درصد از آن‌ها دارو مصرف نمی‌کردند. همچنین نزدیک به 41 درصد فشار خون بالا و کنترل نشده داشتند.

زیبایی نژاد با اعلام اینکه 10 درصد از مردم از بیماری دیابت خود بی اطلاع بودند، بیان کرد: همچنین 14 درصد از این افراد دچار اختلالات ناشی از چربی خون بودند، اما اهمیتی نمی‌دادند.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار کرد: 12.5 درصد از زنان و 28 درصد از مردانی که بیماری فشارخون دارند مصرف دخانیات اعم از سیگار، قلیان دارند.

زیبایی‌نژاد همچنین به پیش بینی 10 ساله سکته‌های مغزی و قلبی در این نمونه‌های علمی اشاره و بیان کرد: شانس سکته‌های قلبی 10 ساله در شیراز در مردان و زنان متفاوت بوده است. به عنوان مثال 7.5 درصد مردان و 4 درصد از زنان احتمال سکته قلبی و مغزی براساس داده‌های حاصل از این نمونه‌ها در 10 سال آینده داشتند.

وی با اشاره به دو عامل چربی خون و فشار خون، گفت: برای کاهش فاکتور‌های خطرزا برنامه‌هایی پیش بینی شده و طرحی آماده شده و به شورای شهر شیراز ارائه شده است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق و هفتمین کنگره مداخلات پیشگیری قلبی به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود، بیان کرد: امسال طی 2 روز سیزدهم تا پانزدهم بهمن به صورت حضوری و وبیناری و با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه حدود 70 پوستر توسط دبیرخانه این کنگره دریافت و 50 مورد آن پذیرفته شده است و در بخش مسابقات به بهترین پوستر تا میزان 50 میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود، گفت: حدود 90 صاحب نظر از مراکز قلب و عروق خارج از کشور و مراکز تحقیقاتی قلب و عروق درون کشور نیز در این کنگره به ایراد سخن می‌پردازند.

وی، عنوان کنگره امسال را "از پیشگیری تا مداخلات قلبی" ذکر و خاطرنشان کرد: تمرکز و هدفمان در ارائه مقالات پذیرفته شده در این کنگره، موضوع پیشگیری است.

رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق خاطرنشان کرد: مرکز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شسراز نخستین مرکزی است که در زمینه پیشگیری اقدامات مهمی انجام داده و در کنگره امسال به اطلاع شرکت کنندگان می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج مطالعه حاصل از 7500 نمونه علمی بین جمعیت 40 تا 70 ساله شهر شیراز از نظر فشارخون، چربی خون، قند خون، وزن، دخانیات و... پرداخت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار