سرپرست فرمانداری کرمانشاه با اعلام اینکه بافت تاریخی محله فیض‌آباد با مرمت پلاک‌های تاریخی این منطقه و با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری احیا خواهد شد، گفت: محله فیض‌آباد قدیمی‌ترین محله کرمانشاه بوده و براین اساس در این محله بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۸۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 23 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «ابراهیم رحیمی‌زنگنه» عصر یکشنبه در جلسه میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه در سالن شهید رجایی فرمانداری، افزود: تکیه بیگلربیگی،‌ خانه صارم‌الدوله، حمام نظام، کاروانسرای همدانی‌ها از جمله آثار تاریخ موجود در محله فیض‌آباد بوده که برخی آثار این بخش در حال مرمت است.

وی در مورد احیای بافت تاریخی محله فیض‌آباد گفت: در فاز نخست، سه کوچه این بافت تاریخی با کمک شهرداری سنگفرش خواهد شد و شرکت برق نیز کار نورپردازی این گذر تاریخی را انجام خواهد داد تا مسیری مشخص برای تردد گردشگران در این منطقه وجود داشته باشد.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه با اشاره به بازدید انجام شده از روند مرمت خانه صارم‌الدوله و حمام نظام در این منطقه افزود: کار مرمت کاروانسرای همدانی‌ها هم با پیگیری میراث فرهنگی به‌زودی آغاز خواهد شد تا این بنای تاریخی و منحصربه‌فرد نیز در ردیف مکان‌های تاریخی بافت فیض‌آباد قرار گیرد.

رحیمی‌زنگنه با اشاره به دستور استاندار کرمانشاه برای ایجاد پاتوق‌های فرهنگی در سطح شهر کرمانشاه بیان کرد: امیدواریم کار سنگفرش بافت تاریخی محله فیض‌آباد تا عید نوروز به اتمام برسد و این محله به‌عنوان یک پاتوق فرهنگی و گردشگری، مورد بازدید مسافران نوروزی قرار بگیرد.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه احیای بافت تاریخی محله فیض‌آباد نقطه شروع احیای گذر جلوخان است خاطرنشان کرد: تمامی پلاک‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی کلانشهر کرمانشاه با احیای این گذر در معرض بازدید گردشگران قرار خواهند گرفت و از تخریب سایر پلاک‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

رحیمی‌زنگنه، بافت تاریخی کلانشهر کرمانشاه را بخشی از هویت فرهنگی این منطقه دانست و تصریح کرد: بخش بسیاری از بافت تاریخی شهر کرمانشاه با اشتباه مدیران گذشته تحت عنوان تعریض خیابان مدرس از بین رفته است و اکنون وظیفه داریم بناهای باقیمانده را حفظ کنیم.

این مسئول با بیان اینکه ۵۸ پلاک ثبت ملی در شهر کرمانشاه وجود دارد اظهار کرد: در بافت قدیمی شهر کرمانشاه ده‌ها پلاک تاریخی مستعد ثبت ملی وجود دارد که یکی از مأموریت‌های میراث فرهنگی کرمانشاه توافق با مالکان این بناها برای ثبت این آثار است.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه یکی دیگر از پاتوق‌های فرهنگی این شهر را سرای فیض در بازار تاریخی کرمانشاه دانست و بیان کرد: در این خانه تاریخی جلسات مشروطه برگزار شده است که این موضوع نشان‌دهنده نقش مردم کرمانشاه در تاریخ مشروطه است.

رحیمی‌زنگنه با بیان اینکه خانه فیض مهدوی با کمک استاد سلطانی خانه مشروطه کرمانشاه خواهد شد خاطرنشان کرد: در یکی از سالن‌های این عمارت براساس توافق با مالک، عکس‌ها و اسناد مشروطه در کرمانشاه به نمایش گذاشته خواهد شد تا بتوانیم از این طریق نیز به جذب گردشگر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه کرمانشاه پس از تهران و تبریز سومین شهر تاثیرگذار در تاریخ مشروطه بوده است بیان کرد: پیش از این در تهران و تبریز و حتی در اصفهان خانه مشروطه فعال شده است و امیدواریم خانه مشروطه کرمانشاه تا انتهای بهمن ماه امسال افتتاح شود.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه با بیان اینکه گردشگری موتور پیشرفت کرمانشاه خواهد بود بیان کرد: پاتوق‌های فرهنگی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهند بود و امیدواریم تا سال جدید بتوانیم پاتوقهای فرهنگی کلانشهر کرمانشاه را مهیای پذیرایی از مسافران نوروزی کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار