"دهکده لجستیک" از مراکز مهم برای جابجایی کالا در سطح بین المللی است که در آن تمام فعالیت‌های لجستیکی از جمله انبارداری، ترخیص، ورود و توزیع کالا بصورت کامل صورت می‌گیرد و همین امر موجب شده این مراکز نقش مهمی در تسریع ترانزیت کالا و کاهش قیمت حمل آن داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳ 21 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا سابقه این مراکز در جهان چندان طولانی نیست و در ایران هم چندسالی است راه اندازی این دهکده‌ها در نقاط مختلف کشور در دستورکار قرار گرفته که یکی از این نقاط مهم و استراتژیک، کرمانشاه است.

کرمانشاه به دلیل داشتن مرز زمینی طولانی با کشور عراق به طول 370 کیلومتر، داشتن چندین مرز رسمی و برخورداری از یک فرودگاه بین المللی و راه آهن و شبکه بزرگراهی گسترده از بهترین زیرساخت ها برای راه اندازی یک دهکده لجستیک برخوردار است و وجود همین زیرساخت‌ها موجب شد که مصوبه راه اندازی دهکده لجستیک به کرمانشاه داده شود و راه اندازی این دهکده در اطراف شهرک صنعتی زاگرس در آذرماه سال 1398 در شورای برنامه ریزی استان به تصویب برسد.

...اما حالا با گذشت بیش از چهار سال هر چه می‌گردیم هیچ خبری و هیچ رد و نشانی از این دهکده و زیرساخت های آن در کرمانشاه مشاهده نمی شود. برای اطلاع از سرنوشت این دهکده ارزشمند سراغ مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه رفتیم.

مطالعات پروژه را انجام داده‌ایم/ اجرای پروژه با شرکت راه آهن است

مهرداد آهکی با بیان اینکه مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی این طرح انجام شده گفت: از زمان تصویب این پروژه با همکاری مهندسین مشاور کار انجام مطالعات طرح اجرا و اراضی لازم برای اجرای طرح هم مشخص شد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد دهکده لجستیک در کنار ایستگاه راه آهن گفت: یکی از لازمه‌های اصلی برای راه اندازی این دهکده وجود خطوط ریلی است و برای همین اراضی شهرک صنعتی زاگرس در نزدیکی راه آهن کرمانشاه برای احداث این طرح انتخاب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه وسعت این اراضی را 250 هکتار اعلام کرد.

آهکی با بیان اینکه مابقی اجرای طرح از دست اداره کل راه و شهرسازی خارج شده و در اختیار شرکت راه آهن است، گفت: در حال حاضر شرکت شهرکهای صنعتی  باید اراضی اجرای طرح را در اختیار شرکت راه آهن قرار داده و این شرکت باید زیرساخت های لازم را برای راه اندازی "دهکده لجستیک" کرمانشاه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این زیرساخت‌ها شامل سردخانه، انبار جهت نگهداری کالا، محل استقرار گمرک و بانک و ... می‌باشد.

آهکی با اشاره به مزایای بسیار دهکده های لجستیک گفت: راه اندازی این مراکز موجب کاهش قیمت حمل بار و افزایش سرعت ترانزیت کالا می‌شود که نقش موثری در رونق اقتصادی استان و حتی منطقه غرب کشور خواهد داشت.

تا اینجای کار و با گذشت چهار سال فقط یک زمین 250 هکتاری برای پروژه انتخاب شده، زمینی که هنوز هیچ کاری روی آن انجام نشده است.

حالا در ادامه باید سراغ شرکت راه آهن برویم تا ببینیم آنها کار دهکده قیمتی کرمانشاه را به کجا رسانده‌اند و با توجه به اینکه رسیدگی به امورات راه آهن کرمانشاه با راه آهن اراک است، سراغ مدیرکل راه آهن اراک رفتیم تا سرنوشت دهکده لجستیک کرمانشاه را از او جویا شویم.

هنوز اراضی اجرای طرح از شرکت شهرکهای صنعتی کرمانشاه به ما واگذار نشده است

سعید ترکی هم، با اشاره به ابلاغ پروژه دهکده لجستیک کرمانشاه به شرکت راه آهن، گفت: در حال حاضر ما منتظر واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی زاگرس هستیم تا بتوانیم عملیات اجرایی دهکده لجستیک کرمانشاه را آغاز کنیم.

وی افزود: فاز مطالعاتی این پروژه توسط شرکت مشاور انجام شده و هم اکنون منتظر واگذاری اراضی جهت برنامه ریزی، طراحی و انتخاب سرمایه گذار هستیم.

ترکی خاطرنشان کرد: 250 هکتار از زمین های شهرک صنعتی زاگرس برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که هنوز به ما واگذار نشده و  به محض واگذاری این اراضی می توانیم در خصوص زمان بندی اجرای پروژه و نهایتا زمان بهره برداری آن اظهار نظر کنیم.

ترکی  در ادامه با تاکید بر مزایای بسیار این طرح برای استان و منطقه غرب کشور، گفت: راه اندازی این دهکده می‌تواند موجب رونق و توسعه اقتصادی کرمانشاه شده و حمل و نقل ریلی و تناژ صادراتی استان را افزایش دهد.

وی افزود: همچنین راه اندازی این پروژه موجب کاهش ترافیک جاده‌ای، افزایش اشتغال و رونق صادرات و واردات استان می‌شود.

به گفته مدیرکل راه آهن اراک راه اندازی این پروژه همچنین می‌تواند نقش موثری در راه اندازی هرچه سریعتر خط ریلی کرمانشاه-خسروی داشته و ارتباط این استان را با کشورهای همسایه بیشتر کرده که همه این عوامل موجب رونق هرچه بیشتر اقتصاد استان می‌شود.

ترکی خاطرنشان کرد: این پروژه همچنین تحول عظیمی در غرب کشور ایجاد کرده و قطعا با راه اندازی آن شرکتهای بزرگ صنعت کشور مانند ذوب آهن و سایر شرکتهای بخش خصوصی متقاضی فعالیت در این دهکده خواهند بود.

... در اینکه دهکده لجستیک نقش بسیاری در رونق اقتصادی کرمانشاه و منطقه غرب کشور دارد شکی نیست، اما این تاثیرگذاری و رونق اقتصادی حالا چهار سال است که فقط در حد حرف باقی مانده و هنوز هیچ خبر و اثری از این دهکده نیست که بخواهد موجب رونق اقتصادی شود!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار