دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه:
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از تعیین تکلیف ٩٨ درصد اراضی ملی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: رسانه ها می توانند مردم را به اخذ سند مالکیت اراضی زراعی تشویق کنند.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 18 January 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه شهرام کرمی در یازدهمین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: اسناد و مالکیت زراعی و ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از پرونده های حقوقی و کیفری ناشی از همین مسئله و عدم تعیین تکلیف است و تداخلات امور زراعی با اراضی ملی و منابع طبیعی ما از دیر باز در تمامی شهرستان ها مشکل ساز بوده است همیشه درگیری هایی وجود داشته و توان ادارات را برای تشکیل و پیگیری پرونده های متعدد فرسوده کرده است.

وی افزود :در اسناد ملی پیشرفت عظیمی حاصل شده و در این پیشرفت سراسر کشور سهیم هستند و این پیشرفت در استان کرمانشاه هم بسیار بارز وشاخص می باشد، حدود۹۸درصد اراضی ملی ما تعیین تکلیف و سند ها صادر شدند به استثتا اسنادی که هنوز صادر نشده اند ، تداخلاتی با امور اراضی و املاک مردم داشته و بزودی تعیین تکلیف می شوند.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه ادامه داد :در خصوص اراضی زراعی مقداری دیر شروع کردیم که یکی از عوامل عدم رغبت مردم در این زمینه ، موضوع مازاد بر نسب می باشد ،به طوری که فردی دارای چهار هکتار است دارای سند می باشد اما ۷ هکتاردر دست دارد و نمی خواهد این سه هکتار را ازدست بدهد حتی اگر ما در تصرفش بگذاریم و سند چهار هکتار را بدهیم این سند ارزش خاصی برایش ندارد.

وی ادامه داد:فعالیت وکار در زمینه سند گذاری شروع شد اما بسیار کند حرکت میکرد و به همت اداره ثبت و امور اراضی از اول سال تا آخر برج هشت، ۵۰۰۰ هکتار ولی دراین مدت ۵۰ روزه حدود ۱۸۰۰۰هکتارمی باشد این عملکرد در این مدت بسیار ارزشمند می باشد هرچند با توجه به این ارقام از بقیه استان ها عقب هستیم و دلیل این مشکل خرد شدن زمین ها، ورثه ای بودن زمین ها و زیاد بودن املاک اوقافی می باشد و استان ما در رده هشتم املاک اوقافی است و املاک اوقافی چه در شهر چه در اراضی زراعی در استان کرمانشاه بسیار بالا است.

وی در ادامه افزود:اگر دولت تخفیف قابل توجهی برای تملک مازاد بر نسب قائل شود مشوقی برای مردم ایجاد می شود چرا که ارقامی که اعلام کردند کشاورزان توانایی پرداخت این ارقام را ندارند و در نتیجه تمایلی برای اقدام جهت صدور این اسناد نشان نخواهند داد.

وی عنوان کرد:در بحث موقوف هم براساس مصوبه ای که امروز به تصویب جلسه رسید حتما آخر بهمن ماه تعیین تکلیف می شود ،اگر هم به هر دلیلی مردم پیگیری نکنند سند به نام زارعی که ملک در تصرفش است صادر می شود و در ادامه اگر علاقمند بود به دنبال حق و حقوق خود می رود و اسراری از جانب ما صورت نمی گیرد.

وی خاطر نشان کرد: صدور اسناد مالکیت زمین های زراعی در سطح استان کرمانشاه هم دردسر را برای محاکم قضایی و اموراراضی و جهاد کشاورزی کم می کند که باعث رشد و توسعه خواهد شد از جهت امتیاز وام به کشاورزان که بتوانند ازاین طریق کسب و کار خود را توسعه دهند و ازاین جهت فواید زیادی را خواهد داشت.

کرمی تاکید کرد: جای تبلیغ رسانه ای درسطح استان خالی است و جادارد که صدا وسیما وسایر خبرگزاری ها و رسانه های داخل استان در این زمینه   به تشویق مردم جهت  اخذ مالکیت اراضی زراعی کمک کنند،در خصوص بحث تغییر اراضی بهترین راهکارپیشگیری ازاین موضوع است و باید هوشیاری کافی در این زمینه داشته باشیم، اراضی بسیار وسیع می باشد اگر ما بتوانیم حتی یک مورد پیشگیری هم داشته باشیم بهتر از این است که بعدا وارد شویم و پرونده تشکیل بدهیم و در این امر دادستانی و بازرسی استان کرمانشاه حمایت خواهند کرد. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار