مدیر بیمارستان قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه با اشاره به مراجعه ماهیانه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار قلبی به این بیمارستان، گفت: آمار بیماران قلبی و عروقی استان روز به روز بیشتر می شود و از این رو باید در حوزه پیشگیری مانند تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و اطلاع رسانی اقدامات فرهنگی انجام شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴ 18 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر «بهزاد حیدرپور» روز سه‌شنبه در نشست خبری که در سرسرای بیمارستان قلب و عروق امام علی (ع) شهر کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: باید تا آنجایی که در توان داریم در حوزه پیشگیری کار کنیم زیرا وقتی افراد مبتلا شوند، سلامت آنها برای همیشه در معرض خطر خواهد بود.

وی همچنین ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی را هم برای دولت و هم برای جامعه بسیار پر هزینه دانست و گفت: بهترین و سریعترین راهکار همان پیشگیری است که باید در دستور کار همه قرار گیرد.

دکتر حیدرپور در ادامه به فاکتورهای خطر ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی مانند فشار خون، قند خون، چاقی و اضافه وزن، کبد چرب و دیابت اشاره کرد و توضیح داد: باید به مردم اطلاع رسانی شود، قبل از اینکه به این بیمارها مبتلا شوند با تغییر رژیم غذایی مانند استفاده کم از نمک در غذا و سر سفره، کاهش مصرف قند و شیرینی‌جات و با تغییر سبک زندگی سالم مانند تحرک و ورزش و عدم استفاده از دخانیات جلوگیری کنند؛ زیرا اگر مبتلا شوند دیگر کاری نمی شود کرد.

وی اضافه کرد: حتی بیمارانی قلبی و عروقی که زمینه ژنتیکی و ارثی مانند قند خون دارند، با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و ورزش و مراقبت کردن به مدت بسیار طولانی می توانند این بیماری را به عقب بیندازند.

۹۰ درصد زیان سیگار شامل حال اطرافیان فردی که می کشد؛ می شود

مدیر بیمارستان قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه در ادامه یکی از مهمترین زمینه های ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی را مصرف دخانیات بویژه سیگار اعلام کرد و بیان داشت: ۷۰ درصد سیگار از مواد سمی تشکیل شده که ۱۲درصد آن نیز مواد سرطان‌زا است.

وی افزود: این در حالی است افراد که سیگار می کشند، به آنها افراد دسته اول زیان دیده می گوییم و افراد اطراف آنها دسته دوم هستند و ۹۰ درصد از مضرات دود سیگار نیز شامل حال آنان نیز می شود.

دکتر حیدرپور اظهار داشت: باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که در فضای بسته نباید سیگار کشیده شود زیرا کسانی که در فضای بسته سیگار بکشند زیان آن را شامل همه افراد آن محیط می کنند.

بچه‌ها و افراد بالای ۳۵ سال برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی؛ ورزش کنند

این متخصص طب ورزشی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند، گفت: نطفه و هسته بسیاری از بیمارهای قلبی و عروقی در افراد از سن ۱۰، ۱۲ سالگی شروع می شود، لذا باید از بچه ها با ترغیب آنها به ورزش، خوردن غذاهای سالم مراقبت کنیم تا زمینه های این بیماری در آنان شکل نگیرد.

دکتر حیدرپور به مسئولان آموزش و پرورش استان توصیه کرد حتما زنگ های ورزش در مدارس را جدی و با اهمیت بگیرند، حتی ساعات آن را افزایش دهند؛ زیرا بچه ها روز به روز بیشتر دچار کم تحرکی و اضافه وزن می شوند و این از مهمترین عوامل بیمارهای قلبی و عروقی است که باید از سنین پایین جلوی آن را بگیریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان سوخت و ساز بدن به صورت طبیعی از سن ۳۰ سال به بالا کاهش می یابد؛ گفت: با کاهش سوخت و ساز در بدن؛ اضافه وزن و چاقی شکل می گیرد لذا مهم است افراد هم در خوردن غذا دقت بیشتری کنند و هم با افزایش تحرک خود به سوخت و ساز بدن شان کمک نمایند.

دکتر حیدرپور در پایان این بخش پیاده‌روی را کم هزینه ترین ورزش برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی به افراد معرفی کرد و از آنها خواست تنها روزی ۴۵ دقیقه سریع راه بروند به طوریکه نفس آنان به شماره بیفتد.

ماهیانه حدود ۶۵۰۰ نفر به بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه مراجعه می کنند

مدیر بیمارستان قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات این بیمارستان به چهار استان غرب کشور اشاره کرد و گفت: این بیمارستان تخصصی ماهیانه به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارایه می دهد.

دکتر حیدرپور بیان داشت: بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه تمام جراحی و خدمات حوزه بیماران قلبی عروقی به جزء پیوند قلب انجام می دهد و در ماه حدود ۵۰ تا ۶۰ عمل جراحی، ۵۰۰ تا ۶۰۰ آنژیوگرافی، ۱۵۰ آنو ژپلاسی با تمام خدمات و مراقبت های ویژه دیگر انجام می دهد و کاملا خودکفا است.

وی در ادامه به فعالیت ۵۰ متخصص و فوق تخصص، ۷۱۶ پرسنل شامل ۴۱۰ پرستار، ۳۳ کارشناس علوم پزشکی، ۱۶ رادیولوژیست، ۱۵ پزشک عمومی ، ۹ کارشناس هسته و سه گروه جراحی قلب این بیمارستان اشاره کرد.

دکتر حیدرپور همچنین بیشترین مورد عمل جراحی قلب در بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه را عمل باز کردن رگ قلب عنوان کرد و گفت: این نوع بیماری بیشتر ریشه در سبک غذایی ناسالم، عدم تحرک و مصرف دخانیات دارد.

تجهیزات پزشکی پنج تا ۱۵ برابر افزایش یافته است

این مقام مسئول در بخش پایانی صحبت های خود به افزایش قیمت ابزار و وسایل پزشکی اشاره کرد و گفت: قیمت تجهیزات پزشکی این بیمارستان تخصصی پنج تا ۱۵ برابر افزایش پیدا کرده و این هزینه های درمان را هم برای بیماران و هم برای دولت بالا می برد.

دکتر حیدرپور همچنین به بالا بودن هزینه های نگه داری وسایل و تجهیزات بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه اشاره کرد و افزود: امروز ما برای تعمیر و بروز کردن یک دستگاه فقط یک میلیارد تومان باید هزینه کنیم و این خیلی هزینه های درمان را برای دولت خیلی زیاد بالا برده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار