مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه فعلا در کرمانشاه از نظر پدیده وارونگی وضعیت نامناسبی نداریم، گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوای کرمانشاه ناشی از تردد خودروهای فرسوده است.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 14 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا احد جلیلیان به مناسبت هفته هوای پاک (۲۴ تا ۳۰ دی)در کرمانشاه، ریزگردها را مهمترین عامل آلاینده هوا در استان کرمانشاه دانست.

وی با بیان اینکه کرمانشاه به دلیل همجواری با عراق در معرض ورود ریزگردها قرار دارد، افزود: امسال شاهد تشدید پدیده گرد و غبار و ورود آن از طریق مرزهای استان به کرمانشاه بودیم، بگونه‌ای که در هفت ماهه امسال ۱۰۴ روز هوای غیر استاندارد شامل شرایط هشدار، بحران و اضطرار در شهرهای مختلف استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه منشاء اصلی ریزگردهایی که کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد را کشورهای دیگر دانست و عنوان کرد: امسال با پیگیری رئیس سازمان محیط زیست جلسات موثری با کشورهای همسایه در زمینه مدیریت گرد و غبار برگزار شده که امیدواریم نتایج آن را شاهد باشیم.

به گفته جلیلیان، خوشبختانه در داخل کرمانشاه هیچ کانون استانی از ریزگردها نداریم.

فعالیت ۲۸ صنعت آلاینده در کرمانشاه

وی سپس به سهم سایر عوامل آلاینده در آلودگی هوای کرمانشاه هم اشاره و خاطرنشان کرد: در شهر کرمانشاه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده است که به عنوان منابع متحرک آلودگی محسوب می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه صنایع را نیز از دیگر عوامل آلاینده هوا در کرمانشاه برشمرد و عنوان کرد: بر اساس آخرین لیست اعلام شده در استان کرمانشاه ۲۸ صنعت آلاینده داریم که تنها در سال جاری ۲۴ مورد اخطار به صنایع آلاینده استان داده شده است.

جلیلیان لیست صنایع آلاینده استان را متغییر دانست و عنوان کرد: برخی از صنایع آلاینده با انجام برخی از اصلاحات از لیست آلایندگی خارج می‌شوند و برخی به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی به لیست اضافه می‌شوند.

وی از معرفی  برخی صنایع آلاینده به مراجع قضایی هم خبر داد و افزود: صنایع آلاینده بر اساس قانون ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه وضعیت آلودگی کلانشهر کرمانشاه را در مجموع نسبت به بسیاری از کلانشهرهای دیگر از جمله تهران و اصفهان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شهر کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی و توپوگرافی که دارد، تاکنون معضل جدی در زمینه پدیده وارونگی نداشته است. در سه ماهه پاییز امسال هم در کلانشهر کرمانشاه مشکلی از نظر وارونگی هوا نداشتیم.

وی به موضوع مصرف مازوت از سوی برخی واحدهای بزرگ کرمانشاه از جمله نیروگاه بیستون نیز اشاره کرد و یادآور شد: مصرف مازوت در شرایط محدودیت گاز به صورت سراسری برای صنایع بزرگ مجاز است، اما باید ملاحظات زیست محیطی مربوطه از سوی  واحد رعایت شود.

کرمانشاه صاحب ۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوای دیگر می‌شود

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به ایستگاه‌های سنجش آلودگی سطح استان داشت و با بیان اینکه اکنون ۹ ایستگاه فعال در سطح استان داریم، خاطرنشان کرد: مقرر شده از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان چهار میلیارد تومان برای راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوای دیگر در استان در نظر گرفته شود که بخشی از این اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته جلیلیان، دو ایستگاه در غرب استان و در شهرستان‌های گیلانغرب و روانسر و دو ایستگاه در شرق استان در شهرستان‌های صحنه و سنقر در نظر گرفته شده است.

وی از مکان یابی دو ایستگاه گیلانغرب و روانسر خبر داد و افزود: برای ایستگاه صحنه نیز زمین رایگان از سوی شهرداری در نظر گرفته شده است.

"بمو" و "زرده" منطقه حفاظت شده می‌شوند

موضوع دیگری که مدیرکل محیط زیست کرمانشاه به آن اشاره کرد آخرین وضعیت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان بود و گفت: در حال حاضر ۱۰ منطقه شامل پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی ملی تحت مدیریت محیط زیست است.

جلیلیان وسعتی از یک منطقه بر اساس استانداردها باید تحت مدیریت محیط زیست باشد را ۱۰ درصد اعلام کرد که این میزان اکنون در استان کرمانشاه ۹.۷ درصد است و یادآور شد: با برنامه‌هایی که برای ارتقا مناطق مختلف داریم، به استانداردهای جهانی خواهیم رسید.

وی بمو در ثلاث باباجانی را یکی از مناطقی دانست که برای ارتقای آن برنامه وجود دارد و افزود: این منطقه به عنوان محدوده شکار و تیراندازی ممنوع معرفی شد و برنامه بعدی ارتقا آن به عنوان منطقه حفاظت شده است. به علاوه ارتقای منطقه "زرده" را نیز به عنوان منطقه حفاظت شده در برنامه داریم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به آخرین وضعیت منطقه بیستون به وسعت ۵۴ هزار هکتار هم اشاره کرد که قرار است با همکاری میراث فرهنگی زیرساخت‌های گردشگری در محدوده "چالابه" و البته با رعایت ملاحظات زیست محیطی فراهم شود.

جلیلیان با بیان اینکه بر اساس قانون برای هر منطقه تحت مدیریت محیط زیست بخش‌های مختلفی از جمله زون امن، زون گردشگری و ... در نظر گرفته می‌شود، گفت: در منطقه بیستون نیز محدوده هفت هکتاری به عنوان زون گردشگری در نظر گرفته شده که قرار است با همکاری میراث فرهنگی، زیرساخت‌های گردشگری از جمله پارکینگ، استراحتگاه و ... البته بدون دخل و تصرف در محیط زیست منطقه اجرا شود.

وی به این موضوع تاکید کرد که حتی یک مترمربع  از مناطق تحت مدیریت محیط زیست واگذار نخواهد شد، بلکه هر اقدامی که انجام شود فقط در قالب بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، طرحی که میراث فرهنگی برای این منطقه دارد در شورای ساماندهی مناطق تحت مدیریت محیط زیست مطرح و مجوز اولیه با در نظر گرفتن یکسری شرایط برای آن صادر شده، اما هنوز مورد موافقت نهایی قرار نگرفته است.

جلیلیان درباره اثر طبیعی ملی قوری قلعه نیز توضیحاتی ارائه داد و با بیان اینکه محدوده غار در اختیار محیط زیست و اطراف آن در گذشته در اختیار منابع طبیعی بوده که به طرح توسعه گردشگری واگذار شده، عنوان کرد: تعیین تکلیف این منطقه نیازمند رایزنی در سطح ملی بین سازمان محیط زیست و وزارت میرث فرهنگی است که بنا داریم در سفر بعدی رئیس سازمان محیط زیست به استان موضوع را مطرح کنیم.

محیط زیست مظلوم است

 وی سپس از اهمیت توسعه پایدار در کنار حفظ محیط زیست هم یاد کرد و گفت: محیط زیست سالم و مطلوب در همه کشورهای دنیا به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه متاسفانه اکنون در کشور ما محیط زیست اولویت اول نیست و مظلوم واقع شده، افزود: ما مخالف توسعه و پیشرفت نیستیم، اما هر طرح توسعه‌ای باید پیوست محیط زیستی داشته باشد.

جلیلیان با بیان اینکه برای اجرای هر طرح توسعه‌ای باید ببینیم که چه چیزی از دست می‌دهیم و در ازای آن چه چیزی به دست می‌آوریم، خاطرنشان کرد: قطعا در هر طرحی سلامت مردم خط قرمز ما است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به برخی اقدامات نوین محیط زیست کرمانشاه طی چند وقت اخیر اشاره کرد که به کمک حفاظت از محیط زیست استان آمده و یادآور شد: یکی از مهمترین این اقدامات کمک گرفتن از بزرگان محلی برای ارتقا سطح آگاهی مردم مناطق بوده که کمک بسزایی به جلوگیری از تخلفات محیط زیستی و خصوصا شکار غیرمجاز کرده است.

جلیلیان یکی دیگر از اقدامات انجام شده را فعال کردن خیرین محیط زیست دانست که در زمینه‌های مختلفی پای کار هستند و گفت: اخیر با همت یکی از همین خیرین موفق به راه‌اندازی یک ایستگاه محیط بانی شدیم.

وی در پایان از برنامه‌های مختلفی که برای هفته هوای پاک در نظر گرفته شده نیز یاد کرد و با بیان اینکه امسال شعار روز هوای پاک"تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی" است، گفت: افتتاح خانه‌های محیط زیست، بازدید از صنایع پاک، معاینه فنی رایگان یا نیم بهای خودروهای عمومی، ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست با رسانه‌ها و ... از جمله مهمترین این برنامه‌ها است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار