مدیرکل گمرک پرویزخان با اشاره به صادرات سالانه حدود سه میلیارد دلار کالا از مرز رسمی پرویزخان، گفت: مرز رسمی پرویزخان یکی از بزرگترین مرزهای صادراتی ما با کشور عراق است و بخش عمده‌ای از صادرات کشورمان به عراق از این مرز رسمی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ 14 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «قاسم مطلبی» روز شنبه در حاشیه بازدید امام جمعه قصرشیرین از مرز پرویزخان با ارائه گزارشی از وضعیت صادرات کالا و مبادلات مرزی و تجاری از این گذرگاه رسمی، افزود: تجارت خارجی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه از مرز پرویزخان به ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار با ارزش ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار تن رسیده که در قالب ۴۰ هزار اظهارنامه بوده است.

وی اظهار کرد: سهم صادرات گمرک پرویزخان از مجموع تجارت خارجی ۶۴۱ میلیون دلار بوده که عمده کالاهای صادر شده از این مرز رسمی به عراق، میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی بوده است.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: گمرک مرزبان اقتصادی است که کارکنان این نهاد به صورت جهادی و با تلاش شبانه روزی در راستای اعتلای سیاست های نظام برای توسعه و رونق اقتصادی تلاش و کارکردی موثر دارند. 

امام جمعه قصرشیرین نیز گفت: مرز رسمی پرویزخان پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی است که ساماندهی و مدیریت مشکلات این مرز نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری از این مرز دارد.

حجت الاسلام «صادق صالحی» افزود: مشکلاتی از گذشته تا کنون در این مرز وجود دارد که مسوولان و مدیران استان و شهرستان باید با ارائه راهکارهای و برنامه هایی برای برطرف کردن آن ها اقدام لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: شهرستان قصرشیرین دارای مرزهای مهم و راهبردی از جمله مرز رسمی پرویزخان به عنوان قطب مبادلات تجاری در استان کرمانشاه است که استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌های آن می‌تواند کمک بزرگی به رونق زندگی مرزنشینان داشته باشد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار