رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: آثار تاریخی مجموعه ساسانی در این شهرستان قابلیت بسیار بالایی برای ثبت جهانی دارند که پیگیر این مهم در راستای معرفی و شناسایی این آثار بی‌نظیر به تمام دنیا هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ 11 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «بهرنگ بابایی» افزود: در مجموعه ساسانی قصرشیرین چهار اثر شاخص دوره ساسانی شامل عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی، عمارت بان قلعه و کانال آبرسانی است که این آثار تاریخی دارای سازه و بنا هستند و محوطه نیستند.

وی اظهار داشت: این آثار در سال ۱۳۱۰ با عنوان مجموعه تاریخی ساسانی به شماره ۳۲ ثبت ملی شده اند که عمارت خسرو دومین اثر در کشور است که سکوسازی شده و این اقدام با هدف نشان دادن عظمت و جلوه گاه کاخ در دورنمای شهر به ارتفاع ۶ متر ساخته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین گفت: با توجه به اینکه آثار تاریخی قصرشیرین جزیی از آثار تاریخی است که در محور ساسانی که شامل تمامی آثاری است که از کنگاور در وردی استان کرمانشاه تا تیسفون در کشور عراق، واقع شده اند تلاش ۲ کشور بر این است با ثبت جهانی این محور، بتوانیم این آثار را به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: برای ثبت جهانی شدن این بناها لازم است که عرصه حریم آن‌ها آزاد سازی شود به همین منظور تاکنون حدود ۱۴ هکتار در محدوده عمارت خسرو، ۱۵ تا ۲۰ هکتار در محدوده آتشکده چهار قاپی و ۲۵ تا ۳۰ پلاک تجاری مسکونی در این ۲محدوده خریداری شده است.

بابایی ادامه داد: همچنین در صورت تامین اعتبار مسیر دسترسی از بلوار راه کربلا تا عمارت خسرو ایجاد می شود که با این اقدام از داخل شهر به راحتی و در کوتاهترین مسیر می توان از این اثر تاریخی دیدن کرد چون اکنون برای بازدید این اثر باید از کمربندی قصرشیرین و داخل زمین های کشاورزی عبور کرد.

شهرستان قصرشیرین دارای ۹۷ اثر تاریخی و طبیعی است که از این تعداد ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مهمترین این آثار کانال ساسانی، آتشکده چهارقاپو، عمارت خسرو، نهر شاه گدار، بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی که زندگی مردمان روزگار گذشته را برای مردم این شهرستان تداعی می‌کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار