رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه برای ۱۰۰ قلم دارو کمبود وجود دارد که البته برای عمده آن‌ها جایگزین وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۸۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷ 10 January 2023

به گزارش خبرگزای تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم قباد محمدی در نشست خبری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد اظهار داشت: در سه ماه گذشته با پیک بی‌سابقه آنفلوانزا در کشور و به تبع استان کرمانشاه مواجه بودیم که مشکلاتی را در زمینه کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک در سراسر کشور ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: اکنون این کمبود در زمینه سرم و آنتی‌بیوتیک رفع شده و وضعیت به حالت طبیعی بازگشته است.

محمدی با اشاره به اینکه برای 100 قلم دارو در استان کمبود وجود دارد که البته کشوری است گفت: این داروها بیشتر در حوزه داروهای مغز و اعصاب، بیهوشی و شیمی درمانی است که به طور عمده جایگزین دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل امروز ورود زیرسویه‌های جدید اومیکرون به کشور است عنوان کرد: این زیرسویه‌ها برخی کشورها همچون چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی را درگیر کرده و آمار بستری و مرگ و میر را بسیار افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه ورود سه زیرسویه به کشور تأیید شده و تعداد بیماران بستری نسبت به یک ماه گذشته به طور محسوسی در حال افزایش است گفت: با واکسیناسیون گسترده سال گذشته و برخی نیز به طور طبیعی ایمنی مناسبی ایجاد شد و دو پیک قبلی را با کمترین تلفات پشت سر گذاشتیم.

محمدی با بیان اینکه اکنون نیز برنامه و توصیه اصلی به مردم موضوع واکسیناسیون است افزود: پیش‌بینی می‌شود در بهمن ماه به قله این پیک برسیم بنابراین اکنون زمان مناسبی برای واکسیناسیون است.

وی با اشاره به اینکه واکسن‌های ایرانی با حداقل عوارض در دسترس هستند و کارایی مناسبی هم دارند گفت: چهار واکسن ایرانی و در برخی مراکز نیز سینوفارم موجود است و ثابت شده که در صورت دریافت واکسنی متفاوت با دوزهای قبلی ایمنی بیشتری ایجاد می‌شود.

محمدی با بیان اینکه افرادی که مبتلا به سرطان هستند و دیابت و سیستم ایمنی ضعیفی دارند در فرصت کوتاه باقی مانده باید واکسینه شوند افزود: علاوه بر واکسیناسیون موضوع ماسک و پروتکل‌های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه به تمام بیمارستان آماده باش داده شده است گفت: در هر بیمارستان 10 تخت آماده و دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز تعمیر شده است و از طرف دیگر پیش‌بینی دارویی انجام شده و کمبودی از این نظر وجود ندارد.

محمدی درباره واکسیناسیون افزود: 88 درصد جمعیت پنج سال به بالا دوز اول، 79 درصد دوز دوم، 49 درصد 18 سال به بالا دوز سوم و 2.3 درصد نیز دوز چهارم را دریافت کرده‌اند و افرادی که 6 ماه از آخرین واکسیناسیون آن‌ها گذشته می‌توانند دوز یادآور را دریافت کنند و هرچند اجباری برای تزریق واکسن برای دانش‌آموزان نیست اما توصیه می‌شود حتماً دریافت کنند.

وی با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گفت: بعد از سفر تمام پروژه‌های مصوب فعال شدند و 106 خانه بهداشت و مرکز بهداشت در مناطق محروم استان به طور عمده فعال شدند.

محمدی از تکمیل بیمارستان ثلاث‌باباجانی تا اوایل سال آینده خبرداد و افزود: بخش دیالیز که از مشکلات مهم مردم ثلاث‌باباجانی بود راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان بیماران سرطانی تا پایان سال به اتمام می‌رسد و در اوایل سال آینده تجهیز می‌شود افزود: دانشکده دندانپزشکی نیز در حال ساخت است و امید داریم در مهر ماه سال آینده آماده پذیرش دانشجو شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: تکمیل اورژانس بیمارستان اسلام‌آباد غرب، اورژانس بیمارستان امام رضا، اورژانس بیمارستان طالقانی، بیمارستان روانسر و دالاهو از مهمترین پروژه‌های سفر هستند که بعد از سفر فعال شدند.

محمدی از راه‌اندازی کلینیک ویژه بیماران سی‌اف در استان خبرداد که تعداد آن‌ها به 150 نفر می‌رسد و افزود: در دولت سیزدهم برای 107 بیماری صندوق ایجاد شد که هزینه‌های درمان آن‌ها به طور کامل رایگان شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه سلامت مناطق حاشیه نشین است که آسیب‌های آن‌ها بیشتر است عنوان کرد: برخی بیماری‌ها بیشتر در این مناطق شایع می‌شود و به همین دلیل مقرر شد با کمک گروه‌های جهادی شناسایی بیماران در زمینه بیماری‌های سل و ایدز تشدید شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در تمام دنیا 10 درصد مبتلایان به ایدز شناسایی می‌شوند و افراد مخفی به دیگران انتقال می‌دهند گفت: همین موضوع می‌طلبد شناسایی و بیماریابی در این زمینه با وجود هزینه‌های بسیار تشدید شود.

محمدی با اشاره به اینکه در ایام کرونا بار بیماران بین‌الملل بسیار کاهش یافت و اکنون باز هم رونق گرفته و بیماران عراقی به استان مراجعه می‌کنند افزود: کرمانشاه ظرفیت بسیار بالایی در حوزه توریسم درمانی دارد و راه‌اندازی پرواز کرمانشاه به شهرهای مختلف عراق به رونق توریسم سلامت بسیار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات قانونی در پرداخت پزشکان داریم که امید داریم به زودی رفع شود عنوان کرد: پرداخت‌های پزشکان مشمول سقف و کسورات شده‌ در حالی که این رویه صحیح نیست و دریافتی پزشک حقوق نیست بلکه عملکرد آن است و افزایش جراحی به نفع مردم و دولت است.

محمدی گفت: روندی که برای پرداختی پزشکان در بخش دولتی تعیین شده سبب شده تمایل به جراحی در بخش دولتی کاهش یابد و این سبب می‌شود مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند که در نهایت به ضرر مردم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار