رییس پلیس راه راهور فراجا کشور با بیان اینکه سالیانه حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات در کشور کشته می‌شوند، گفت: امسال در مجلس شورای اسلامی پنج هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز که یکی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می‌شود مصوب شده که تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته است.
کد خبر: ۱۰۸۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸ 09 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا سردار «حسن مومنی» روز یکشنبه در شورای ترافیک استان کرمانشاه که در سرسرای شهید سلیمانی استانداری برگزار شد؛ افزود: در تصادفات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، راه و مدیریت ترافیک نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر آموزش و تقویت فرهنگ ترافیک از سنین پایه در کشور گفت: در ارتباط با مدیریت ترافیک نیز چاره ای جزء این نداریم که از روش های نوین مانند نصب دوربین های هوشمند در جاده های و سطح شهر استفاده کنیم و دیگر روش های سنتی جوابگو نیستند.

مومنی از مهم ترین اهداف پلیس راه با کمک همه دستگاه ها را کاهش تلفات جاده ای و تصادفات اعلام کرد گفت: سالیانه حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشور کشته و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر، مجروح، معلول و زخمی می شوند که ۱۵ درصد آنها تا آخر عمر معلول می شوند و این موضوع ساده ای نیست که از کنار آن بگذاریم.

این سردار اظهار داشت: از مهم ترین مسائلی که مردم و کشور در این روزها با آن روبرو هستند بحث اقتصاد است و این در حالی است طبق برآوردها هر سال هزینه تصادفات جاده ای هفت درصد درآمد ناخالص کشور را به خود اختصاص می دهد و اگر بتوانیم این درصد کاهش دهیم در واقع به اقتصادی کمک کرده ایم.

مومنی با این وجود تاکید کرد هزینه های معنوی اجتماعی جان باختگان تصادفات به هیچ وجه قابل قیمت گذاری نیست، زیرا وقتی پدر یک خانواده در تصادف کشته شود کل خانواده متلاش می شود و این غیر قابل جبران است.

۶۵ درصد جانباختگان تصادفات کشوری ۲۱ تا ۶۱ سال دارند

رئیس پلیس راه راهور فراجا کشور؛ در بخش دیگر از صحبت های خود گفت: ۶۵ درصد جانباختگان تصادفات سن بین ۲۱ تا ۶۰ سال دارند، یعنی جمعیت فعال کشور و این خسارت بسیار بزرگی هم از نظر معنوی هم مادی است.

مومنی افزود: و از آن بدتر ۲۲ درصد از آمار فوتی های کشور افراد ۲۱ تا ۳۰ سال یعنی جمعیت جوان کشور هستند و این یعنی تصادفات بیشتر جوانمرگ می کنند و این در حالی است هر انسان یک نسل محسوب می شود.

وی همچنین گفت: با وجودی که جمعیت روستایی کشور ۲۶ درصد است اما ۳۹ درصد آمار کشته تصادفات کشور را روستاییان تشکیل می دهد و این آمار به ما می گوید باید در زمینه فرهنگ سازی و آموزش به کمک دهیاری ها، بخشداری ها و فرمانداران بسیار کار کنیم.

سردار مومنی گفت: ۵۱ درصد آمار کشته تصادفات در محل وقوع حادثه و سر صحنه است، ما بقی در راه و یا در مراکز درمانی بیمارستان ها اتفاق می افتد و این یعنی اینکه باید در بخش آموزش و تدارکات و تجهیزات و امکانات پزشکی در آمبولانس ها، اورژانس ها و بخش های بیمارستانی یک تحول مدیریتی و تجهیزی برای رسیدگی به موقع به مجروحان بوجود بیاوریم.

آمار جانباختگان تصادفات کرمانشاه ۲۳ درصد افزایش یافته است

رییس پلیس راه کشور در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به اینکه کرمانشاه یکی از استان های مهم کشور در بحث جاده ای است، گفت: طبق اعلام پزشک قانونی در هشت ماه اول سالجاری آمار کشته تصادفات در استان کرمانشاه ۲۳ درصد افزایش یافته و به ۲۷۱ نفر رسیده است

مومنی اضافه کرد: این در حالی است از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ کرمانشاه در آمار فوتی های تصادفات روندی کاهشی داشته است؛ چرا امسال این اتفاق افتاده باید بررسی شود .

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم این روند دوباره کاهش شود، افزود: فقط یازده کشته در ۶ کیلومتر محور حمیل به کرمانشاه اتفاق افتاده و این یعنی باید نقطه حادثه خیز آن برطرف کنیم و یا در شهریور ماه امسال آمار کشته های جاده ای از ۳۸ نفر سال گذشته؛ به ۶۸ نفر یعنی ۲ برابر رسیده؛ و این یعنی در بحث زیر ساخت های جاده ای مرتبط با مراسم اربعین دچار مشکل هستیم و باید با کار بیشتری به آن بپردازیم.

کشته های عابران پیاده کرمانشاه از میانگین کشوری خیلی بیشتر است

این مقام مسئول با اشاره به آمارتصادفات عابران پیاده در استان کرمانشاه گفت: آمار فوتی های عابران پیاده استان کرمانشاه ۲۳ درصد جانباختگان تصادفات است و این در حالی است که میانگین کشوری آن هفت و نیم درصد است، و این یعنی در این زمینه باید کارهای فرهنگی زیادتری انجام شود.

سردار مومنی در ادامه با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در تصادفات جاده ای واژگونی خودرو در استان کرمانشاه ذکر شده گفت: این یعنی خواب آلودگی رانندگان و باید در فاصله های مناسب استراحتگاه بین راهی تعبیه شود تا رانندگان مکانی برای استراحت داشته باشند و آمار کشته ها کاهش یابد.

وی همچنین با بیان اینکه در شورای عمومی ترافیک ۳۳ دستگاه عضو هستند، از دستگاه های اجرایی خواست منتظر تخصیص بودجه نباشند و به اقدامات فوری کوتاه مدت مانند نصب چراغ هشدار دهنده، تابلو، اصلاح دور برگردان های خطر آفرین در نقاط حادثه خیز مبادرت کنند.

سردار مومنی همچنین بر نظارت دقیق بر سرویس های حمل و نقل عمومی در این جلسه تاکید کرد و بر تبعات اجتماعی آنها در اثر یک حادثه هشدار داد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است

استان کرمانشاه دارای هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است که از این تعداد ۴۶۷ کیلومتر آن بزرگراه، ۴۷۳ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۹۱ کیومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۲۰ کیومتر راه روستایی است.

همچنین ۹۲ درصد حمل و نقل در استان کرمانشاه از طریق جاده، پنج درصد هواپیما و سه درصد با قطار صورت می گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار