نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان مرزی قصرشیرین با ظرفیت های بسیار خوب منطقه آزاد تجاری و پایانه های مرزی خسروی و پرویزخان نقش بسیار مهمی در تحولات اقتصادی و منطقه‌ای دارد.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ 07 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا « شهریار حیدری » روز جمعه در حاشیه سفر استاندار کرمانشاه و سرپرستان معاونت های اقتصادی و عمرانی استانداری در بازدید از مرز رسمی پرویزخان با قدردانی از رییس جمهور و هیات دولت در انتصاب شایسته استاندار کرمانشاه، افزود: قصرشیرین ظرفیت های بسیار خوب اقتصادی، پایانه های مرزی و منطقه آزاد تجاری را دارد که اگر از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود به طور یقین شاهد آثار آن نه تنها بر این شهرستان و شهرستان های همجوار بلکه در کل استان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: به خاطر اهمیت قصرشیرین و نقش مهم آن در شکوفایی اقتصاد کرمانشاه، استاندار کرمانشاه ۲ هفته پس از انتصابش، اولین سفر کاری خود را به این منطقه آغاز کرد.

نماینده غرب کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با حضور استاندار کرمانشاه شاهد آغاز فعالیت اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به طور رسمی خواهیم بود.

حیدری بیان کرد: پایانه های مرزی آثار ملی دارند و طرف عراقی نیز از ظرفیت های قصرشیرین و منطقه آزاد تجاری این شهرستان استقبال کرده اند که امید است با سفر استاندار کرمانشاه شاهد یک رویکرد جدید و نوین برای استان کرمانشاه باشیم.

وی با اشاره به بازدید استاندار کرمانشاه در روز تعطیل از مرزهای قصرشیرین گفت: این بازدید در یک فضای مناسب انجام شد که شرایط و مسایل مرز نیازمند تصمیم های استانی و ملی است که سفر امروز نیز به همین دلیل انجام شده و آنچه که تصمیم استانی است استاندار کرمانشاه آماده هستند و پیگیر خواهند بود و آنچه که نیازمند پیگیری ملی دارد برای تقویت پایانه مرزی خسروی و راه اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: مرز پرویزخان مورد توجه جدی مقامات عراقی است و این مرز ۵۲ درصد صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق را در کارنامه خود دارد که همچنان مورد توجه مقامات و مسوولان عراق است. یک زمانی ۵۲ درصد صادرات کشور به عراق از این مرز انجام می‌شد با این وجود همچنان مورد توجه مسولان کشور عراق است

حیدری گفت: تعیین تکلیف طرح جامع مرز از ضروریات این مرز است که مرحله اول آن توسط گمرک انجام شده و نیاز است برای اجرای مرحله دوم در جلسه ای با حضور رئیس سازمان راهداری و رئیس کل گمرک کشور و استاندار کرمانشاه این طرح به پایانه ها واگذار شود که با این واگذاری این مشکل حل شود.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار