مدیرکل دفتر مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان از وجود چهار هزار سمن حوزه جوانان در کشور خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه به دنبال توسعه کمی و کیفی این سمن‌ها هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 05 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا مرتضی کامل نواب، امروز(14 دی) در اولین رویداد هم افزایی مشارکت نهادمند اجتماعی(همنا) در استان کرمانشاه، از برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود چهار هزار سازمان مردم نهاد حوزه جوانان در سراسر کشور وجود دارد که پیش بینی آماری برنامه ششم توسعه در این زمینه محقق شده است. هرچند فضا و ظرفیتی که برای مشارکت اجتماعی جوانان در سراسر کشور وجود دارد، بالاست و از طرفی نیاز کشور به حضور جوانان که مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم قراردارد، بیش از این آمارها است.

مدیرکل دفتر مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: براین اساس پیشنهاد داده ایم که در برنامه هفتم توسعه افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد صورت گیرد، بگونه ای که می خواهیم به ازاء هر پنج هزار نفر جمعیت یک تشکل و یا سازمان مردم نهاد را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه های افزایش تعداد سازمانهای مردم نهاد کاهش مدت زمان فرآیند تاسیس هر سازمان است، گفت: در حال حاضر زمان صدور مجوز تاسیس هر سازمان مردم نهاد در کشور بصورت متوسط حدود یک تا سه ماه طول می کشد که طبق برنامه ریزی انجام شده می خواهیم این فرآیند را تا پایان امسال به کمتر از یک ماه کاهش دهیم و مجوزها در اسرع وقت صادر شود.

کامل نواب افزود: متاسفانه در حال حاضر پس از اینکه مجوز تاسیس یک تشکل یا سازمان مردم نهاد صادر شد، آن را به حال خود رها می کنیم، درحالیکه باید در ارتباط و تعامل با یکدیگر باشیم و روی فعالیت آنها نظارت صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه دامنه فعالیت دفتر مشارکت های اجتماعی وزارتخانه از این پس تنها معطوف به حمایت از تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان نیست، اعلام کرد: سازمانهای مردم نهاد دیگری هم هستند که مجوزهای خود را از استانداری، بهزیستی و .. می گیرند و هسته اصلی آنها را هم جوانان تشکیل داده، بنابراین ما در تلاشیم که چتر حمایت خود را روی این سازمانهای مردم نهاد هم داشته باشیم و آنها را هم تقویت کنیم.  

مدیرکل دفتر مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه رویکرد دیگر مهم این دفتر را توسعه کیفی تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد خواند و گفت: در حال حاضر سن جوانی، بازه سنی 18 تا 35 سال را در بر می گیرد، بنابراین تشکلی که اعضای آن در بازه زمانی 18 سالگی قرار دارند، تجربه کار جمعی و آشنایی کمتری با حوزه های تخصصی را دارند، اما تشکلی که اعضای آن در بازه سنی 30 سالگی هستند در آستانه کار حرفه‌ای و تخصصی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از تشکل هایی که اعضای آن در سن پایین‌تر هستند و در ابتدای راه قرار دارند، انتظار چندانی از آنها نمی رود که وارد حوزه‌های تخصصی شوند، هرچند که معتقدیم سن مشارکت های اجتماعی را باید پایین بیاوریم، اما از سایر تشکل‌ها انتظار داریم که بصورت تخصصی تر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند.

کامل نواب ادامه داد: برای اینکه شاهد توسعه کیفی سازمانهای مردم نهاد باشیم چند اقدام را در دستورکار قرار داده ایم که یکی از آنها راه اندازی شبکه تخصصی ملی است که تاکنون حدود 14 شبکه را با موضوعات مختلفی همچون نیکوکاری، کار و توانمندسازی، نوآوری و دانش بنیان، میراث فرهنگی، محیط زیست، امداد و نجات، آسیب های اجتماعی و ... تشکل داده  و تلاش کرده ایم که سمن های مرتبط به هر حوزه وارد شبکه حوزه خود شوند تا فعالیت هایشان تخصصی‌تر، حرفه‌ای‌تر و موضوعی باشد.

وی یکی دیگر از اقدامات را حمایت های مالی برای تخصصی‌تر شدن اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه های ما برگزاری رویداد "همنا" پس از مرحله استانی به صورت منطقه‌ای است که قرار است سال آینده برگزار شود و امیدواریم کرمانشاه میزبانی غرب کشور را برعهده بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار