هنوز هم اسم ترسناکی دارد و هنوز هم نام آن مترادف با یک "اَنگ اخلاقی" به شمار می‌رود. هنوز هم در جهان آمارهایش با حساسیت منتشر می‌شود و هنوز هم درمان قطعی برایش پیدا نشده.
کد خبر: ۱۰۸۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 01 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا "ایدز" تا پیش از آمدن کرونا تنها کابوس قرن بود و هنوز هم توانسته سایه وحشت خود را بر سرجهان نگه دارد. بیماری‌ای که از طریق ویروس HIV ایجاد می‌شود و جان مبتلایانش را ظرف یک یا دو سال و با درد و رنج فراوان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این بیماری در سراسر جهان عمدتا از راه رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود و در میان افرادی که پارتنر‌های جنسی متعدد دارند شیوع بالایی دارد و همین امر موجب شد همواره یک "اَنگ اخلاقی" به دنبال این بیماری بویژه در کشور‌های اسلامی وجود داشته باشد، این درحالیست که در ایران طی سالیان متمادی همچنان راه اول انتقال تزریق مشترک در میان معتادان تزریقی است و متاسفانه از این افراد به همسران آن‌ها منتقل می‌شود، بنابراین باید با شناخت درست راه‌های انتقال بیماری از انگ اخلاقی به افراد آلوده به HIV پیشگیری کرد.

۱۰ آذر روز جهانی ایدز است، بیماری که به دلیل وجود عدم درمان قطعی هنوز هم به یک کابوس می‌ماند و هنوز هم قربانیان بسیاری در سراسر جهان می‌گیرد. در همین راستا با یک متخصص بیماری‌های عفونی به گفتگو نشستیم تا با راه‌های انتقال این بیماری، علائم و راهکار‌های درمانی مبتلایان HIV آشنا شویم.

دکتر محمدحسین زمانیان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه ایدز یک بیماری ویروسی است، گفت: این بیماری توسط ویروس HIV (نقص ایمنی انسانی) ایجاد می‌شود.

وی افزود: دونوع نقص سیستم ایمنی در افراد وجود دارد که یک نوع مادرزادی و نوع دیگر آن اکتسابی است و بیماری ایدز از نوع نقص ایمنی اکتسابی محسوب می‌شود.

ویروس HIV از چه طریق وارد بدن می‌شود؟

زمانیان گفت: ویروس HIV از طرق مختلف به بدن منتقل می‌شود که یکی از شایعترین آن‌ها در جهان، انتقال جنسی محافظت نشده است و زمانی که افراد از کاندوم استفاده نکنند شانس انتقال این بیماری از فرد آلوده به فرد سالم بالا است.

وی افزود: از دیگر راه‌های انتقال این بیماری تزریق با استفاده از سرنگ مشترک است که عمدتا در میان معتادان تزریق رواج دارد و یکی از شایعترین راه‌های انتقال این بیماری در کشور محسوب می‌شود.

زمانیان گفت: راه دیگر انتقال این بیماری از مادر به جنین است و عمده خطر انتقال از این طریق هم مربوط به زمان زایمان است و برای این مادران مبتلا از روش سزارین استفاده می‌شود که شانس ابتلا را کاهش دهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اصابت سوزن آلوده به دست و ایجاد خراش بر روی پوست بوسیله شی تیز و برنده آلوده را هم راه دیگر انتقال این ویروس عنوان کرد.

وی افزود: استفاده از وسایل تیز و برنده مانند تیغ و ژیلت و... اگر بصورت مشترک استفاده شود هم می‌تواند موجب انتقال این ویروس شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی خالکوبی و تتو را هم یکی از راه‌های انتقال این ویروس عنوان کرد و افزود: درصورتی که وسایل خالکوبی استریل نشود، به راحتی می‌تواند ویروس HIV را از فردآلوده به دیگران منتقل کند.

زمانیان انتقال ویروس HIV را هم از طریق دندانپزشکی در صورتی که سرنگ دندانپزشکی استریل نشده و از سرنگ مشترک استفاده شود محتمل دانست و افزود: با توجه به اینکه دندانپزشکان متوجه این مسئله هستند، این شیوه انتقال به ندرت ممکن است وجود داشته باشد.

وی افزود: انتقال ویروس از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده هم با توجه به آزمایشات صورت گرفته در مرکز انتقال خون هم صفر شده است.

زمانیان خاطرنشان کرد: انتقال این ویروس از طریق حیواناتی مانند میمون هم وجود دارد، اما سگ و گربه عامل انتقال این بیماری نیستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد:غذا خوردن و حتی استفاده از قاشق و چنگال مشترک هم عاملی برای انتقال این بیماری نیست.

زمانیان خاطرنشان کرد: همچنین این ویروس از طریق مدفوع، ادرار، بزاق، عرق، دست دادن، روبوسی و نیش حشرات قابل انتقال نیست.

وی یادآور شد: تنها زمانی ویروس میتواند از طریق بوسیدن منتقل شود که خون فرد در بزاق موجود باشد، بطور مثال لثه دچار خونریزی شده و خون وارد بزاق شده باشد.

این علائم شروع آلودگی به ویروس HIV است

زمانیان در ادامه به تشریح علائم بیماری ایدز پرداخت و افزود: زمانی که ویروس وارد بدن فرد می‌شود این فرد HIV مثبت نامیده می‌شود، مرحله‌ای که با خود بیماری ایدز فاصله بسیاری دارد.

وی افزود: با ورود ویروس HIV به بدن، پس از دو تا سه هفته علائم اولیه این ویروس خود را بصورت یک سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشان می‌دهد. در این مرحله فرد علائمی مانند تب بدون دلیل، گلودرد غیرچرکی، تعریق، حالت تهوع و استفراغ، علائم عصبی، ضایعات پوستی و ... را تجربه می‌کند.

وی افزود: پس از گذشت دو تا سه هفته تمامی این علائم برطرف شده و فرد وارد فاز پنجره بیماری می‌شود، مرحله‌ای که بسته به وضعیت جسمی افراد ممکن است بین یک تا ۱۰ سال به درازا بکشد، در این مرحله فرد هیچ علائمی ندارد، اما به راحتی میت واند دیگران را آلوده کند و طی این مدت بر اساس فعالیت ویروس یک نوع لنفوسیت به نام CD۴ (یکی از انواع گلبول‌های سفید) در بدن فرد کاهش می‌یابد.

بعد از یک تا ۱۰ سال بیماری "ایدز" خود را نشان می‌دهد

زمانیان گفت: بر اثر کاهش CD۴ در بدن فرد آلوده، به تدریج سیستم ایمنی او ضعیف می‌شود، تا زمانی که تعداد این سلول‌ها به کمتر از ۲۰۰ برسد و در این زمان فرد وارد مرحله بیماری ایدز می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که تعداد CD۴ فرد به کمتر از ۲۰۰ نرسد فرد آلوده به HIV است، اما از این مرحله به بعد فرد وارد فاز اصلی یعنی بیماری ایدز می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در تشریح علائم بیماری ایدز گفت: در مرحله شروع بیماری ایدز، علائمی مانند کاهش وزن بدون دلیل بیش از ۱۰ درصد بدن، عفونت‌های مکرر مانند عفونت‌های قارچی، اسهال مزمن بیش از یک ماه، تب بدون دلیل بیش از یک ماه، عفونت مکرر ریه، زخم مکرر دهان و ضایعات پوستی خود را نشان می‌دهد.

زمانیان گفت: در این مرحله یکسری سرطان‌های خاص، ضایعات سیستم عصبی، ضایعات پوستی، برخی بیماری‌های قارچی و... نیز خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه با ورود به مرحله ایدز کاری از دست کسی ساخته نیست و بیمار به دلیل ضعیف سیستم ایمنی به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خونی، قلبی، قارچی، اسکلتی-عضلانی، سرطان‌ها و ... مبتلا می‌شود.

زمانیان گفت: از زمان ورود به مرحله ایدز، بیمار نهایتا ظرف ۱.۵ تا دو سال جان خود را از دست می‌دهد.

HIV قبل از ورود به مرحله ایدز، قابل کنترل است

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با توجه به موارد گفته شده بسیار اهمیت دارد که بیماران مبتلا به HIV قبل از ورود به مرحله ایدز، بیماری خود را شناسایی کرده و درمان را آغاز کنند.

زمانیان گفت: هنوز درمان قطعی برای مبتلایان HIV وجود ندارد، اما با استفاده از دارو‌های موجود می‌توان این بیماری را کنترل کرده و میزان ویروس دربدن را تقریبا به صفر رساند، طوری که فرد از عمر طبیعی بهره‌مند شده و بتواند یک زندگی عادی داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا تمام افرادی که رفتار‌های پرخطر دارند، یا دستشان با یک وسیله آلوده تیز بریده شده یا معتاد تزریقی هستند و یا هر نوع رفتاردیگری داشته اند که احتمال می‌دهند به ویروس HIV مبتلا شده اند، باید آزمایش این بیماری را بدهند تا در صورت ابتلا سریعا روند درمان خود را آغاز کنند.

زمانیان گفت: این بیماری با یک بار آزمایش تشخیص داده نمی‌شود و بطور معمول در سه هفته تا سه ماه اول ورود ویروس به بدن نتایج آن منفی کاذب می‌شود، بنابراین افراد باید بگذارند پس از این مدت آزمایش داده و درصورت مثبت شدن باید آزمایش خود را تکرار کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: درصورتی که نتیجه آزمایش مثبت شود فرد باید درمان را آغاز کند و در صورت درمان به موقع و مستمر فرد می‌تواند مانند یک فرد معمولی به زندگی ادامه داده و حتی ازدواج کرده و صاحب فرزند شود.

زمانیان گفت: حتی اگر پدر و مادر هر دو آلوده باشند، در صورت انجام درمان می‌توانند صاحب فرزندانی سالم شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار