معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: ‏طی سال تحصیلی جاری ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر در این استان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ 30 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر یاسر کرمی با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر بی‌سواد و کم‌سواد در رده سنی ۱۰ تا ۵۹ سال در این استان شناسایی شده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده حدود ۹۷.۳ درصد از جمعیت استان کرمانشاه باسواد هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها ۲.۷ درصد از جمعیت جامعه هدف این استان بی‌سواد و کم‌سواد هستند، افزود: حجم ابلاغی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی به کرمانشاه برای سال تحصیلی جاری تحت پوشش قرار دادن یازده هزار و ۷۰۰ نفر است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه این افراد در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال مشغول به تحصیل می‌شوند، تصریح کرد: از مجموع حجم ابلاغی به این استان طی سال جاری چهار هزار نفر در دوره سوادآموزی، چهار هزار و ۲۰۰ نفر در دوره تحکیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوره انتقال تحت آموزش قرار می‌گیرند.

کرمی ادامه داد: سهمیه شهر کرمانشاه از مجموع حجم ابلاغی سال جاری سه هزار و ۵۷۴ نفر است که در دوره سوادآموزی یک هزار و ۳۰۹ نفر، در دوره تحکیم یک هزار و ۲۶۰ نفر و در دوره انتقال یک هزار و پنج نفر تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند.

وی از رشد ۱۱ درصدی حجم ابلاغی استان نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: حجم ابلاغ شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی به استان کرمانشاه در سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۶۰ نفر بود که امسال این رقم با رشد ۱۱ درصدی به ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

کرمی به دلایل مختلف بالا رفتن آمار بی‌سوادی و کم سوادی در این استان اشاره کرد و گفت: چند عامل افزایش سن، بحث مهاجرت و کوچ عشایر در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی که از قدیم وجود داشته آمار بی‌سوادان را در سال جاری بالا برده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته رده سنی جامعه هدف سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال سن بود، اما طی سال جاری حداکثر رده سنی ۱۰ سال افزایش یافت و به ۱۰ تا ۵۹ سال سن رسید.

به گفته کرمی، این افزایش حداکثر سنی در جامعه هدف سوادآموزی باعث افزایش ۲۰ درصدی آمار بی‌سوادان و کم سوادان طی سال جاری شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بر ریشه کن شدن معضل بی‌سوادی در این استان با کمک همه مردم و مسئولان تاکید کرد و گفت: در این راستا از ظرفیت حلقه‌های میانی از جمله ائمه جمعه، بسیج، کمیته امداد و بهزیستی برای شناسایی بی‌سوادان و کم سوادان و ترغیب آن‌ها به آموزش بهره می‌گیریم.

وی با بیان اینکه عدم شناسایی و عدم علاقه افراد بی‌سواد به آموزش از دلایل تحت پوشش قرار نگرفتن همه جمعیت بی‌سواد استان است، افزود: با چند سازمان مختلف از جمله جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی تفاهم نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا با استفاده از توان و ظرفیت این سازمان‌ها، جامعه هدف سوادآموزی را جذب آموزش کنیم.

کرمی به بحث مشوق‌ها برای جامعه هدف سوادآموزی اشاره کرد و توضیح داد: در روستا‌ها در کنار سوادآموزی به روستاییان، آموزش‌های تخصصی مانند زنبورداری نیز قرار داده‌ایم تا فرد علاوه بر باسواد شدن بتوانند از مزایای گرفتن وام و یا اعطای مجوز نیز بهره‌مند شود.

وی با تاکید بر اینکه به مباحث تشویقی خانواده‌ها را مشتاق‌تر می‌کند، بیان کرد: قرار است طی ماه‌های آینده از ظرفیت مشاورین نیز در راستای گسترش برنامه‌های سوادآموزی استفاده کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار