مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ارائه خدمات آموزش مهارتی به زندانیان و سربازان وظیفه گفت: در ده سال گذشته حدود ٢۴ هزار کارگر در صنعت ساختمان آموزش دریافت کردند.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷ 29 November 2022

ارائه آموزش به ٢۴ هزار کارگر در صنعت ساختمان/ سربازان وظیفه و زندانیان از امکانات آموزش مهارتی بهره مند می‌شوند

عزیز نوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: مساله اول در استان اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، در این راستا آیتم‌هایی موجب افزایش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می‌شود که مهمترین موضوع در راستای ایجاد اشتغال در جامعه ما بحث مهارت آموزی است چرا که افراد دارای مهارت هیچگاه بیکار نخواهند ماند.

وی افزود: یک جمله کارآفرینانه این است که خداوند در وجود همه انسان‌ها استعداد قرار داده که به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه بارور شده و به دانش تبدیل می‌شود این دانش آگاهانه تربیت شده به علم تبدیل می‌شود و آگاهانه‌تر به آن پرداخته می‌شود و به مهارت تبدیل خواهد شد، مهارت زمانی ارزشمند است که تولید ثروت کند.

مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان تصریح کرد: در استان ما باید در ابتدا فرهنگسازی کار صورت گیرد که یکی از راه‌های آن فرهنگسازی آموزش‌های مهارتی است، اکنون نماینده دولت استاندار کرمانشاه ویژه بر مهارت آموزی دانش آموزان و دانش جویان تاکید، و در اولویت برنامه‌ها قرار داده چرا که بیش از ۳۹ هزار نفر از حدود ۱۰۰ هزار نفر بیکار در استان را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به نگاه ویژه ریاست سازمان به بحث بومی سازی مهارت و استاندار کرمانشاه، ادامه داد: این امر ما را بر آن داشت تا بر مهارت‌های اشتغال زا بپردازیم در این راستا گام‌هایی برداشته شده یک تفاهم نامه سه جانبه با همت استاندار کرمانشاه با وزارت نفت، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و استانداری کرمانشاه منعقد کردیم و فاز اول این قرارداد با حدود ۲۰۰ نفر در ۵ حرفه در حوزه برق و جوشکاری اجرایی شد، هدف اصلی اجرای این تفاهم نامه تربیت نیرو‌های مورد نیاز پتروشیمی‌های استان است که اولویت استخدام هم با آموزش دیده‌های فنی حرفه‌ای خواهد بود.

وی گفت: در راستای ایجاد اشتغال آموزش فنی حرفه‌ای در واقع رسالتش آموزش جوانان جویای کار فاقد مهارت است و دالان اصلی ا‌شتغال مهارت آموزی است.

نوری خاطر نشان ساخت: برای نخستین بار در سطح کشور جهت ایجاد اشتغال در بخش خصوصی یعنی آموزشگاه‌های آزاد ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات از بند ب تبصره ۱۶ به اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای استان کرمانشاه تخصیص داده شده که در نوع خودش در کشور بی نظیر یا استثنا است، امید است با امکانات در فنی حرفه‌ای جامعه مخاطبین خود را که ۱۹ گروه هستند در مهارت آموزی یاری دهیم.

وی اضافه کرد: در اجرای آموزش‌های فنی حرفه‌ای در بخش دولتی موفق شدیم ۱۱ هزار و ۶۶۴ نفر را آموزش دهیم و افتخار ما این است در بخش خصوصی ۸ هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد آموزش مهارتی دیدند و حداقل ۳۰ درصد از این افراد خوداشتغالی کرده و یا در بحث مشاغل خانگی و یا شرکت‌های خصوصی به کار گیری شدند.

وی یادآور شد: بر اساس دستور رهبری در ستاد نیرو‌های مسلح که عنوان کردند جوانی که دو سال دوره خدمت سربازی را می‌گذارند پس از دو سال باید با مهارت خدمت سربازی را به پایان برساند و زمانی که وارد جامعه می‌شود دارای مهارت باشد، سربازان ما در پادگان‌ها با بهترین مربیان در دوره‌های آموزشی قرار گرفته و مدارک بین المللی همانند کارآموزی که کارگاه است آموزش می‌بیند و مدرک مهارتی اخذ می‌کنند همچنین از گذشته نه چندان دور آموزش زندانیان را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم آمار آموزش ما ۵۰۷ نفر را در بخش زندان دیزل آباد در بر گرفته امید این درصد را تا پایان سال افزایش یابد.

وی در خصوص بازرسی از آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد گفت: آموزشگاه‌های آزاد از نظر جغرافیایی و رشته های آموزشی  بین مراکز ما توزیع شده اند ما در شهر کرمانشاه ۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای ثابت داریم که جهت سهولت دسترسی عموم به خدمات مهارتی، بر اساس موقعیت جغرافیایی تقسیم بندی شدند و در واقع نظارت را به این مراکز واگذار کرده ایم که بر اساس برنامه زمانبندی از آموزشگاه‌ها بازرسی لازم را به عمل آورده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در آموزش، موضوع  در هیئت نظارت استان   بررسی و بر اساس دستورالعمل سازمانی که داریم اقدامات لازم انجام می‌شود.

نوری تاکید کرد: در بخش صنعت به چند روش فعالیت داریم شامل آموزش جوار کار، آموزش در محیط واقعی کار، همچنین از ۱۰ سال گذشته تا کنون بالغ بر ۲۴ هزار نفر کارگر صنعت ساختمان را در نزدیک به ۱۲ حرفه پایه صنعت ساختمان آموزش دادیم که این اطلاعات را در اختیار سازمان راه و شهرسازی قرار داده و قرار شده در پروژه‌ها از کارگران بومی به منزله اشتغال استفاده شود.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار