صادرات دام سبک زنده با پیگیری‌های بسیار و بعد از چند سال وقفه از چندی پیش از سر گرفته شد و برای استان کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صادرات دام زنده، سهمیه ۱۵۰ هزار راسی در نظر گرفته شد.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ 29 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا طی روز‌های اخیر قیمت دام زنده سبک و به تبع آن گوشت گوسفندی تا حدودی افزایش یافت که مبنای تصمیم ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه برای جلوگیری از صادرات دام زنده بود و از روز گذشته (ششم آذر) صادرات دام زنده در کرمانشاه متوقف شد، البته به استثنا دام‌هایی که از گذشته پلاک گذاری و قرنطینه شده بودند.

اما دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه معتقد است، افزایش قیمت دام زنده هیچ ارتباطی با صادرات ندارد و هر سال حتی سال‌هایی که صادرات متوقف بوده، در چنین ایامی شاهد افزایش قیمت دام زنده سبک بوده ایم.

ایرج نوری در گفتگو با ایسنا، با تایید جلوگیری از صادرات دام زنده سبک در کرمانشاه، گفت: افزایش قیمت دام زنده هیچ ارتباطی با صادرات ندارد و به دلیل شرایط اقلیمی که کرمانشاه دارد، هر سال در چنین ایامی که کوچ عشایر آغاز می‌شود و به سمت مناطق گرمسیر می‌روند، با کاهش عرضه دام زنده سبک و به تبع آن افزایش قیمت مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت هر سال و حتی پارسال و سال قبل از آن نیز که صادرات دام زنده متوقف بود، رخ داد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه با بیان اینکه این کمبود عرضه معمولا از نیمه آذر تا نیمه فروردین ادامه دارد، خاطرنشان کرد: پس از آن "گله‌ریزان" را داریم که باعث می‌شود با افزایش عرضه دام سبک مواجه باشیم، اما دوباره از تیر تا پایان شهریور به دلیل گرم شدن هوا و کاهش علوفه، کمبود عرضه رخ می‌دهد.

نوری افزود: حالا با نزدیک شدن ایام کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها جلوی صادرات گرفته شده، در حالیکه حتی اگر صادرات نبود باز هم این روند اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان اینکه صادرات دام زنده تنها از محل دام مازاد انجام می‌شود، تاکید کرد: دام مازاد سهم دو درصدی از مجموع دام سبک کشور دارد که تاکنون نیز کمتر از این دو درصد صادر شده است و دو درصد آنقدری نیست که بخواهد قیمت دام زنده را بالا ببرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده اضافه کرد: وقتی که اسم صادرات دام زنده می‌آید، برخی گمان می‌کنند که تمام دام سبک کشور صادر می‌شود، در حالیکه تنها دام چند قسمت محدود ایران قابلیت صادرات دارد، از جمله نواحی از استان کرمانشاه و ایلام، قسمتی از خوزستان، فسای شیراز و ماکو در آذربایجان که نقاط بسیار محدودی هستند.

نوری معتقد است، این میزان دام صادراتی در چنین نقاط محدودی از کشور نمی‌تواند باعث افزایش قیمت دام زنده بشود.

قیمت واقعی دام زنده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است

وی سپس اشاره‌ای هم به قیمت کنونی دام زنده سبک داشت و اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو دام زنده سبک ۱۰۵ هزار تومان است که این قیمت در گذشته و قبل از صادرات دام زنده ۸۵ هزار تومان بود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگام دام زنده کرمانشاه قیمت واقعی هر کیلو دام زنده برای اینکه تولیدکنندگان ضرر نکنند را نیز ۱۲۰ هزار تومان برآورد کرد و گفت: قیمت انواع علوفه چند برابر شده، برای نمونه جو افزایش قیمت حدود ۱۰ برابری داشته و طبیعی است که قیمتدام زنده هم افزایش یابد.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت همه کالا‌ها بالا رفته و فقط دام نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا قیمت دام زنده پنج هزار تومان بالا می‌رود، همه سراغ صادرات می‌آیند.

از حالا برای صادرات در فروردین برنامه‌ریزی شود

وی سپس اشاره‌ای هم به لزوم برقراری مجدد صادرات دام زنده به محض بهبود شرایط داشت و تاکید کرد: همانطور که پیشتر گفتم از ۱۵ فروردین وضعیت عرضه دام بهتر می‌شود و لازم است از همین الان برای از سرگیری صادرات دام زنده در آن زمان برنامه‌ریزی کرد، بگونه‌ای که کار‌های آن از ۱۵ اسفند آغاز شود و برای ۱۵ فروردین بتوان دام را صادر کرد.

وی ۱۵ فروردین تا اول تیر و پس ازآن اواخر شهریور تا نیمه آذر را بهترین زمان برای صادرات دام زنده دانست که عرضه زیاد است و ادامه داد: تقاضا داریم از همین حالا برای صادرات دام در آن ایام با کسب نظر از بخش خصوصی و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده برنامه‌ریزی شود.

به گفته نوری، سهمیه امسال صادرات دام زنده استان کرمانشاه ۱۵۰ هزار راس بوده که تاکنون حدود ۸۰ هزار راس آن صادر شده است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده صادرات را تنها راهکاری دانست که می‌تواند در شرایط کنونی از تولیدکنندگان حمایت کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار