یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی به سردتر شدن هوا در فصل پاییز اشاره کرد و گفت: ورزش کردن در فضای باز در این فصل باید همراه با رعایت برخی نکات باشد.
کد خبر: ۱۰۷۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴ 24 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمود روشنی، با بیان اینکه ورزش کردن در فصل پاییز مستلزم رعایت برخی نکات است، اظهار کرد: از پاییز به عنوان یکی از گزنده‌ترین فصل‌ها یاد می‌شود، چراکه در این فصل میزان آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های مختلف زیاد است، بنابراین ورزش در چنین هوایی باید همراه با رعایت برخی اصول باشد.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود باتوجه به این شرایط آب و هوایی، ورزشکاران حین تمرین در این فصل تنفس‌های خود را در یقه لباس انجام دهند و یا حتی المقدور ماسک بزنند.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این فصل از سال وضعیت دمای هوا متغیر است، ادامه داد: در فصل پاییز، دمای هوا در هنگام صبح، عصر و شب سرد و در میانه‌های روز گرم می‌شود، لذا باتوجه به زمانی که ورزشکار برای ورزش کردن انتخاب می‌کند باید پوشش مناسبی داشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که پس از شروع ورزش، دمای هوای بدن شروع به بالا رفتن می‌کند، بنابراین نباید پوشش بسیار گرمی را انتخاب کنیم که مجبور شویم در نیمه‌های ورزش از لایه‌های آن کم کنیم.

روشنی با بیان اینکه برخلاف فصل گرم سال ورزشکاران در فصل پاییز و زمستان می‌توانند از الیاف مصنوعی هم استفاده کنند، گفت: البته نوع جنس این نوع پوشش نباید بگونه‌ای باشد که باعث احتباس کامل هوا در بدن شود، چرا که بدن به تهویه نیاز دارد.

وی با تاکید براینکه پیش از شروع ورزش باید فرآیند گرم کردن و پس از خاتمه آن فرآیند سردکردن بدن به صورت کامل انجام گیرد، افزود: باتوجه به اینکه پس از پایان تمرینات ورزشی، بدن به سرعت رو به سردی می‌رود، بنابراین ورزشکاران باید یک لباس ضخیم‌تر به همراه داشته باشند تا پس از پایان ورزش آن را بپوشند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید بر لزوم پرهیز از استفاده از نوشیدنی‌های سرد در پایان تمرینات ورزشی، اظهار کرد: استفاده از نوشیدنی‌های سرد پس از پایان تمرینات ورزشی ممنوع است. توصیه می‌شود ورزشکاران از آب با دمای معمولی استفاده کرده و حتما پیش از نوشیدن آب هم ابتدا با غرغره کردن گلوی خود را پاکسازی کنند، چراکه به واسطه نفس نفس زدن‌های حین تمرین، آلاینده‌ها به انتهای گلو چسبیده‌اند.

وی بهترین نوشیدنی پس از پایان تمرینات در هوای سرد را نوشیدنی گرم مانند شیرگرم، چای و سوپ اعلام کرد که باید حدود ۴۵ دقیقه پس از پایان تمرینات ورزشی استفاده شوند.

روشنی به ورزشکاران توصیه کرد، حتی الامکان از ورود هوای سرد به داخل ریه‌ها حین تمرینات ورزشی در فضای باز جلوگیری کنند، چرا که ورود هوای سرد به داخل بدن مشکلاتی را برای دستگاه گوارش به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: زمانی که هوای سرد وارد ریه‌ها می‌شود، انقباض آن‌ها را به همراه دارد و این مسئله عملکرد ریه‌ها و دستگاه گوارش را با اختلال روبرو می‌کند که درد گسترده در ناحیه شکم و نفخ شکم می‌تواند از عوارض آن باشد.

مدیرپایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه متذکر شد: به ورزشکاران توصیه می‌شود که پس از تمرین تلاش کنند تا بدن خود را گرم نگهدارند و درصورتی که قصد استحمام دارند، با بخار حمام چند نفس عمیق بکشند.

به گفته این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، درصورتی که در حین ورزش غلبه سرما زیاد بود، ورزشکاران سماجت به خرج ندهند و تمرینات خود را متوقف کنند، چراکه این مسئله به ریه‌های آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ورزشکارانی که سابقه بیماری سینوزیت دارند، حتما حین انجام تمرینات ورزشی در فضای باز باید از پیشانی بند استفاده کنند و اگر ورزشکاری از لنز چشمی استفاده می‌کند و یا اینکه چشم خود راعمل کرده، باید از عینک‌های مخصوص محافظتی روی چشم استفاده کند تا هوای سرد وارد حفره‌های چشمی او نشود

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار