کارشناس برنامه ترویج زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه شاخص سزارین در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است، گفت: با این وجود، هنوز هم نیمی از نوزادان کرمانشاهی به روش «سزارین» به دنیا می‌آیند.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶ 23 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بهنوش ایزدی در گفتگو با ایسنا، میانگین سزارین در کشور را ۵۴ درصد اعلام و اظهار کرد: خوشبختانه استان در این زمینه از میانگین کشور وضعیت بهتری دارد و شاخص سزارین در استان حدود ۵۰ درصد است.

وی افزود: هرچند میزان سزارین در استان کمتر از میانگین کشوری است، اما تا حدی نسبت به سال گذشته در این زمینه افزایش داشته‌ایم.

ایزدی یکی از مهمترین دلایل میل به سزارین در استان را ترس مادران باردار از زایمان طبیعی عنوان و تصریح کرد: عدم اطلاع و آگاهی مادران از فواید زایمان طبیعی و خطرات سزارین موجب تشدید ترس آن‌ها از زایمان طبیعی شده و ترجیح می‌دهند از روش سزارین برای به دنیا آوردن فرزند خود استفاده کنند.

وی افزود: این ترس از درد زایمان طبیعی درحالیست که در سزارین هم درد وجود دارد و برخلاف زایمان طبیعی که درد آن کوتاه مدت است، درد سزارین بعد از انجام عمل و رفع بیهوشی و زمانی که نوزاد نیاز به مراقبت دارد، تازه شروع شده و تا چند روز ادامه دارد.

این کارشناس حوزه زایمان طبیعی با بیان اینکه به خاطر بیهوشی در سزارین، مادران تجربه احساس "سرخوشی" پس از زایمان را تجربه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در زایمان طبیعی پس از خروج نوزاد، هورمون‌هایی در بدن مادر منتشر می‌شود که یک نوع احساس سرخوشی را تجربه می‌کند که به نوعی جایزه خلقت به این مادران است و تمام درد زایمان با ترشح این هورمون‌ها از یاد آن‌ها می‌رود.

ایزدی خاطرنشان کرد: البته ترس از زایمان طبیعی یکی از عوامل تمایل آن‌ها به سزارین است و عوامل فرهنگی هم در این زمینه نقش موثری دارد و به دلایل فرهنگ ضعیف در این زمینه بسیاری مادران ترجیح می‌دهند که سزارین انجام دهند.

وی افزود: عدم اطلاع و آموزش هم عامل دیگری در این زمینه است که موجب شده مادران هنوز نسبت به خطرات سزارین اطلاع نداشته و آن را یک عمل ساده تصور کنند.

ایزدی تصریح کرد: برخلاف تصور این مادران، سزارین یک جراحی بزرگ است که عوارض و عواقب بسیار خطرناکی دارد. در این عمل جراحی مادر دو برابر زایمان طبیعی خون از دست می‌دهد و احتمال عفونت به دلیل باز شدن شکم بسیار بالاست.

کارشناس برنامه ترویج زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین احتمال بارداری خارج از رحم و چسبندگی داخل حفره شکمی هم درعمل سزارین بالاست.

وی افزود: علاوه بر این‌ها با انجام سزارین، خطرات در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد و احتمال اینکه جفت به محل برش قبلی شکم بچسبد، بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: این خطرات بجز عوارضی است که روش سزارین برای سلامت خود نوزادان دارد و برای همین عوارض و خطرات است که در جهان با این روش در حال مقابله هستند و استفاده از سزارین تنها برای موارد اورژانسی که امکان مرگ مادر و جنین وجود دارد، استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار