مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی قصرشیرین از صادرات ۸۹ میلیون دلاری انواع محصولات کشاورزی (میوه و تره‌بار) از ابتدای امسال تا پایان مهرماه از مرز‌های رسمی خسروی و پرویزخان به عراق خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶ 16 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا جبار خدامرادی افزود: ارزش وزنی محصولات کشاورزی صادر شده در هفت ماه امسال از مرز‌های خسروی و پرویزخان ۳۵۱ هزار و ۳۱تُن و میزان ترانزیت نیز ۴۲هزار و ۵۴۴تُن است.

وی اظهار داشت: از مجموع صادرات انجام شده ۲۰۶ هزار و ۶۳۶ تن صادرات به مرز پرویزخان، ۱۷ هزار و ۴۸۴تُن ترانزیت پرویزخان و ۱۴۴ هزار و ۳۹۵ تُن صادرات میوه و تره بار و ۲۵ هزار و ۶۰ تُن ترانزیت محصولات کشاورزی از مرز خسروی صورت گرفته است.

رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: محصولات صادر شده شامل پیاز، گوجه فرنگی، سیب درختی، هندوانه، سیب زمینی و سایر محصولات کشاورزی است که به اقلیم کردستان عراق و حوزه حکومت مرکزی کشور عراق صادر شده است.

خدامرادی گفت: میزان صادرات میوه و تره بار از مرز‌های خسروی و پرویزخان به لحاظ وزنی در هفت ماه سپری شده از سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که در مجموع ۵۲ هزار و ۱۳۶ تُن بوده ۱۳ درصد کاهش داشته است، اما ترانزیت در این بخش از ابتدای امسال تا پایان مهرماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ هزار و ۱۰۶ تُن افزایش داشته که نشان دهنده رشد ۱۷ برابری است.

خدامرادی در ادامه گفت: همه محصولات کشاورزی صادراتی در قرنطینه نباتی مرز‌های پرویزخان و خسروی مورد آزمایش قرار گرفته و پس از تایید نهایی با بهترین کیفیت به عراق و اقلیم کردستان صادر می‌شود.

وی افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در قرنطینه‌های نباتی خسروی و پرویزخان کار صدور گواهی قرنطینه‌ای جهت صادرات را انجام می‌دهند.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرز‌های فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالا‌های غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار