اسیدسیتریک به نمادی از پروژه‌های بلاتکلیف کرمانشاه تبدیل شده. پروژه‌ای که نزدیک به ۱۵ سال از افتتاح اولیه آن می‌گذرد، دوره‌های رکود را پشت سر گذاشته، یک بار دیگر در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و حالا دوباره تعطیل است و این بار وعده افتتاح مجدد آن تا پایان سال را می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ 16 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا این کارخانه سال ۱۳۸۶ توسط شرکت کیمیاورزان مهر غرب و با سرمایه گذاری "شستا" در کرمانشاه راه‌اندازی شد. واحدی که سرمایه اولیه آن ۶۰ میلیارد تومان و ظرفیت اسمی‌اش نیز ۱۲ هزار تن در سال بود. واحدی که قرار بود نیاز داخل کشور به اسیدسیتریک را مرتفع کند و برای ۲۵۰ نفر اشتغالزایی داشته باشد.

قرار بود در کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه با استفاده از ضایعات کارخانجات قند و شکر، اسیدسیتریک آبدار و بدون آب تولید شود که در صنایع مختلف کاربررد دارد، اما فعالیت این کارخانه دیری نپایید و بعد از مدت کوتاهی به دلیل واردات اسیدسیتریک خارجی دچار رکود شد.

از آن زمان این کارخانه روی خوش ندید، وضع تعرفه برای واردات اسیدسیتریک هم کارساز نبود و اگرچه حتی یکبار در سال ۱۳۹۹ افتتاح مجدد این کارخانه را با حضور معاون وزیر صنعت شاهد بودیم، اما این بار هم چندان سرپا نماند.

اگرچه اکثر واحد‌هایی که با سرمایه گذاری "شستا" در کرمانشاه اجرایی شدند حال و روز خوبی ندارند، اما این امیدواری وجود دارد که کارخانه اسیدسیتریک دوباره فعال شود. واحدی که به عقیده مسئولین تنها مشکل آن برای فعالیت مجددش تامین سرمایه در گردش است تا شاید بتوان از سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیاردی که به حال خود رها شده دوباره استفاده کرد.

قول برای افتتاح کارخانه در شهریورماه

به گزارش ایسنا، اوایل خرداد ماه امسال نشستی با حضور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی برای حل مشکل اسیدسیتریک برگزار شد. نشستی که بر اساس وعده‌هایی که در آن داده شد انتظار می‌رفت تا قبل از نیمه دوم امسال شاهد فعالیت دوباره این واحد باشیم.

حجت الله برامکی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در این نشست قول داد ظرف حدود سه ماه یعنی در شهریور ماه بتوان مقدمات راه اندازی این واحد را فراهم و آن را وارد فاز تولید آزمایشی کرد.

وی با بیان اینکه کارخانه اسیدسیتریک کرمانشاه برای مدت بیش از ۱۰ سال راکد بود، افزود: راه اندازی این کارخانه را وظیفه خود می‌دانیم.

برامکی با بیان اینکه هم اکنون کار‌های تعمیرات این طرح در حال انجام است و تیم مربوطه در کارخانه مستقر شده، ابراز امیدواری کرد بتوان ظرف مدت سه ماه تعمیرات را به پایان رساند.

وی با بیان اینکه همین حالا برای نگهداری کارخانه اسیدسیتریک بیش از ۶۰ نفر مشغول به کار هستند، تاکید کرد: با راه اندازی این کارخانه اشتغالزایی آن دو برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی این طرح را حداقل یکصد میلیارد تومان اعلام کرد که ۶۰ میلیارد تومان آن بابت تعمیرات است.

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در آن جلسه از وضعیت پروژه‌های شستا در کرمانشاه انتقاد کرد و کارخانه اسیدسیتریک را یکی از مهمترین این طرح‌ها برشمرد که چند سالی است راکد مانده و افزود: این کارخانه با وجود آنکه می‌تواند نیاز کشور را تامین کند، بدون استفاده مانده و از سوی دیگر ۲۰۰ هکتار زمین مرغوب این پروژه بلاتکلیف است.

وی خواستار تعیین بازه زمانی برای تعیین تکلیف واحد‌های زیرمجموعه شستا خصوصا اسیدسیتریک شد و تاکید کرد: مهمترین نکته برای ما این است که این واحد‌ها فعال شوند و به چرخه اشتغالزایی و تولید برگردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه برآورد کرد، اعتبار مورد نیاز برای فعالسازی مجدد کارخانه اسیدسیتریک ۲۰۰ میلیارد تومان باشد.

وعده‌ای دیگر برای پایان سال

حالا با گذشت حدود دو ماه از شهریور خبری از فعالیت اسیدسیتریک نیست و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از طرح این موضوع به عنوان یکی از مباحث مهم قرارگاه ملی اشتغال خبر داد.

بهزاد باباخانی در گفتگو با ایسنا، تعیین تکلیف پروژه‌های شستا شامل کاغذ غرب، بیستون تامین و خصوصا اسیدسیتریک را یکی از مهمترین موارد مصوب در قرارگاه ملی اشتغال ذکر کرد و افزود: اگرچه درخواست ما شروع فعالیت اسیدسیتریک در دهه فجر بود، اما تعهدی که داده شد این بود که تا پایان سال شاهد افتتاح مجدد این کارخانه خواهیم بود و قرار شد شستا در این زمینه پای کار بیاید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این واحد برای مدتی تعطیل بوده، از همین حالا کار‌های تعمیرات کارخانه آغاز شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسد و شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار