عراق از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است و کرمانشاه با داشتن پنج مرز مشترک با دو بخش عربی و کردی این کشور سهم بسزایی در تجارت با عراق دارد، اما عمدتا در بعد صادرات.
کد خبر: ۱۰۷۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵ 15 November 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کرمانشاه در سال‌های اخیر نزدیک به سه میلیارد دلار صادرات در سال به عراق داشته، رقمی که بار‌ها و بار‌ها برای افزایش آن برنامه ریزی شده، اما یک نکته اساسی در این سال‌ها در زمینه تجارت با عراق مغفول مانده که آن هم واردات کالا از عراق به عنوان کلید طلایی پایداری تجارت با این کشور است.

تراز تجاری استان کرمانشاه در تعاملات اقتصادی با عراق به نفع صادرات به شدت مثبت است، بگونه‌ای که سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار صادرات به عراق و تنها ۶۶ میلیون دلار واردات از این کشور داشتیم.

از سوی دیگر کالا‌های فراوانی هستند که در کشور نیاز به واردات آن‌ها داریم، از برخی کالا‌های اساسی گرفته تا مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنایع که کرمانشاه با داشتن زیرساخت‌های مناسب مرزی می‌تواند محلی برای واردات آن‌ها و حتی باراندازی برای واردات و در نهایت توزیع این کالا‌ها در غرب کشور باشد.

تعادل تراز تجاری موضوعی است که بار‌ها مسئولین استان بر آن تاکید کرده اند، خصوصا رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه که همواره بر لزوم افزایش واردات از عراق از طریق مرز‌های کرمانشاه تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، کیوان کاشفی با اشاره به ضعفی که در استان کرمانشاه در زمینه واردات کالا وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه روند واردات کالا در استان طی سال‌های اخیر تقریبا ثابت بوده و افزایش قابل توجهی نداشته ایم. به علاوه واردات محدودی که به استان داریم نیز عمدتا شامل کالا‌های مورد نیاز صنایع از جمله ماشین آلات و مواد اولیه است و کمتر بر واردات سایر کالا‌ها تمرکز کرده‌ایم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، واردات در کنار صادرات را برای پایداری تجارت خارجی ضروری دانست و یادآور شد: در کرمانشاه زمینه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان برای واردات کالا روی آن‌ها تمرکز کرد و حتی رویه‌های تخصصی واردات برخی از کالا‌ها را در کرمانشاه برقرار کنیم.

وی افزایش واردات کالا را نیازمند برخی ملزومات خصوصا امکان حمل و نقل و لجستیک و همچنین تسهیل در روند ثبت سفارش کالا‌ها اعلام کرد.

حالا مدیران ارشد استان نیز به دنبال رونق واردات از مرز‌های کرمانشاه هستند تا هم به اقتصاد کرمانشاه کمک شود، هم به اقتصاد کشور.

موضوعی که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی از موارد مطرح شده در قرارگاه ملی اشتغال بوده تا کرمانشاه نیز مانند برخی از استان‌های جنوبی کشور از تخفیف سود بازرگانی واردات کالا بهره‌مند شود.

بهزاد باباخانی در گفتگو با ایسنا یکی از مواردی که در بسته رفع موانع و مشکلات در قرارگاه ملی اشتغال مطرح شد را در نظر گرفتن ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی برای واردات کالا از مرز‌های کرمانشاه اعلام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تصویب این پیشنهاد، رغبت تجار و بازرگانان برای واردات کالا از مرز‌های کرمانشاه بیشتر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از تاثیر این پیشنهاد در کاهش قیمت تمام شده کالا‌های وارداتی برای استان کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: زمانی که کالا‌های وارداتی از دیگر استان‌ها وارد می‌شود با حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه حمل و نقل به دست ما می‌رسد و اگر بتوانیم این کالا‌ها را از طریق کرمانشاه وارد کنیم قیمت تمام شده کمتری خواهد داشت و می‌توانیم این کالا‌ها را با قیمت مناسب در اختیار استان‌های همجوار غرب کشور نیز قرار دهیم.

باباخانی یکی دیگر از مزایای واردات کالا از مرز‌های استان را کمک به تعادل تراز تجاری کرمانشاه اعلام کرد که اکنون ۹۷ درصد به سمت صادرات است.

وی معتقد است، اگر واردات از عراق را رونق بدهیم و منافع این کشور نیز درگیر تجارت با ما باشد، روابط اقتصادی مستحکم تری خواهیم داشت و دیگر امکان اینکه محدودیت‌های ناگهانی برای صادرات از مرز‌های ما ایجاد کنند، کمتر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار